Direktlänk till inlägg 12 september 2014

Jösses!

Av Fia - 12 september 2014 12:54

Nog för att jag är snurrig i största allmänhet och fullständigt dagvill men jag hörde talas om ett rykte som sade att det var fredag idag?!?! Stämmer verkligen det? Låter helt galet. Veckan började väl igår eller? Min sömn är inte vad den borde vara det ska villigt erkännas. Ibland sover jag en halvtimme och ibland hela 6 timmar. Jag är lika väck i skallen av båda. 4-5 funkar bäst men jag skulle nog behöva det dubbla gissar jag. Det får bli i en annan tid  

Vi satt och tittade på tv igår. Det var inte tanken att jag skulle kolla på det men vi fastnade för det. Det var liksom vår familj där på tvn. Det handlade om tid och stress. En mamma som var hyperstressad och inte hann nånting. Hon var totalt sönderstressad och hade tappat minnet. Pang! Där fastnade jag. Vadå tappat minnet? Av stress? Är det därför jag är totalt oförmögen att komma ihåg nåt och inte överlever utan mina listor? Jag som förr i tiden var känd för att just ha koll, inte på saker men på händelser och datum och sånt. Var det en siffra med så visste jag den. Sifferminne har jag alltid haft. Inte nu längre. Mitt minne är som bortblåst. Fullständigt. Jag har prioriterat att ha koll på läkartider och sånt för barnen men allting annat har bara försvunnit. Jag glömmer bort händelser och personer jag träffat. Det är som att min hjärna slutat fungera.

Jag fick en förklaring igår. Stress ger för höga halter av kortisol som bryter ner den delen av hjärnan som styr planering bla. Låter ju trevligt... Med tanke på hur bra min hjärna fungerar så inser jag att jag stressat åt fasen för mkt alldeles för länge. Hur gör man nåt åt det då? Det är det som är knäcken i frågan. Några bra tips? Man kan ju alltid skära bort vissa stressmoment men inte allt. I mitt liv så ingår liksom stressen med barnen. Vissa saker kan jag inte styra över. Vissa saker kan jag inte planera. Linnéas skolgång är en sån fråga. Jag kan aldrig slappna av och känna att det fungerar för jag vet inte om det kommer vara så nästa termin/nästa rektor/nästa elevhälsomöte. DEN stressen tycker jag är svårast. Att aldrig vara säker i båten. Det spelar ingen roll hur man surrar fast sig i en båt om det inte finns någon flytväst. Inte undra på att jag blivit rekommenderad mindfulness! Måste nog ta tag i den biten kanske.


Det är inte mindfulness men ett annat sätt att bara vara. Ikväll ska vi till sjön och grilla, kasta pinnar med Fritte och låta honom simma. Det är svårt att vara någon annanstans när man har en hund. Fler hundar till folket! Eller borde folk bli som hundar kanske? låter helt okej för mig. Trogen in i döden, vill aldrig såra en annan människa och är alltid beredd att lyssna. Man är nöjd med mat, en promenad så man får skita och lite kramar på det  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards