Direktlänk till inlägg 17 augusti 2011
Jag antar att det är från början men det kan bli svamligt. Gårdagen var rätt hektisk. På jobbet hade vi fått klartecken att köpa in lite nya möbler så efter förmiddagsfikat drog vi iväg några stycken för att handla på IKEA. Vi plockade åt oss två bokhyllor,en annan hylla, en skrivbordslampa, en låsbar hurts, en kudde till en av fåtöljerna i vårt vardagsrum, en lampa att ha i vår myshörna, kaffemuggar och temuggar, batterier och lampor. Det är möjligt att jag glömt en del nu. Tid tog det iaf som det gärna gör på IKEA men roligt hade vi! Vi hade också tänkt att hinna köpa fika till jobbet men med en tid att passa klockan två fick det bli dagens uppgift istället .
Eftersom vi ville ha hem allting samma dag och försöka stöka undan så mkt som möjligt INNAN eleverna kommer så hade vi upp en bokhylla och den andra hyllan igår. Idag har min bokhylla åkt upp, lamporna är på plats och det enda som återstår nu är möjligen att ha upp hurtsen men det får nog bli fredagens jobb för hämthjälpen kommer på måndag och vi har massor med saker som står överallt redan nu, kartonger, datorer, tvapparater som gått sönder, mer kartonger, utrensade papper, gamla pärmar som passerat bäst före datum(med papperspärm och tryckihopstängning som man själv hade i skolan). Nu återstår att städa i "mitt" rum för städarna har inte varit här på hela veckan och såå vill jag inte ha det när eleverna kommer imorgon. Det blir gärna lite dammigt när man river bland massa böcker, sätter upp möbler osv. Det har blivit riktigt fint nu men vi ska byta ut de befintliga fåtöljerna som håller på att braka ihop till nya också innan vi är klara.
Om ni nu har undrat vad vi lärare gör när vi inte har elever så har ni fått lite svar nu. Vi fixar lokalerna(målar, tapetserar, handlar/släpar hem/monterar möbler), handlar mat/fika, planerar för inkommande elever, snickrar lite till osv. Jag lovar vi har att göra
Efter rushen på jobbet så for jag ifrån montering av gångjärn med andan i halsen och till skolan. Det var elevvårdskonferens igår med Linnéa som jag laddat för sen i april. Det gick riktigt bra även om jag knappt vet vad som sades Med på mötet var rektor, fritidspedagog, resurs/fritidspedagog, lärare, ambulerande hörsellärare som jag bråkat dit samma dag och under över alla under han kom
Återkommer till det sen.
Vi började mötet med att jag fick berätta om Linnéa. Jag fick berätta om vad hon hade för syndrom, vad det innebär för henne, vad hon behöver hjälp med och hur saker ska göras för att underlätta så mkt som möjligt för henne. Vi identifierade också speciella områden som matsalen, raster som är speciellt utsatta för henne och som gör henne trött. Vi bestämde också att vi skulle återinföra en audiofon för att underlätta för Linnéa i klassrummet, på studiebesök, teater osv. Det är som en mikrofon läraren talar i och sen har LInnéa en liten högtalare och får ljudet direkt i örat utan brus på vägen. Det tror jag kan fungera alldeles utmärkt!
Rektor kom också med förslag att kolla med Resurs och Kunskap om deras talpedagog och sjukgymnast om de kan göra ngt för att förebygga mer professionellt än att vi gör som nu dvs bara uppmuntrar fysisk aktivitet för att upprätthålla muskulaturen. Just ansiktet tror jag kan vara bra för där hänger inte musklerna med alltid utan hon blir sned i ansiktet. En stor pluspoäng för rektorn!
Vad gäller matsalen diskuterade vi lite kring när det är bäst att hon äter eftersom matsalen är liten och barnen många. Ljudnivån är inte av denna värld där inne och så lägger man till skrap från stolar, bestick/glas/tallrikar på borden, ingen ljuddämpning så alla ljud studsar. Vi diskuterade även placering vid bordet och i klassrummet.
Vad sade vi mer? Det är helt tomt i hjärnan. Ett möte på 1,5 timme och jag är bara blank... Vi hoppar till slutet så kanske det kommer tillbaka.
Sista kvarten hade vi genomgång av klassrummet. Linnéa kommer sitta framme vid katedern med en snurrstol för att hon ska kunna höra läraren bra men också för att kunna vända sitt öra mot den som talar. Läraren fick ganska mkt tips och råd på saker som man behöver tänka på. Det måste vara tyst i klassen, det ska vara talordning dvs alla står på tur att prata och när det är tex Pelles tur så ska hon peka mot Pelle och sen säga hans namn. Det är för att LInnéa ska kunna snurra stolen, vända sig mot Pelle innan han börjar prata och på så vis inte behöva missa början av meningen och kan ta hjälp av kroppspråk, mimik osv.
Läraren kommer också behöva använda bildschema över dagen och skriva upp arbetsordning på tavlan för att instruera både visuellt och auditivt. Vi pratade också om det här med raster. Raster är ofta det man ser som vila för eleverna. Då kan de återhämta sig men för LInnéa gäller precis tvärtom. Rasterna är ett oorganiserat kaos mer där hon måste anstränga sig till max för att hänga med i alla vändningar hit och dit. Hon blir trött av raster istället. Det är viktigt att komma ihåg. Samtidigt så måste hon få leka som alla andra, hon är ett barn och det får man inte glömma. Den fria leken är tröttande men utvecklande och nyttig även för kroppen.
På fritids ska man uppmuntra LInnéa till en bra balans mellan pyssel/lugna lekar och mer fysisk utevistelse för att hon ska få chans till återhämtning. De kommer också dela på gruppen. Det är 50 barn som vistas i en liiiiiiten barack. Det är inte hållbart ens för vanliga barn så de kommer få dela på gruppen. De kommer få ha halva ute och halva inne, ha några klassrum som extralokaler, gympahallen två ggr i veckan, idrottsfritids mm. De har tänkt till så jag tror faktiskt att det blir bra.
Det hjälpte att börja från slutet att komma på saker som ni märkte Jag berättade också vad förskolan gjorde där det fungerade och det var en timme resurs på fm och en på eftermiddagen förutom då bildschema, möjlighet att gå undan till ett lugnt hörn osv. Det är inga stora saker som krävs men man måste vara tydlig med hur viktiga dessa är för barn som LInnéa. Jag tror att jag fick igenom detta också men är inte säker.
För att återgå till genomgången av klassrummet så gick den ambulerande hörselläraren igenom och gav förslag på saker som borde åtgärdas. Vaktmästaren har fått en arbetsorder på att ljuddämpa så mkt som möjligt med o-lister runt dörrar och fönster, tassar på stolarna, stötdämpning för bänklocken, fastsättning av lösa fotstöd osv. Vi gick igenom beslysningen som är viktig för hörselskadade barn eftersom det gör att de slipper koncentrera sig på att se och dessutom tar bort ljuskontraster.
Linnéa har också fått en inbjudan till hörselskoj. Där borde hon gått redan förra året men hörcentralen har missat att överlämna Linnéa till hörsellärarna så de visste inte ens att hon fanns Det var då en himla tur att jag skickade iväg ett mail till dem då så han kunde komma på blixtinkallning och medverka på mötet. Nu kommer han komma till skolan och klassen rätt mkt för att prata med barnen men som han säger "representera tystnaden". Hans roll får växa fram men han kommer nog både vara i klassen och bara med Linnéa vad som nu passar bäst. Det är bra med en extralärare som kommer och kan ta om genomgångar och sånt som lätt missas om det är pratigt i klassen. Vad är nu hörselskoj? Jo, andra hörselskadade barn kommer till pilskolan en gång i månaden och får träffa varandra, lära sig av varandra, ha lite lektioner(det är på vanliga skoldagar!) och lära sig lite om hörsel, hjälpmedel och sånt. När jag pratade med Linnéa om detta så var kommentaren: "Då kommer ju jag få massa nya kompisar där med" Ungefär så var tanken
Jag kommer också att komma till skolan och fritids och prata med barnen där och lära dem om hörselskador i allmänhet, LInnéas i synnerhet. Har lite tankar kring hur jag ska lägga upp det men måste ta tag i det snart för att kunna strukturera upp det. Att prata i en helklass är väl inget problem men för 50 ungar i en pytteliten lokal??? Det tål att tänkas på!
Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...
4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...
Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...
Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...
Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 | 5 | 6 |
7 | |||
8 |
9 |
10 | 11 |
12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 |
17 | 18 | 19 |
20 |
21 | |||
22 |
23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 | 30 |
31 | |||||||
|