Alla inlägg den 28 november 2016

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas medan de allra flesta behöver göras om helt och hållet. Vi renoverade rätt mkt när vi flyttade in för 11 år sen men 11 år och fyra barn resulterar i mkt jobb när det gäller hus. Mina ungar sitter iaf inte still och målar eller läser hela dagarna utan det fars och klättras och klängs dagarna i ända. Tapeterna har dekorerats eller fläckats. Golven behöver bytas ut eller slipas. Huset var inte nytt när vi fick det direkt och tja, arbetetet är oändligt. Lägg då till att jag är hopplöst opraktisk. En sann teoretiker medan min man är fantastiskt duktig istället och har svårt att släppa taget. Jag kan lära mig men om jag inte får pröva så lär jag mig heller ingenting. Det resulterar i att jag är sur för att han aldrig är med oss. Han är slutarbetad och familjen får ingen tid tillsammans. Om huset äter upp vårt förhållande så är det dags att flytta!

Dock måste vi ta tag i en del saker innan vi kan flytta. Ingen köper ett hus där värmepannan är trasig, det saknas värme i alla rum, tapeterna hänger från väggarna och köket är halvklart. Iaf inte om vi vill få några slags pengar för det. Det vill vi! Således måste vi ta tag i det där svinjobbiga oavsett vad vi gör.


Vi börjar smått. Min pappa kommer hem till oss idag och börjar spacka vårt sovrum aka lekrummet. Tapeterna var faktiskt otroligt fina när det begav sig och med rätt användning för rummet. Det är tre vita väggar och en vägg som är ljusgrön med vita blommor. Jag såg tapeten i en katalog och fick habegär. Till tapeten och färgen så är det också¨en bård med olika djur(lejon, giraff, krokodil kommer jag ihåg men förmodligen ngt mer) Älskar den fortfarande! MEN det är vårt sovrum nu och inte ett lekrum, ungarna har målat och ritat på tapeten från golv till tak, de har legat i våningssängen där och spillt välling och kanske en och annan magsjuka också... De har rivit tapetremsor. Den är fin men den är verkligen inte hel eller ren så den får försvinna nu. 2 väggar blir vita igen men utan bård och den fjärde väggen ska få ny tapet. Jag har dock inte bestämt mig än för vilken. Det lutar åt en brun med rosa blommor men vi får se när vi kommer till affären. Vi ska nog dit ikväll. M är nog inne på heltäckningsmatta också men det går inte i mitt sovrum. Jag är dammallergiker. Vi får nog slipa om golvet istället.


Men för att pappa skulle kunna komma idag så har det varit lite mycket i helgen. I lördags for vi runt halva stan för att köpa saker vi behöver till köket som saknar belysning och eluttag. Mkt praktiskt i det rum där man väl behöver just eluttag mest av alla rum  Vi passade också på att gå på visning av ett radhus i stan. Ett hus vi inte kommer köpa men det var intressant att se vad man får för 8 miljoner!!! Inte så mycket om du frågar mig som hellre bor på landet än mitt inne i stan. Jag kände mig inte alls lockad utan det bestående intrycket var ett kopparbadkar som var rätt fränt och så alla trappor. 4 stycken trappor! Det var en jäkla springande upp och ner på visningen och att gå från källaren till övervåningen var nästan som ett träningspass  Men det var iaf lite intressant att se. Efter intagen lunch på en liten restaurang vi hittade runt hörnet från radhuset så åkte vi vidare och shoppade lite till eftersom det är så himla roligt att köpa eluttag och sånt. Vidare ut till Rasbo för att hämta barnen, hem och då var klockan 8. Det var nu cirkusen började. Idas rum behövde städas och plockas undan för att Eriks säng skulle flytta ner till källaren. Därefter fick vi städa undan Eriks rum innan vi kunde börja flytta in våra sängar i Eriks rum samtidigt som alla saker i garderoberna i vårt rum skulle packas ner i kartonger.

9 kartonger, många kilos släpande och 4 timmars slit senare stöp vi i säng bara för att vakna på söndagen till ett kaos utan dess lite. Om man tömmer ett rum måste allting ta vägen nånstans. Nånstans i vårt lilla hus. Vi har numera en byrålåda i hallen som var trång redan innan. Vi har en annan byrålåpåda på toaletten som inte alls får plats där. Klädskåpet där jag har mina kläder står i innerhallen och blockerar ingången till köket helt så nu får man gå runt till matplatsen och sen in i köket. Samtidigt skulle vi ha adventsfirande klockan 13 hos oss så julgardinerna skulle upp, nya dukar upp, allt småtjafs som låg och skräpade skulle hitta hem om det fanns ett hem och mycket fick flytta ner i en låda i väntan på bätrte tider som aldrig kommer. nåja, fan tro't men det blev faktiskt hyfsad ordning till gästerna kom och lagom till jul eller möjligen min födelsedag så gör vi om hela karusellen. Can't wait!

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards