Alla inlägg den 3 februari 2016

Av Fia - 3 februari 2016 13:35

Jag följer en del olika diskussioner på facebook och slås av en tanke rätt ofta. Så fort ngn är gravid så måste man rusa åstad och köpa miljoners prylar till den nya människan. Varför?
Ok, jag förstår att man köper kläder, filtar, nappflaskor om man inte vill/kan amma, barnvagn men allting annat??? Varför i hela friden tror man att man måste köpa en näsfrida, en babyborste, en annan sorts nässug, febertermometer, speciell kopp om amningen strular osv osv osv i all oändlighet. Vi snackar om en liten liten människa som har väldigt basala och enkla behov. Närhet(trygghet, mat, värme) till en människa, ett par filtar eller kläder, lite blöjor(ok, en busslast med blöjor). That's it faktiskt. Första veckan är nog kläderna överkurs också egentligen men de underlättar för all del en del  

Vi tar en sån sak som babyborste. Jag köpte också en till Emma för femton år sen. Hon föddes med kalufs. Vi använde aldrig borsten på henne. Inte på ngn annan heller utom möjligen hästarna och dockorna när barnen blivit lite större. Till slut slängde jag den eftersom nån katt hade roat sig med att tugga på den. Vad använder man den till? gnugga skorv? Funkar inte. Borstar håret? Den är oduglig till det. Men visst den kan funka att massera hårbottnen på små skalliga barn då för all del  

Vi föräldrar borde bli bättre på att faktiskt bara köpa saker när behovet uppstår. Det sparar både pengar och miljö.


Nu är jag på intet vis perfekt själv. Jag köpte också tusen saker inför mitt första barn kom till. Jag har innan barnen blev för många köpt alldeles för mkt barnkläder för att det var roligt tex. Obscena mängder kläder.  Däremot har jag lärt mig under dessa 15 år att kanske hellre vänta och köpa sen än innan behovet uppstått.  å andra sidan är jag rätt intresserad av miljö nu vilket inte var fallet då. Nu funderar jag mer på om jag ska göra egen vinäger av äppelskalen och kärnhuset efter en bakad äppelpaj eller om kaninerna ska få det. Nästa gång får det nog bli vinäger för att jag är sugen på att prova göra egen. Det går liksom åt en hel del nu för tiden i maten, städningen, hårtvätten osv.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards