Alla inlägg den 29 januari 2016

Av Fia - 29 januari 2016 08:30

Vi har två bilar i familjen. En sjusitsig buss(Sharan) som när vi köpte den var en av de större bilarna men som nu mer är som en normalstor personbil med bara fem säten. Hur mkt plats behöver folk egentligen som kör dessa stora monster men ändå bara har fem säten? Vi har gott om plats med våra sju individuella säten liksom så ingen sk soffa här inte. Alla sitter som en kung.

När jag kör min buss så flyter det på rätt bra. Jag är mån om att följa trafikregler och högerregler och alllt vad det är. Jag gör misstag också som en människa jag är. Jag kan glömma blinka ibland(inte ofta). När man kör på nya ställen så kanske inte planeringen blir vad den borde vara så det kan bli lite snäva filbyten om trafiken tillåter. Jag är nog en rätt normal chaufför. Inte bäst i världen men heller inte sämst. En medelmåtta mao. Jag behöver inte tänka så mkt när jag kör den mer än vanligt alltså. Det flyter på.

Däremot, när jag kör andra bilen. Lillebilen även kallad. Eller leksaksbilen också kallad av barnen. Den är verkligen löjligt liten. Löjligt liten och världströg vid start/gas. När man kör lillebilen börjar helt plötsligt folk bete sig på ett helt annat sätt. Om man kör på en gata där bilar står parkerade på ena sidan och jag kommer från andra hållet. Alltså, jag har förkörsrätt eftersom stoppen inte finns på min sida. Kör jag bussen så får jag alltid åka. Varenda gång! Jag brukar dock jämka lite och släppa fram om det är fler bilar på andra sidan men det finns inga tveksamheter om vem som har rätt att åka.

Kommer jag istället med Lillebilen får jag oftast åka upp på trottoaren för att en större bil kommer farande. Att köra på trottoaren med stora bilen är ingen big deal. Stora bil-stora däck. Med lillebilen är det en helt annan sak. Den där trottoarkanten är som värsta Mount Everest för bilen. Det är inte så himla lätt att behöva kasta sig åt sidan för att nån bestämmer sig för att vräka sig fram enligt modellen Störst-Först när man är i mitten av den 200m långa sträckan. Det händer inte med bussen. Inte en gång har det hänt och jag åker där varje dag.

Är det olika regler som gäller om man har en stor bil och en liten bil? Säg gärna till för då ska jag också vräka mig ut med min stora bil. Eller inte! 


Det är samma sak i övriga trafiken. Om man kommer med stora bussen beter sig folk helt olika mot om man kommer med lillebilen då folk tutar för att man inte rusar iväg vid trafikljusen(bilen är segare än kola vid start), tränger sig och allmänt bara beter sig som skräp. Är man så oerhört egoistisk att man bara tänker att så länge det inte gör ont på mig så gör det ingenting att jag krockar? Skärpning Uppsalas bilister!  

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards