Alla inlägg den 6 november 2015

Av Fia - 6 november 2015 12:32

   Jag tror alla vi föräldrar har något slags mål med vår uppfostran. Det vi vill att våra barn ska bli. Jag tänker inte på fotbollsproffs nu eller tennisstjärna utan mer på det personliga planet. Mitt mål har hela tiden varit att mina barn ska växa upp till självständiga, trygga, empatiska individer som vågar stå upp för sina och andras rättigheter. Jag vill gärna att mina barn ska våga ta plats i samhället. Inte i direktskenet från strålkastaren utan mer att de vågar säga vad de tycker och tänker. När flickorna dessutom kom i följd och jag själv sett hur flickor och kvinnor förtrycks, marginaliseras och åsidosätts i samhället så blev det ännu viktigare. Jag har inte lärt mina flickor att sitta still och vara tysta. Alls! Det märks hemma ibland kan jag lova också men trots att det är jobbigare för mig som förälder är det så värt det i slutändan. Å andra sidan har jag inte lärt dem att de ska stå på barrikaderna och skrika heller. Jag har mer uppmuntrat till ett socialt och politiskt intresse från tidig ålder. Man börjar inte med partipolitik utan mer sopsortering, mänskliga rättigheter i det lilla formatet och sånt för barn självklart och grundläggande om nu någon undrar hur man gör  

Mina barn är precis som alla andra barn. De busar, leker, skojar, gapar och skriker. De slåss och de retas. Men vi läser mkt, pratar mycket om världen omkring oss, engagerar oss i olika typer av frågor som miljön, flyktingsituationen. Kort och gott, vi pratar om livet. Vi skänker en slant varje månad och vi samlar in kläder till församlingen eller till olika andra insamlingar efter lust, tid och förmåga. Har vi inga kläder skänker vi inga men vi gör vad vi kan.

Jag vet att mina barn har ett miljötänk med sig som resultat av detta. Detta krockar gärna med viljan att ha saker så allting är en balansgång. Men igår insåg jag att iaf ett av barnen börjar bli stor och få ett annat samhällsengagemang. Emma har valt ut ny bok att läsa.(Bild tagen från google)

Heja Emma!, säger jag för det valet.  

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards