Alla inlägg den 13 oktober 2015

Av Fia - 13 oktober 2015 11:05

Två av grupperna jag hänger i på fejan handlar om att leva plastfritt(så gott det går iaf) och giftfritt. Plastfrittgruppen läser jag mer i måste erkännas. I giftfritt är rätt många... ja vadå? De har gått rätt mkt längre än mig iaf. VÄLDIGT mkt längre än mig. Jag ogillar plast pga gifterna i det men sen är det rätt fult också. Tycker du inte det så är det okej, jag lovar. Jag ogillar det faktum att plaster läcker gifter ut i miljön där vi bor. Rent krasst, om jag skippar plasten slipper jag liksom damma och damsuga varenda dag. Det är skönt  Dessutom lever vi på en och samma jord och om lilla jag kan göra någonting som ger mindre avtryck så kan jag iaf försöka. Det är inte ens jobbigt i nuläget. Det ser finare ut hemma(naturmaterial, porslin eller trä istället för plast).


Jag inser att vi levt rätt giftfritt ändå av bara farten. Jag försöker handla ekologiskt inom rimlighetens och ekonomins gräns, lagar mat från grunden och skurar golven med såpa. Det är inga stora förändringar som behövt göras. Mer kan absolut göras men jag är mer praktiskt lagd också. Om vi har en fleecetröja i rätt storleka använder vi den men när den är urvuxen kanske vi väljer att köpa ett annat material istället.


En sak som stört mig lite dock är det som äts på lördagar. UNgarna, och resten av familjen gillar godis men det känns inte så himla giftfritt direkt. Jag funderar på att börja baka eget istället. Kexchoklad tex är väldigt enkelt men frågan är om man vinner något på just det? Sura godisar kan ersättas med fruktremmar. Ser liksom likadant ut iaf. Smakerna kan också varieras efter säsong och smak. Jag vet inte om vi kommer byta ut allt men jag kommer nog börja smyga in saker iaf som ersättning. Många bäckar små är principen till förändring hemma hos oss. Vi får se om det lyckas.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards