Alla inlägg den 12 oktober 2015

Av Fia - 12 oktober 2015 13:01

Här i Uppsala finns en hel massa gymnasieskolor. Efter privatskolornas uppkomst så är det väldigt många fler än när jag gick gymnasiet. Tur det eftersom jag har beslutsångest de luxe. Nu finns det olika skolor som har samma program men ibland olika inriktning på programmen. Valen är oändliga.

Det har resulterat i att kommunala gymnasieskolan får färre elever=mindre pengar=behöver spara. Det dyraste är lokalerna så man har beslutat eller kommer besluta att man ska slå ihop flera skolor till en och samma, flytta vissa och tja, det är kommunen vi pratar om här så besluten är ogenomtänkta i bästa fall och katastrofala i andra fall.

Ett av besluten är att flytta vissa utbildningar till Jällagymnasiet. Jälla är en fantastisk skola, bra personal och underbara elever. Jag jobbade där en termin och älskade det. Tyvärr är jag allergisk mot hästar och vissa pälsdjur. Trots att eleverna fick byta kläder mm och jag aldrig vistades i samma lokaler som djuren så reagerade jag. Jag är inte speciellt känslig ens utom mot just häst då. Jag reagerade massor. Jag fick eksem som jag aldrig har annars, astman var riktigt besvärlig, ögonen rann och jag fick även elsem pga tårarna under ögonen. Snyggt värre, verkligen.

När beslutet att man skulle flytta vissa verksamheter till Jälla reagerade jag just eftersom det inte är en allergifri skola. Allergiker är det många som är. Jag påtalade det för min chef som jobbar med just det beslutet. Om hon gick vidare med det struntar jag i men jag påtalade det, flera andra påtalade samma sak men ingen lyssnade. Förrän nu. Nu har ett klagomål kommit in med anledning av allergin och det håller på att utredas på rätt hög nivå.

Ursäkta men hur ogenomtänkta kan beslut tillåtas bli? Vi har en skola där man arbetar med naturbruksprogram. Gissningsvis så är dessa elver intresserade av just den biten av arbetsmarknaden. De gillar antingen djur, kor, skogsbruk, jordbruk och liknande. Har man bestämt sig för att jobba där vet man med stor sannolikhet att man nog inte är allergisk mot päls, häst, kor, spån, hö, halm eller vad det nu är som finns inom skog-/jordbruk, hästkötare mm. Då är det en underbar miljö att gå i skolan där. Man vet vad man ger sig in i. Om man väljer att läsa fordon, IM eller Sär kanske man faktiskt är allergisk och tja, då får man gå där bland alla allergener vare sig man vill eller inte. Logiken i det är....???? Ibland kanske man måste låta en skola få behålla sin särart och sitt geografiskt åtskilda läge av en anledning. Det kanske är mer ekonomiskt att slå ihop men är det alltid bra, vilka konsekvenser/risker blir det? Den frågan måste man våga ställa sig. Det har uppenbarligen inte blivit gjort i det här fallet. Eller ska vi vara ärliga? Det handlar om kommunen. Sker det någonsin?

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards