Alla inlägg den 7 oktober 2015

Av Fia - 7 oktober 2015 10:34

Jag är inget riktigt fruntimmer. Jag tycker inte alls om handväskor och jag tycker om möjligt ännu mindre om skor. Jag ogillar shopping och ser det som nödvändigt ont. Jag har turen att de flesta av mina barn är typ samma lika. De flesta, inte alls riktigt. Igår hade vi utvecklingssamtal med Linnéa på skolan. Det går som alltid vädligt bra i ämnena. Hon går i femman, läser engelska och det mesta annat på nivå för sexorna. Hon får jobba med andra saker än hennes klasskompisar eftersom hon redan kan det som gås igenom. Skolan fungerar.

Efteråt åkte vi iväg och skulle köpa skor. I min värld så åker man till skoaffären, går in, tittar på vad som finns, väljer vad man gillar, provar, betalar och åker hem. Erik behövde skor så jag spanade runt, klämde och kände efter bästa kvalitén och sen letade rätt på rätt storlek. Jag var klar på under fem minuter. Det var inte Linnéa. Hon provade skor, efter skor, efter stövlar efter ja i alla evighet. Jag gick och tittade på henne en vända, resonerade med henne och tyckte till men hon fortsatte. Jag gick och satte mig och surfade på mobilen en stund tills jag ledsnade och hon provade skor. Jag tittade runt lite till i affären, pratade med lInnéa och rådgjorde med henne. Hon provade skor. Jag satte mig ner och surfade en stund till, spelade spel, kollade runt i affären lite till. Linnéa provade skor.

Om du frågar mig så hittade hon full pott på första stöveln. De var i rätt storlek, stövelskaftet var lagon långt, precis lagom i vidd i skaftet och lagom hög klack. Linnéa fortsatte prova skor. Till slut efter närmare en timme kom  hon med ett par stövlar som hon ville ha. Jag är snål när det gäller skopunkten. Det är skitskor där som håller i nästan en säsong. Men för växande fötter så fungerar det ok om man nu bara ksa ha sommar/höst/vårskor. Vinterksor köper vi hellre dyrt och bra. Stövlarna hon ville ha kostade 500Kr och det finns inte på kartan att jag betalar det på den affären så hon fick gå tillbaka och prova lite till...

Till slut hittade hon två par, ett par kängor kallar hon det. Jag säger stövlar med kort skaft. Och de där stövlarna som var det första paret hon provade som satt som gjutna på henne   Kunde hon inte tagit dessa från början och besparat mig en timme på skoaffären???!?!!? Sen in en snabbvända på apoteket och så hem för att laga mat.


Linnéa däremot drog till Gärnby med en kompis för lite mer shopping och båda dem äslkar shoppa så väl bekome säger jag  

Jag har två typer av barn när det gäller ekonomi. Spara och Slösa. Slösa gör av med pengarna så fort de kommer in. Helt hopplös! Spara däremot hon gör aldrig av med pengarna ens när hon VERKLIGEN vill ha något. Inte förrän igår då iaf för då tog hon iaf sina presentkort och shoppade loss på HM. Bra! Hon behöver lära sig skiljas från sina pengar istället. Å andra sidan har hon snart sparat ihop till sin hund som hon vill ha. Nästa sommar räcker pengarna. Hon har sparat sin månadspeng i två år nu. Varenda öre. 200*36 månader(nä'sta sommar) blir en del pengar+ alla födelsedagspengar, julklappspengar osv...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards