Direktlänk till inlägg 2 oktober 2015

Lyckans ost

Av Fia - 2 oktober 2015 11:16

Igår när jag kom hem från kören kom jag lagom till en diskussion mellan Linnéa och den händige mannen. Linnéa ville verkligen kolla på tv.

Nu är det så här att våra barn är väldigt olika. tre av dem tar plats. Linnéa gör det inte. De andra kan konsten att leva efter devisen att "Högst- först!" och på enklare svenska innebär det att den som skriker högst får saker först. De andra tre behöver inte lära sig att hävda sig själva hemma men däremot bland andra människor. Linnéa fungerar precics tvärtom. Hon är ohyggligt duktig på att med en dräpande kommentar smula sönder någon i sin närhet som hon knappt känner. De har olika saker att jobba på mina små troll alltså   Hemma däremot så kräver hon ingenting. Hon nästan försvinner så när hon verkligen ber om något, då får hon det!


Igår ville hon titta på TV. Hon fick som hon ville och den händige mannen gick ut istället. Jag kröp upp i soffan med Linnéa. Det brukar vara vår tid efter småtrollen somnat och innan tonåringen kommer upp från sin grotta   Vi kollade på NCIS och jag insåg varför vi måste ha en TV. Det är enda gången Linnéa självmant tar kontakt och vill ha närhet. Klart hon ska ha det då! Hon kröp tom upp i mitt knä ett tag  


När programmet är slut pep hon ner igen till sitt rum och somnade. Då däremot kom källarmonstret upp från sin grotta, sur och jäklig  Jag hade börjat titta på en romantisk komedi som var riktigt bra. Hon kom, tog fjärrkontrollen och skulle byta. Det fick hon inte varpå hon tjurade ihop lite till på tonåringars vis men satt ändå kvar och tittade. Sakta men säkert ser jag hur hon följer med i filmen, börjar le lite, kommentera lite för att i slutet av filmen sitta och leva ut hela känsloregistret när hon skämdes med karaktärerna, skrattade och verkligen uppenbart njöt av filmen.

Jag är dålig på att stanna upp och bara vara i nuet men då gjorde jag det. Struntade i alla andra saker som måste göras. Man måste vara med sina barn också- på deras villkor också.


Imorse när jag släppte av småtrollen på skolan tittar jag på dem. Ida som börjar bli stor nu med tweeniefasoner och som bryr sig om hur hon ser ut. Hon fixar håret, vill gärna sminka sig lite(hujedamig!). Hon är en liten prinsessa innerst inne. Hon tar Erik,en liten spinkig 5åring med ostyrigt hår och överdimensionerad väska i handen på parkeringen och så vänder sig Erik om och slänger en slängkyss till mig.


Hur kan man inte älska att vara mamma såna dagar? Hur kan man låta bli att se hur fantastiskt livet ändå är ibland om man bara stannar upp och lever i nuet? Jag är en lyckans ost!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards