Alla inlägg den 21 september 2015

Av Fia - 21 september 2015 20:28

En rensad variant, en orensad men silad. Båda blev bra faktiskt så det kan nog bli nån vända till senare på säsongen?

Tänkte ta med den ena och bjuda på på föräldramötet på onsdag. Måste köpa bröd och ost bara!

Av Fia - 21 september 2015 09:44

Den här helgen gick i ett naft törs jag säga. Lördagen tillbringades hos mormor och morfar för att hjälpa till att packa ihop deras bohag. Det finns galet mkt saker där efter 40 år i samma hus. En av dem är samlare av rang. Vad sägs om urklippta baksidor till mjölkpaket? Tidningsurklipp på kända och okända människor sen mitten av 70-talet(dödsrunor, lysningar, giftermål. dödda/födda som mamma brukar säga), plastpåsar, recept, bokmärken, frimärken.... Listan kan göras lång.


I går stod lek på Leos med Erik och en kompis på tapeten, byxshopping för Emma eftersom hon sliter byxor värre än Erik, barnsång i kyrkan och så plockade vi av de mogna björnbären från busken och nypon från rosenbusken för att göra nyponmarmelad.Men helt ärligt, jag kommer nog inte göra nyponplockande till någon årlig vana. Efter en timmes rensande hade jag kanske 3 dl rensade nypon i en bunke men högen med klipulver/frön var dubbelt så stor. Hur kan nyponmjölet man köper på påse vara så "billigt"? Timlönen för den stackare som rensar måste vara i det närmaste gratis? Eller är det maskiner som gör det? Hur? Jag googlade runt en stund och hittade en marmelad som man inte behöver rensa bären till. Man kokar ihop allting och sen silar bort det och behålller vätskan. Tänkte prova den också och sen en med det jag rensat som jag drygar ut med äpplen. Det får duga. Vi får se om jag får så tråkigt att jag torkar nypon också??? Att köpa färdigt nyponmjöl är inte sååå dyrt.



Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards