Direktlänk till inlägg 21 augusti 2015

Lite less nu- om rasism

Av Fia - 21 augusti 2015 10:44

Jag funderar allvarligt på att lägga ner facebook. Det är kul att följa människors liv men jag funderar allvarligt på två saker. Är verkligen sååå många människor rasister? Eller är de så korkade och saknar förmåga att reflektera att de gillar sånt som är rasistiskt? Du får ursäkta mig men jag är inte och kommer aldrig bli rasist. Min utgångspunkt är enkelt. Vi är alla människor på jorden. Vi är exakt likadana. Vissa är blekfisar och andra mörka men det handlar bara om att vissa haft förmånen att leva med lite mer sol under några hundra år än jag som kommer från norr. I grund och botten är vi exakt likadana. Exakt! Vi har kanske olika religioner och olika kulturer men vi är likadana. Vissa har haft turen att födas i ett tryggt och rikt land som vi svenskar. Andra har oturen att födas till förföljelse och fattigdom. Andra föds in i ett krig. Att vi i Sverige inte har krig betyder inte att vi är bättre. Att döma av den debatt om invandring som jag läser dagligen så är vi snarare sämre. Vi är ett av världens rikaste folk(jo faktiskt!) men vissa vill inte hjälpa till och dela med sig till de som ingenting har. För mig är det helt obegripligt.


Ännu mer obegripligt när man tänker på att vi för 150 år sen själva var båtflyktingar. 150år sen är en grisblink historiskt sett. För 150år sen flydde vi svenskar från fattigdom och religiös förföljelse i båtar för att kunna bygga upp ett bättre liv någon annanstans. Då var det vi som fick sälja allt vi ägde och hade för att kunna komma på en båt som kanske eller kanske inte kom fram. Jag fick häromdagen höra att det är skillnad. Vi svenskar fick ingen hjälp i det nya landet... Vi fick klara oss själva. Jag påpekade lite försiktigt att personen kanske skulle kolla upp varför USA firar Thanksgiving tex...


I natt vaknade jag av en dröm och kunde inte sova vidare. Jag kikade in på facebook och möttes av en bekant som hade gillat en sida. Det var ett inlägg som handlade om vilket problem det var med muslimska kvinnor och flickor som inte kan bada i badkläder utan måste ha hetäckande kläder. Helt ärligt nu men för det första undrar jag var den personen badar??? I Sveriges fjärde största stad är det ett större problem med pojkar/unga män som har kalsonger på sig under badbyxorna än att flickor och kvinnor av muslimsk härkomst badar i burkini... Jag har aldrig sett en enda kvinna av någon härkomst bada med kläderna på, inklusive sjal. Det är knappt jag sett burkini heller för den delen men det finns således heltäckande BADkläder för kvinnor som inte är bekväma med att bada bland män. Inlägget var klart negativt om muslimer, om och mot muslimska män i synnerhet och en helt onyanserad reflektion om hur stora problemen är. Kommentarerna var av karaktären den ena värre än den andra. När blev det okej att snacka så mkt skit om människor i allmänhet och mot en viss folkgrupp i synnerhet?

Bara för att kolla runt lite så har jag frågat människor jag känner som arbetar som badvakter och inte ens enda tyckte att det var förekommande att man badade med kläderna på men som sagt, problemet med pojkar som badar i sina kalsonger var det. Det var ett riktigt stort problem.

Jag kan inte påstå att jag blev gladare när jag läste valundersökningen som presenterades i nyheterna igår. Tack och lov var det en undersökning som kanske inte har så stor tillförlitlighet egentligen men ändå en indikation. Den visade ändå på att 20-25% av Sveriges befolkning är beredda att rösta på SD som är ett rasistiskt parti och med minst sagt tvivelaktiga politiker i ledningen också. Ännu mer oroande tycker jag nästan att det är att 74% av dessa inte tycker att det spelar någon roll alls vad partiet har med sig historiskt. 3% tycker att det påverkar mkt nagtivt. Dessa 3% har iaf tagit ställning till hela partiet och valt att stå för det. Men vad ska man säga om alla andra??? Väljer man att strunta i all historia då? Då lär man sig inte mkt om livet eftersom en väldigt klok person en gång sade att "genom historia lär vi oss inför framtiden". Eller är det samma personer som på fullaste allvar hävdar att koncentrationslägren inte funnits???


Till min nära och kära kan jag säga så här. Jag är inte och kommer aldrig bli rasist/nazist eller nåt liknande. Jag inser att det finns goda och onda människor i världen och att ondskan inte sitter i kulturen eller i hudfärgen eller ens i religionen. Jag vet att jag har en och annan nära som skiljer på Vi och Dem. Vi är inte som dem där andra... Det är en form av rasism.

När Sverige förvandlats till det samhället som utvecklades i Tyskland på 30talet för dit är vi på väg. Bara det att det är helt OK att säga nedsättande saker om andra människor bara för att de är romer eller invandrare säger en hel del... Jag uppmanar er att när den tiden kommer så förväntar jag mig att jag kommer finnas på ett av de första tågen till koncentrationslägret. Jag antar att jag kommer bli angiven av mina nära och kära. Jag kommer vara första på plats att motkämpa rasism. Jag är den första på plats att starta en motståndsrörelse.  Jag och Malena Ernman kommer nog sitta på första tåget dit. Det ser jag som en ära.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards