Alla inlägg den 13 augusti 2015

Av Fia - 13 augusti 2015 14:13

Idag har jag varit på en föreläsning i Rikssalen på Slottet. Maffig miljö och helt underbart vackert. Men sen undrar jag hur man tänker när man planerar föreläsningar för lärare??? Förväntas man verkligen sitta still och vara tokkoncentrerad från halv 9 till halv 12 utan rast? På stolar som man får träsmak av efter 5 minuter? Är vi lärare så himla snälla att vi accepterar att vi ska sitta still och lyssna på dåliga eller usla föreläsare i timme efter timme utan att protestera? Sorry, men jag gör det inte. Jag gick till jobbet och gjorde lite matnyttigt istället som planerade undervisning, beställde varor på staples och sånt. Jag kanske är helt unik jag vet inte men jag kan verkligen inte bara sitta rakt upp och ner och lyssna, utan att deltaga, och ändå hålla fokus. Jag drömmer mig iväg inom 5 minuter om det inte är riktigt, riktigt bra och sen är jag lost. Jag vet inte men jag kanske har ADHD själv och inte bara mina barn? Jag älskar att sitta i möte men jag fixar inte att sitta still och vara tyst och bara ta in. Jag vill deltaga, diskutera, lära mig nåt på riktigt som jag också har nytta av i klassrummet. Jag lär mig gärna mer om hur jag kan undervisa och vad jag kan undervisa men snälla, inte så där! Förresten, vad kan jag ta med mig därifrån? Genusforskning- skitbra men jag kunde redan allt och rätt mkt mer. Statsvetenskap- sorry inte mitt ämne alls och har inga beröringspunkter med mina ämnen utom litteraturen då och den kunde jag redan. Tredje föreläsningen skippade jag. Allmänbildning är bra absolut men inte så här. Fel forum och fel sätt. Uppsala kommun- gör om och gör rätt! Men miljön får 11 klappor av 10. Bara toan var som en dröm   


Vi fortsätter skola in Erik på fritids. Det går väldigt bra. Han är inte alls intresserad av att gå hem när jag kommer utan vill vara kvar och leka. Vi började lite lugnt första dagen med hämtning vid tre. Igår kom jag halv 4 och idag får vi se men gissar på runt 4. Det kommer bli rätt långa dagar i år eftersom jag arbetar heltid. Det får gå. Det måste gå. Annars får vi lösa det eftersom. Det finns syskon som kan hämta ibland. Just nu vill iaf inte Erik gå hem iaf så han lider nog inte så mkt av det. Däremot är han väldigt trött när han kommer hem nu. Det märks. Det blir många tårar och många ilskevrål innan det är kväll men han vänjer sig nog vid nya krav han också. Det är stor skillnad mot förskolan.


Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards