Alla inlägg den 11 augusti 2015

Av Fia - 11 augusti 2015 09:43

Jag har börjat leta runt lite mer kring olika alternativ till plast i hemmet. Vissa saker jag har är i plast det erkänner jag. Diskborstar tex, disktrasor är nog inte gjorda i tyg direkt heller... Jag har en keramisk stekpanna som iofs inte är plast men full med högflourerande ämnen. Den använder vi knappt längre faktiskt. Gjutjärnspannan går varm men den är lite för liten så jag ska kolla om jag hittar nån större. Vi behöver även en större gjutjärnsgryta. Den använder vi iofs sällan hemma men när vi är iväg till sjön kokar vi ofta soppa i den över elden. Det är helt oslagbart! Dock är den bara på 2 liter så lite liten för vår familj. 2 liter låter mkt men sen måste du kunna röra runt i den, det ska kunna koka osv så det blir max 1,5liter soppa som får plats och då är det lite lite. Vi är i regel 5 från vår familj och så mamma och pappa och ibland även några till som hänger med(kompisar till antingen oss vuxna eller barnen). Jag får börja springa på loppis har jag konstaterat.

En annan sak som jag saknar är en butik i stan som är  fokuserad på ekogrejer. Finns det nånstans? Där man kan få klämma och känna på en bees wrap, köpa diskborstar i trä, disktrasor i lin och sånt. Tills vidare får jag väl hålla tillgodo med nätet men vissa saker är smidigare att köpa i affär.


Om du undrar varför jag försöker få bort så mkt plast som möjligt så kan jag hänvisa till kemikalieinspektionens hemsida eller bara söka på plastbanta så får du många länkar att välja på.


Annars då? Igår gick Ida på fritids för första gången sen semestern. Bästisen har bytt skola så det var lite nervöst men hon kom hem glad i i hågen och ville gå på fotbollsträningen med några av tjejerna i klassen. Jag tar det som att det gick bra  Erik fick vara med den händige mannen på jobbet. Han trivdes menjag gissar att den händige inte fick så mkt gjort. Idag är de däremot på fritids allihop. Erik hade rusat in och börjat leka med bilarna där så jag fick ett telefonsamtal med frågan hur länge han behövde stanna. Jag gissar att det går bra då... På tisdag börjar sen skolan på riktigt och då kan det blir lite svårare. Högre krav och mer sitta still. Inte så lätt när man är 5,5år med mkt spring i benen.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards