Alla inlägg den 23 juni 2015

Av Fia - 23 juni 2015 17:23

Jag erkänner, det var tre år sen jag sist köpte fotbollsskor i annat än barnstorlekar. I barnstorlek finns det från 179:- och uppåt, nästan gratis med andra ord om man vill. De kan också bli precis hur dyra som helst om man nu känner för det. Det har jag aldrig känt något behov av. Idag var det liksom lite dags att byta fotbollsskor för Emma. tre år gamla och de används i snitt 11 timmar i veckan under högsäsong och lite mindre under vintern. De har betalat sig flera gånger om om man tänker på timmar/pris. Jag tyckte de var dyra då också men mer runt tusenlappen om jag inte missminner mig och då på rea. Vi kikade in på första affären och Emma provar sig fram. Hon har lite knepiga fötter. Höga fotvalv, höga vrister och breda fötter. Inte mainstream nånstans med andra ord. Lägg sen till att skorna måste sitta precis i storlek. Inte för stora för då får man inget bra tillslag och inte för små så klart. Hon provade och provade och vi snörade som tokiga. Efter en halvtimme hittade hon ett par som sitter som gjutna på foten enligt henne. Enda nackdelen är att de är lite låga men det är nog mest en vanesak. Hon provskjuter lite med en boll i affären, dribblar lite  och springer lite till. De fungerar. Priset enligt skon är 1999, enligt hyllan där vi fann dem 1299. Reapris är aldrig fel. Jag har väl aldrig köpt skor till fullt pris när det gäller fotbollsskor eller gympaskor tror jag. Då har de varit väldigt billiga ifrån början. Glädjen varade till kassan då skorna stämplades in. Det var inte rea. De där jäkla skorna kostade 1999. Det var nästan att jag hade lust att ställa tillbaka dem på hyllan. det var bara stoltheten som gjorde att jag höll god min.


När vi ändå var inne på att bränna pengar så köpte vi två par nya fotbollsstrumpor för 100kr totalt. Mer överkomligt. Och sen köpte vi nya handskar. De förra fick hon i födelsedagspresent och de har faktiskt varat ända till nu men å andra sidan hade hon tre par då och nu inga. Idag köpte vi nya. 699:-. Som hittat. Vem fan säger att fotboll är en så billig sport? Tacka vet jag basket eller varför inte brännboll   Vi fortsatte misären med att köpa nya kläder till Erik. Han fick två par shorts, två tunna prasselbyxor och fyra tröjor så nu klarar han sig ett tag. Till hösten iaf. Men vi måste köpa skor också till honom. Ett par sandaler eller liknande men var hittar man barnsandarler i strl 32/33? Jag vill inte ha svindyra märkesskor och skopunkten har inga vettiga där heller. Får väl kolla på maxi kanske?

Av Fia - 23 juni 2015 11:58

Hur kommer det sig att när jag blir barnfri så får jag ingenting gjort? Klockan är tolv och hittills idag har jag ätit frukost. That's it! Måste ta mig i kragen. Jag har inga barn hemma om man bortser från tonåringarna som sover i garaget. Emma kom in nu eftersom kompisen skulle åka iväg till nån släkting. Hon ville följa med men jag vill passa på att fixa nya målvaktshandskar och fotbollsskor innan torsdag då hon drar iväg på cup igen. handskarna är trasiga och skorna är tre år gamla och mer än lovligt slitna. Får bli en uppgradering tänkte jag nu när inga småtroll har åsikter om hur roligt det är i sportaffärer. Har jag tur hinner jag kanske okcså handla lite kläder till Erik som inte har några shorts alls i rätt storlek. Han har två par i strl 86/92. De är lite kortare än tänkt eftersom det är knälånga horts och han använder dem som överknälängd. Han växer inte så mkt på bredden den gossen så nu är de lagm stora runtom. Nu ska han få lite mer kläder i rätt storlek. Det känns som det inte var länge sen jag rensade ur hans garderob på alla för små kläder men nu är det dags igen. Helt galet men det är väl så med somrar. Ungarna ränner iväg på längden då. Och fötterna, på mina barn iaf. Vissa somrar har ungarna växt tre storlekar på skorna. Emma har varit värst hittills men Erik är lika storfotad han. Han är snart ikapp Ida. Han har 32/33, Ida 35 och han är fem och hon nio. Han står stadigt på jorden antar jag. Jag tänkte han skulle få ett par sommarskor av nån sort idag också. Det kan behövas. Hela midsommarhelgen har han varit utan eftersom både gympaskorna och gummistövlarna varit dränkta. Vattenslangen är rolig.


Igår kom grannen och hälsade på för att klappa våra kaniner. on är också Emmas fotbollstränare. Vi pratade lite och frågade om Emma skulle åka med henne på torsdag. ????? var min reaktion. "Match?" gissade ja.g Aroscupen fick jag till svar. Jag visste att laget skulle åka till cupen men trodde inte att Emma var uttagen. Det var hon tydligen och jag hade visste betalat den också. Tur att man har koll på tillvaron... Nåja, Emma är borta i fyra dagar och spelar fotboll. Sen har alla i familjen semester och vi kanske kan hitta på nåt. Om husvagnen är ledig kanske vi kan åka till Öregrund en sväng??? Det vore skönt om vädret blir bättre först. Det är roligare fö ralla om ungarna kan bada då. Badet finns på lagom promenadavstånd från huset där. Inte helt fel. Regnar det finns det nog få ställen som är tråkigare så vi får se.

Nu måste jag nog ta tag i mig själv och göra mig färdig. Emma står och stampar och vill åka iväg.




På fredag ska vi ha ettårskalas hemma hos oss också. Karin vill låna vårt hus och självklart går det bra. Lilla Adam fyller ett år. Tiden går galet fort helt klart.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards