Direktlänk till inlägg 18 februari 2015

Chockuppvaknande

Av Fia - 18 februari 2015 06:36

Har ni haft den där inte alldeles trevliga känslan när man vaknar mitt i natten och inser att HElvete, jag skulle gjort det igår!!!!! och allting skiter sig pga det? Jag vaknade så imorse. Jag glömde föra över pengar igår... LInnéa fyller år imorgon... Inte bra för sist jag försökte föra över pengar kunde man inte göra det samma dag. Vilken skitbank har inte omeddelbar överföring mellan egna konton??? Jag gick upp, klickade igång datorn och hoppades att det förra gången berodde på att det var helg eller att den bara var grinig för jag beöver verkligen de där jäkla pengarna. Det är ganska så svårt att köpa lusmedel(ja fortfarande!!!), födelsedagspresent och sojakorv till grillningen idag eftersom Linnéas kompis är vegetarian utan pengar. Usch, nu blev jag sur igen. Inte på sojakorven elle rkompisen men på det där ockerprissatta lusmedlet. Blä! Å andra sidan vill jag få bort skiten och enbart kamning fungerar inte. Visst, jag har kammat och kammat och kammat till förbannelse varenda dag(vissa två) och igår hittade jag faktiskt inte en enda lus på Ida och knappt några ägg. Det tar sig men LInnéa hade två löss istället och så galet mkt mjäll eller som jag lutar åt mer och mer, eksem. Kul att min psoriasis i hårbotten delas med två barn. Man behöver ju inte dela med sig av allt liksom men mina gener har varit frikostiga vad gäller allergier och hudproblem. Jag provar fungoralshampoo ett par veckor på henne och hoppas att det är superfeta mjäll först så får jag gå till läkare sen. Om inte annat hjälper det mot klådan. Jag är garanterat lusfri(kammar mig lika ofta som barnen) men det kliar iaf, av psoriasisen och av psykosomatiska löss. De är värst nästan. De kliar över hela kroppen    Fast jag är inte ensam om att ha psoriasis i släkten så jag kanske ska skylla på den andre  


Igår tog jag iaf tag i en sak som jag dragit på alldeles för länge. Linnéas hår är näsintill omöjligt att kamma med luskam eftersom det tovar ihop sig innan jag ens dragit igenom första tafsen. Det är långt och förbaskat slitet. Inte nu längre. Nu är det 15 cm kortare istället och blev otroligt mkt tjockare. LInnéa tjock hår liksom???? Hon är ju den enda i familjen som inte har kalufs. Hon såg ut som en maläten skrutt första tre åren innan håret iaf växte lite grann  


Det är sportlov nu och jag inser att det innebär att det måste bli mer gjort på jobben för de som arbetar. Igår ringde läkaren från Otokirurgen. Det vet ni, annars bläddra bakåt. Igår eftermiddag ringde även logopeden från LInnéas skola. Han ringde för ett par veckor sen och ville testa Linnéas språkliga utveckling. Hon hade ganska tät kogopedkontakt när hon var mindre eftersom hon fick en hörsel och språkligt ganska dålig start. Hon hörde ingenting första året innan vi rensade stora örat. Efter det tog det många år innan hon hörde bra oftare än hon inte gjorde det eftersom hon hade massa öroninflammationer. Hon var ganska sen både att tala och att förstå talad svenska. Den förståelsen blev inte bättre förrän vi började med tecken. Efter det var det som att nånting lossnade och hon började prata och förstå inom några månader. Efter det har hon legat i paritet med sin hörselålder dvs ett år efter sina kompisar vad gäller språkförståelse men läsa lärde hon sig tidigt. Hon var fem år när hon knäckte den koden. Logopedens tester skulle mäta allting sånt. Både tal och språklig förmåga men även läsningen.


Igår ringde logopeden för att få lite kompletterande uppgifter som inte fanns i hans journal om vad hon hade för resurs på förskolan, vilka vårdkontakter vi har idag och har haft, vilka operationer som gjorts och vad vi provat och inte provat genom åren vad gäller hörselinsatser. Vi pratade ocskå om en psykologiska biten. Det kostar på att vara annorlunda. Att få kämpa för att få tillgång till samma information som alla andra i lek och sociala situationer, i mataffären, överallt. Logopeden frågade om vi haft kontakt med psykolog. 11 år senare liksom. Klart vi borde fått psykologkontakt från början. Det ska man bli erbjuden. Det var många saker som inte blev av som borde ha blivit av när Linnéa var liten. Nåja, det känns inte så aktuellt nu men jag uppskattar tanken! Däremot har Linnéa behov av det.  Vi gick hos en förra terminen och hon var bra. Däremot vet jag inte om hon och LInnéa klickade. Linnéa är inte den mest talföra personen och det behövs nog nån som hon klickar med för att hon ska våga öppna upp. Hon är en liten mussla. Däremot vet jag att hon tänker så in i bomben men delar sällan med sig av sina tankar. Psykologen skulle höra av sig till mig så får vi se vad som händer. Det är absolut värt ett försök till.


Nu måste jag nog duscha för om en halvtimme kommer Linnéas kompis hit. Hennes mamma släpper av henne här innan jobbet för vi ska iväg och åka pulka. innan dess ska vi dock på läkarbesök med Ida och förhoppningsvis hinna köpa lite lusmedel och en del av presenten till Linnéa förutom sojakorven då. Idag gick det att göra en överföring samma dag mellan konton. Den var nog grinig förra gången eller så berodde det på att det var söndag. Skönt att det löste sig iaf.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards