Direktlänk till inlägg 23 september 2014

Flygande tak

Av Fia - 23 september 2014 13:51

Jäklar vad det blåste igår! Sen vi isolerade om och bytte fönster på huset så märker vi inte av vädret alls. Innan så blåste det sekundmeter över golvet om det blåste ute och fönstren var allting annat än täta. Nu är man lite mer bortskämd för man varken hör eller känner av utevädret.. Nu måste man titta på termometern och på träden för at bilda sig en uppfattning. Det fungerar det med och är väl i sanningens namn lite skönare också. Vi behöver inte några fårskinnstofflor inomhus längre.

I söndagskväll däremot så började det blåsa men nu när man itne är van så reagerade jag på att diskmaskinen var igång och aldrig blev klar. Det tog en stund innan jag tittade ut och insåg att ljudet var regnet som slog mot fönstret och blåsten som skakade om huset. Det kändes faktiskt att huset vibrerade till med jämna mellanrum.


Natten gick och jag vaknade flera gånger av regn och blåst men jag har nog aldrig blivit så glad över attt slippa åka och jobba som jag blev igår. Det ösregnade och blåste nåt vanvettigt. Eftersom jag varit sjuk i helgen och fortfarande inte var på topp så ställde jag in teckenspråket och åkte hem och myste med Erik istället. Han fick en ledig dag. Jag skulle vara barnvakt till marsinpangrisen Adam eftersom Emre skulle klippa sig. Då kunde Erik få leka av sig med sin kusin istället och de härjade runt hemma i några timmar. Jag vet inte om de lekte så mycket tillsammans igår direkt men livat blev det iaf och många bilar hann komma fram från sina garage. Däremot förvånade gossarna mig när jag sade att det var städdags. Båda två städade undan snabbare än jag hann reagera. Ingen av dem är väl världsbäst på att städa annars om man säger så  


Nu har Karin köpt ett par gummistövlar till Erik från Coop i Heby så jag måste nog ut dit i helgen och hämta dem. Vilken otur att jag måste träffa dem igen   För ett par år sen är det säkert så köpte jag ett par gummistövlar till Erik. Han älskade verkligen dessa gummistövlar. De satt bra på foten för det första men sen var det nog mönstret som gjorde det. De är blåa med massa färgglada monster på. Han har pratat om dessa stövlar sen dess. Vi har letat och letat och letat men inte hittat några i rätt storlek. Nu fick jag höra att Hebyaffären hade dessa kvar och till rabatterat pris. Karin har åkt dit nu och det fanns i rätt strl kvar så Erik kan få sina älskade gummistövlar.


När Karin och jag ändå pratade höst och vinterkläder igår så insåg jag en sak. Jag klädde på Emre och Erik för att vi behövde gå ut och hämta tillbaka några flygande tak och då såg jag att Eriks stövlar var mindre än Emres???? Tittade lite på storleken på Eriks och insåg att det var strl 27... De är minst 3 strl för små. Stackars barn! Vilken mamma han har som tvingar honom att gå i alldeles för små stövlar. Pga mitt dåliga samvete så åkte jag iväg igår och köpte nya i strl 30. De sitter precis. Frågan är om det funkar med raggisar i sen? Tveksamt! Han behövde nog egentligen 31 men det fanns inte så stora just där och jag kände att jag måste ha nya till idag. Jag måste genast ta tag i kläder itll honom. Han har växt ur alla sina kläder. Helt galet men jag köpte på sensommarrean i stlr 110 och det mesta där är för llitet redan. Ett par byxor i strl 116 funkar men annars är det kört. Jag har just nu en son med väldigt mkt för små kläder. Stackars barn. Tur han är så spinkig att det funkar ändå. Får väl köpa strumpbyxor i strl 116 och sen fortsätta med för små byxor i vinter. De är ändå så där lagom caprilånga  


Så förutom panikköp av gummistövlar och febrilt letande av en höstjacka till Erik igår så jagade jag som sagt flygande tak. Kaninernas bur/bodelen är täckt att ett tag som går att lyfta. Himla smidigt när man ska flytta buren men när det blåser så fungerar det så där bra. Trots att jag igår sköt taket så långt bak det gick med resultatet att hela buren blev blöt pga regnet eftersom vinden kom rakt framifrån buren flög taket av flera gånger. En av gångerna måste det ha varit en väldig kastvind för taket flög upp i häcken bakom och nästan igenom den/över den. Häcken är väl 3 meter hög och nästa lika bred... Funderar på om man skulle sätta haspar på taket så det inte flyger iväg i nästa storm? Kan det vara nåt? Måste fråga pappa om det för jag behöver lite mer hjälp med buren. Jag vill att de ska få en bodel som man kan fylla med halm för vinterns långa och kalla dagar nu när det finns en utedel och öppning. Då får man kanske sätta igen ena dörren eller täppa för den med en skiva men det är nog ändå att föredra. Den ena kaninen är en riktig fryslort liksom. Hon blir dålig i magen när det är för kallt och då blir hon stillasittande när hon får ont och sen är det ingen bra spiral av det. Vi har fått ta in henne flera gånger pga det men om det är minusgrader ute kan vi inte ta in henne och sen sätta ut henne igen. Bättre att förekomma än förekommas!


I helgen har vi okcså flyttat runt lite hemma. Vi har flyttat in vårt sovrum till Eriks stora rum så nu står det en dubbelsäng och hans säng därinne. Funkar faktiskt väldigt bra. Han har sin liiiiiiiiillla hörna bakom hyllan. Vårt gamla sovrum ska vi måla om och sen ska Erik få flytta in där. Det är mycket mindre än hans gamla men vi tycker nog att vi behöver lite mer utrymme än han just nu. Han delar inte rum längre. Han verkar nöjd iaf och ffa blir han det när det är klart och han inser att han faktiskt också är stor nog att stänga in sig där och får leka med sina kompisar  .

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards