Alla inlägg den 25 augusti 2014

Av Fia - 25 augusti 2014 13:52

Den här helgen som varit har varit blöt och minst sagt fullpackad. Dock har det bara varit roliga saker och då gör det ändå ingenting. I lördags cyklade jag iväg till kyrkan. Vårt ärkestift och Gamla Uppsala kyrka firar 850år. Tanken att för 850 år sen, år 1164, hade man gudstjänster på samma plats som idag. En annan kyrka dock, då en stor och ståtlig katedral. Den brann sedemera ner och av koret från gamla kyrkan har man byggt upp nuvarande kyrka. Liten och fin. År 1164 invigdes Ärkebiskopen Stefan till sitt ämbete i Sens, Frankrike, av Ärkebiskop Eskil från Lund. Närvarande under invigningen var påven Alexander III. 1164, det var under medeltiden. Samma år som man införde tiondet som skattesats i Sverige för övrigt.

Lördagens gudstjänst gick dock av stapeln utomhus. Vi i kören anlände till påvestenen i strålande sol. En sol som skulle gäcka oss under de närmaste timmarna. Första repet skedde under hällregn. Vilken tur att vi stod under scentaket. När vi var klara upphörde regnet och vi kunde fika i det iaf relativa solskenet. Lagom till processionerna från fyra väderstreck började mörka moln närma sig igen. Lagom till klockringningen öste det återigen ner. Jackor, paraplyer, allting kom fram som kunde skydda mot dropparna. När det var körens tur att äntra scenen var det återigen uppehåll.


Efter en stund kom regnet med besked. Alla var blöta genom regnjackorna och man inser hur mkt det regnar när man känner isande rännilar rinna längs med ryggen och på magen. Inte så mysigt. Deet var några stycken som stannade kvar trots regnet. Ganska många faktiskt. Det var gäster från Frankrike(Sens så klart), Zimbabwe, Gästrikland och övriga delar av ärkestiftet. Var skulle de ta vägen? Sätta sig i bussen? Har man åkt från Afrika för att delta i en gudstjänst så går man inte hem för regn. Det pratades om att gå in i kyrkan men det går liksom inte att flytta en orkester i hällregn. Inte heller hade alla fått plats så vi fick stanna kvar. Det regnade inte hela tiden heller. Det var lite blött och kallt men det är inte hela världen.


Efter gudstjänsten cyklade jag hem igen och kollade färdigt på Emmas sista match för dagen innan det var dags att åka hem, fixa middag och låta den händiga mannen jobba lite för lagets räkning. Det var Yrsadagarna i helgen och då måste vi föräldrar ställa upp.

Igår söndag var det dags för nästa etapp av 850årsfirandet. Nu var det i kyrkan och en TeDeumgudstjänst(tacksägelse). Här var det varken vått eller kallt. Tvärtom var det faktiskt lite varmt. Kyrkan var packad och en annan som är van att ingen sjunger psalmerna under gudstjänsten blir lite glad i själen när taket lyfter. Alla sjunger! För mig är det gåshud. Det handlar inte om att kunna eller inte kunna sjunga. Det handlar om att våga sjunga! En kyrka ska vara fylld av sång. Sång är glädje. Jag har sagt det förr. Jag säger det igen. Den dagen jag lägger näsan i skyn så har jag ett krav. Jag vill att alla ska sjunga på begravningen. Sjunger man inte behöver man inte komma! Sorry, men jag struntar i blommor och sånt. Vill du hedra mig när jag gått hädan så sjung!



Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards