Alla inlägg den 27 maj 2014

Av Fia - 27 maj 2014 13:28

Själv fick jag fiska upp röstsedeln ur pappersåtervinningen för "det var väl ingen jävel som röstade i det här valet". Jag tycker det är  trist och oansvarigt att inte rösta. I Belgien är det straffbart att inte rösta. Man får betala böter då. Typ 2-300Euro. Jag måste säga att jag gillar den idén på sitt sätt. I den perfekta av världar går väl alla och röstar. Av plikt, skyldighet och för att få en chans att säga sitt. Av glädje kanske och som en förmån. Trots allt så är det tusentals människor världen över som offrat sina liv för rätten att få rösta. Människor som anses ha fel kön, religion, tillhör fel folkgrupp. Världen över idag är det människor som inte får rösta av samma skäl eller för att de lever i ett land som är en diktatur. Det ska vara självklart att rösta! Det är en ära att rösta! Vad man sen röstar på struntar jag i. Eller, ja du får rösta på vad du vill men jag blir iaf ledsen i själ och hjärta över resultatet i Europa.


Hur kan man vara så blind att man väljer att rösta på ett parti som inte ens står för demokratiska värderingar? Som tycker att vissa människor är finare än andra? Vad är det för tragisk människosyn man har då? Det är lite för mycket Farmen av George Orwell. Ni vet, all animals are created equal but some are more equal than others... Det finns grisar och sen finns det andra djur. Det synsättet har vi redan kämpat ett världskrig över. Vill vi verkligen ha tillbaka det? Jag blir rädd på riktigt när jag hör hur de odemokratiska krafterna ökar år från år i de olika länderna. Inte bara i Europa utan även i USA med Teapartyrörelsen.


Jag kanske lever ett drömliv men i min fantasivärld finns det människor av alla slag(religionstillhörighet, könstillhörighet,sexuell läggning osv). Alla har rätt till en utbildning men alla har också rätt till ett arbete. Alla kommer inte kunna studera på universitetet och vissa behöver börja arbeta vid 16. Det ska vara okej. Det finns ingenting som säger att vissa är finare än andra. I min fanstasivärld så finns också olikatänkande och alla har rätt att bemötas med respekt men att alla ska kämpa för demokratiska fri- och rättighter är en självklarhet.


Det känns för mig helt främmande att man som vissa inom politiken anser det vara legitimt att stämpla en invandrare som terrorist bara för att han kommer från ett visst land eller anse att en HBTQperson inte har rätt att starta familj, gifta sig eller ens leva ut sin sexualitet.


Just det här med HBTQpersoner är ju nåt som verkligen väcker uppmärksamhet. Jag förstår inte det???? De blir kära, vill gifta sig, skaffa familj. Vad är problemet? Att två personer är kära i varandra? Att de vill gifta sig? Eller ve och fasa, att två personer vill skaffa barn?! Eller är det stora problemet att de ser annorlunda ut? Att de utmanar våra traditionella könsroller? En kille med handväska- Gud bevare mig väl då eller? En tjej i kort hår och typiskt "killiga" kläder? Eller är det inte hur de ser ut som är så avskräckande? Är det vad de gör? De pussas, kramas, älskar/älskas? Gud vad konstigt! Det gör jag också med min väldigt heterosambo.

Helt ärligt, men jag är inte det bittersta intresserad av andra människors sexliv. Det hör till privatlivet och det är precis vad det heter, privat. Jag är inte intresserad av om grannen har sex 1 eller 15 ggr i veckan eller om han gillar BDSM. Grannen får faktiskt sköta sitt eget privatliv. Jag har svårt att tro att jag är så annorlunda än andra människor. Brukar du gå omkring och fundera på någon annans sexliv? Jag kanske bara är alldeles våldsamt dödstråkig men jag antar att folk har ett och sen är det inte mer med det. Jag är inte intresserad av att titta på och det gäller hetero som HBTQpar. Vad de gör i sin egen sängkammare drabbar inte mig och således, tja jag skiter i det. 


Melodifestivalen väckte också en intressant debatt på Facebook. Den stora frågan var: Är det en man eller kvinna? Nu tar min mamma sig för pannan och undrar om jag blivit tokig som ger mig in i infekterad debatt. Lugn mamma! Bara det ATT det är en infekterad debatt är väl illa nog? Det var en skitsnygg henperson på scenen med det snyggaste skägget jag nånsin sett. En hen i tjejkläder må så vara men vad spelar det för roll? Det var en hen. Det är för de gånger som man inte vet som man lämpligen kan använda det uttrycket. Dessutom så har väl inte könet med prestationen eller framförandet att göra alls? Jag förstår inte varför man alltid måste sätta in oss människor i ett fack varenda gång? Är det inte ganska friskt att våga ställa sig utanför facket och utmana samhället? En person som väljer att vara androgyn måste väl också få ha rätt att vara det utan att folk ska tycka sig ha rätt att kommentera?


För att knyta ihop säcken lite eftersom jag måste åka iväg och hämta på dagis. Jag förespråkar i mina lilla fantasivärld att människor har rätt att vara sig själva. Vår värld behöver mer av kärlek och tolerans inte mindre. Nu växer skaran med mindre tolerans  men vi andra måste också stå upp för våra värderingar. Kärlekens bidskap behöver höras mer än intoleransens och hatets.


Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards