Alla inlägg den 7 maj 2014

Av Fia - 7 maj 2014 08:24

Tro det eller ej men livet snurrar vidare. Faktiskt så mkt att jag inte hinner sitta och blogga. På jobbet har det varit fullt upp så inte en sekund har funnits över. Tvärtom faktiskt!


Igår hade vi ett läkarbesök på BUP med Ida. Eftersom vi bara varit där en gång innan visste jag inte vad vi skulle göra alls för min erfarenhet säger att läkarbesöket görs för att knyta ihop säcken efter att allt är klart. Vi har iofs redan gjort hela utredningen en gång men eftersom det var ett par år sen trodde jag nog att de ville göra om den. Däremot hade vi fått frågan hur vi ställer oss till mediciner för Ida vilket kanske indikerade att de kanske skulle göra just det, knyta ihop säcken och redan kommit fram till ett resultat.


Vi fick komma in och läkaren ställde massa frågor till Ida. Allt mellan himmel och jord om hur det går i skolan, med kompisar, på fritiden. Efter fem minuter började hon svänga med benen, flytta runt på stolen men svarade snällt. Efter 30 minuter orkade hon inte längre och då fick hon gå ut och leka med en av skötarna medan jag och läkaren pratade vidare om hur Ida har varit sen hon föddes, om graviditeten, förlossning, hur vi har det hemma med rutiner, om resultat från utredningen som jag aldrig fick ta del av och det var sååå skönt att få höra det resultatet. Det var bara goda nyheter.

Det enda jag fått höra innan var att Ida hade vad man sade en ojämn begåvningsprofil. I mina lekmannaörom låter det som att hon iofs har sina styrkor men att hon kanske inte är den smartaste ungen i klassen. Igår fick jag höra att hon tvärtom ÄR väldigt intelligent men att hon använder sin intelligens för att väga upp koncentrationssvårigheterna och det är därför som hon har klarat sig så himla bra i livet jämfört med andra adhdtjejer. Nu ska hon få hjälp med sina koncentrationssvårigheter och ska då kunna använda sin intelligens fullt ut istället för att hitta strateiger för att få vardagen att funka. Låter himla vettigt tycker jag.


Läkaren berättade också att just ojämn begåvningsprofil har tjejer med adhd för de fokuserar och skärper sig på en sak för att sen bli distraherade och då blir resultetet sämre. Jag visste att adhdbarn var ojämna men inte varför innan.


Vad läkaren skulle komma fram till för diagnos visste vi iofs redan innan men Ida har nu på papper att hon har adhd och ska få mediciner för det. Eftersom olika mediciner fungerar olika bra så kommer det ta ett tag innan vi landar gissar jag med doser och preparat och det är väl det jag ogillar med centralstimulerande medel eller övrig psykofarmaka men jag har bestämt mig för att iaf prova för idas skull. Hon måste få chansen att kunna koncentrera sig och klara skolan. Det är hon värd.


Annars då? Vår lilla teaterapa hade premiär på årets upplaga av musikteater. Den heter Rock n Rollers Club och handlar om mobbing bland annat. Vill man se den så kan man komma till Gamla Uppsala kyrka nästa söndag då barnen inviger 850årsjubileet av Uppsala Stift. De var superduktiga och som vanligt så har körledaren med sin( ja hur beskriver man henne?) geniala galenskap bjudit in en världskänd jazzartist som spelar ihop med barnen under musikalen. Den körledaren är samma som har fått med sig en av Sveriges bästa operasångare till vår lilla kör  Kyrkomusiken i Gamlis har verkligen fått ett lyft. Se bara till att få behålla henne även nästa år!

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards