Direktlänk till inlägg 15 januari 2014

Nya morgonrutiner

Av Fia - 15 januari 2014 09:41

Vi behöver verkligen nya morgonrutiner. Just nu fungerar ingenting. Jag vaknar vid 6, duschar, klär på mig, väcker barn, klär på dem. Sen sätter de sig och äter frukost. Efter det är det hårborstning, tandborstning och påklädning av ytterkläder. Låter enkelt, eller hur? Varför är det inte det? Imorse var inte Ida ens halvklar när jag var färdig att åka. Vissa morgnar springer hon runt som en nackad höna helt utan kontroll. Ingenting blir gjort. Det krävs liksom en vuxen på henne hela tiden. Tyvärr är ju inte Erik direkt självgående på morgonen... Släpper jag Ida för att hjälpa Erik så försvinner Ida iväg och gör nånting helt annat. Hon har perioder när saker fungerar bra. Nu är vi inte i en sån period. Alla förslag mottages tacksamt på hur vi ska förbättra rutinerna. Britten, hjälp!!!! Du jobbar ju med såna här ungar.


Imorse var det katastrof faktiskt. Jag valde att åka iväg och lämna Erik under tiden Ida klädde på sig eftersom jag tokledsnade. Jag meddelade Emma det. Hon säger till Ida att hon får gå till skolan själv... När jag kom tillbaka från dagis hade Ida gått, eller var är hon? Ungen är borta! Snacka om garvsyra i munnen och panik!!!! Min vimsiga sjuråring går själv till skolan? Hittar hon ens dit själv? Ska hon gå över Vattholmavägen bland alla bilar i snö och halka?????? Emma får order att gå till skolan. Jag åker bilvägen. Gud vilken panikkänsla. Jag hittar Ida halvvägs till skolan gåendes i sakta mak. Hon tyckte det var roligt att gå själv... Det tyckte inte jag! Hon fick skjuts sista biten.

 
 
Ingen bild

Britten

15 januari 2014 23:23

Ja du Fia! Vi har samma problem på korttids, Vissa barn är bara så. Vi bryter ihop, kommer igen, bryter ihop, kommer igen. Dessa barn är ju aldrig lika dag från dag så det krävs ständiga akutlösningar. Fanns det en lösning som alltid gick fram är jag jätteintresserad. Försök igen få igång bilen och kom hit kan vi diskutera, eller så kommer jag till dig. Vi har et intressant barn just nu. Akutteamet är inkallat. Vore kul att höra din åsikt.

Fia

16 januari 2014 09:36

Nu är jag nyfiken:-D

 
Ingen bild

Britten

17 januari 2014 08:21

Hej igen! Har du försökt med schema? Har hon det i skolan? Det tillsammans med belöning kan bygga upp en struktur. Fler av våra barn blir lugnare med schema för då vet dom vad ska hända. Om du inte vet hur man jobbar med sånt kan jag hjälpa dig.

Fia

20 januari 2014 10:25

Jag tänkte komma över och hälsa på dig nån kväll, utan barn. Är du ledig nåt?

Schema har vi inte mer än verbalt(Ida är väldigt auditiv). Hon vet exakt vad man gör varje morgon. Hon ska klä på sig(med hjälp), äta frukost, borsta tänderna och håret(med hjälp). Frågar du henne har hon stenkoll:) Vissa morgnar fungerar klockrent andra är det katastrof. Det verkar vara dagsformen som avgör för några andra faktorer som kan påverka finns liksom inte bortsett från syskonen då som finns där jämnt.

En annan sak som vi jobbar med är ilskan. Helt plötsligt så kan hon bli tokarg och inte veta vad hon ska ta vägen. Oftast är det småsaker som utlöser medan stora saker hanteras mkt bättre. Det finns ingen logik liksom kring vad som resulterar i en låsning. När hon får dessa går det inte att prata med henne utan antingen får du hålla fast henne om det är så att hon slåss. Om hon bara skriker och gapar får hon lugna ner sig på rummet. Efteråt kan man prata om vad hon ska ha för strategier när hon blir arg men när det väl kokar över så brinner stubinen upp totalt och resulterar i härdsmälta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards