Alla inlägg den 9 januari 2014

Av Fia - 9 januari 2014 18:55

Det är skönt. Jag hämtade Ida i skolan idag och hon har ett helt gäng med tjejer som hon leker med och själv springer hon och gömmer sig när hon ser mig. Hon ville inte alls åka hem idag. Jag blir glad att hon är glad så är det. Dessutom mailade jag läraren om gårdagen och morgonen och fick ett snabbt svar att det var bra att jag berättade samt att det mkt riktigit hade varit en incident i skolan som säkert Ida reagerat på. Eftersom de flesta inblandade i den incidenten igår var med i gängen idag så är det nog löst gissar jag   Sen vi kom hem idag har vi haft en lugn dag utan utbrott så vi fick ett bra avslut idag också inför natten. Känns ännu skönare!


I tisdags hade vi lärare studiedag. Ofta får vi tillbringa såna med att lyssna på dåliga föreläsare. Den här gången fick vi lyssna på en väldigt bra sådan istället. Det handlade om synligt lärande och John Hattie som samlat alla undersökningar som gjorts och analyserat dessa för att sen dra slutsatser av dessa. Han har okcså valt ut 140 saker som har en påverkan på inlärningen, antingen bra eller dåliga. Med på listan finns en del överraskningar men på det stora hela får jag nog säga att jag instämmer rätt bra. Vissa saker är ju både bra och dåliga så där blir det ett medelvärde och därför kan det bli missvisande om man bara tittar på listan men inte resonerar och diskuterar kring det. Just diskussionen är viktig!


Föreläsaren var väldigt bra hela tiden. Just för mig fick en absoluta toppoängen när han kallade mig geni  Han pratade om divergerande tänkande. Ett uttryck jag inte hört förr men jag lär inte glömma det eftersom det är det som gör mig till ett geni. Någon hade genomfört en undersökning hur många procent av barn, tonåringar och vuxna som hade sånt tänkande. Barn hade till 98% ett sånt tänkande. Vuxna 2%. De vuxna 2% var genier. Jag är alltså ett geni  Vad är då divergerande tänkande? Tja, han gav oss ett exempel. Han höll upp en petflaska och så gav han oss några sekunder att komma på så många användningsområden som möjligt. Jag kom på hur många som helst. Idéerna bara sprutade. Fantasi har jag liksom gott om. När sekundrarna var slut berättade han att barn kan komma på ungefär 200 användningsområden, 15-20 på dessa korta sekunder. Vuxna brukade komma på 10-15 oavsett hur lång tid de fick. De saknade det divergerande tänkandet. Kort och gott handlar det om att "think outside the box" som det så fint heter på engelska. De flesta vuxna kom inte ens på tanken att man kunde ändra formen, klippa och klistra denna petflaska. Formen och måtten var beständiga. En föreläsare som kallar mig för geni får alltid högsta betyg av mig  


Det är inte bara jag som är kreativ i familjen för övrigt. Jag har en blivande konstnär i familjen. Som har ritat med gatukritorna på huset och garaget och inte bara på en liten fläck utan mer HELA väggen så långt hon når. Förhoppningsvis försvinner det med allt regnande. Även i pannrummet har detta lilla yrväder varit framme  

Tvättmedelsresterna på golvet vid avloppsbrunnen fungerar tydligen som utmärkt duk. Observera  den lilla signaturen i form av en fot som finns i överkant  



Jag har idag läst ut min andra bok för året.    

Det går inte att vända bilden även om det sägs att bloggplatsen vänder automatiskt. du får vända på datorn, eller vrida lite på nacken. Det är den boken jag berättade om igår som handlade om fostermamman som tog sig an andras barn, förutom sina egna. rekommenderas varmt faktiskt. Det är ingen feelgood-bok utan tårnarna rinner, ilskan pyr över barns livsöden. Hon förskönar heller ingenting av sin vardag utan berättar öppenhjärtigt om kaos, konfikter och misslyckanden. Just att den är så ärlig får mig att rekommendera den. Vill man låna finns den här. Först till kvarn gäller.



Av Fia - 9 januari 2014 09:05

Ja, det hade jag igår och idag på morgonen. Ida var sprudlande glad igår morse för att skolan började. Hon hade längtat efter fröken och kompisarna. När hon kom hem sen var det ett ilsket litet bi som mötte en. Hon var arg på kompisarna som inte alls varit snälla och skolan var bara jobbig. Gårdagskvällen slutade tyvärr mindre bra med att Ida gick och lade sig arg, somnade arg. Det är då man inte tycker att man är en så himla bra mamma direkt. De dagar när konflikterna går i varandra och ingenting flyter på. Så var gårdagen. Nu på morgonen hade det vänt och hon var ledsen istället. Ledsen och trött. Gråtmild. Hon grät sig igneom frukosten, grät sig igenom morgonbestyren. Hon grät i bilen till skolan och när jag lämnade henne. Jag hoppas att resten av dagen blir bättre! Såna här dagar vill jag bara ta ledigt från jobbet och ta hand om min egen unge. Varför ska jag rädda andras ungar när jag lämnar bort min egen till skolan???


Jag vet att barn mår bra av att ha fler kontakter med vuxna och barn. Jag är inte sån som tycker att barn ska isoleras hemma. Jag delar gärna med mig av mina barn till andra. Inga problem, men till syvende och sist så är det MIN unge och MITT ansvar att hon mår bra. Idag känns det inte som jag gjorde det. Idag är ingen bra dag, varken för Ida eller mig.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards