Alla inlägg den 12 november 2013

Av Fia - 12 november 2013 17:25

Den här började jag skriva på häromdagen. Då hann jag inte klart men ha överseende med tempus och så.


Jo, det blir fotboll idag igen:-)
Har vi inte kommit längre i jämställdheten idag?
Igår fick Anders Svensson bil. Jag unnar honom den! Han har fått slita ont, utstå massa spott och spe under åren men trots det lyser passionen för sporten igenom. Han kliver utpå planen och gör sitt jobb och njuter av det. Det förtjänar man respekt för.
Däremot fick inte den kvinnliga motsvarigheten nån bil trots att hon spelat fler landskamper är AS. Jag tror ju nu att hon själv tar det med ro, faktiskt. Jag tror hon är van faktiskt.
Varför tror jag hon är van? Jo, damfotbollen värderas lägre. De får mindre pengar, mindre sponsorer, mindre sponsorkontrakt, sämre möjligheter att utvecklas och spelarna får mkt sämre lön än sina manliga motsvarigheter. Tom deras arbetsgivare tycker att de är sämre, mindre värda. Deras arbetsgivare SvFF har inte kommit längre i jämlikhetens tecken än att de tycker att kvinnor är värda mindre och sämre på allt bara för att de är kvinnor. Kvinnor som är bättre förebilder för unga än de allra flesta herrar i landslaget. Kvinnor som jobbar för fotbollen på och utanför planen. Kvinnor som ställer upp för ungdomar att få deras högsta dröm uppfylld trots att det kräver lite arbete från dem. Jag har ju en favori här. Det vet ni som läser. För två år sen önskade sig Emma en landslagströja mer än någonting annat. En signerad landslagsmålvaktströja med Hedvig Lindahls autograf. Jag kunde inte för mitt liv begripa hur jag skulle få tag i den och skrev några rader om det på facebook. Denna fantastiska bok om mänsklig intelligens  

Jag fick faktiskt respons! jag fick tipset att kontakta Hedvig själv och be om hjälp. Jag tänkte helt ärligt att jag aldrig kommer få nån hjälp men hälften vunnet och allt det där så jag chansade. Jösses vad förvånad jag blev när jag inte bara fick ett automatiskt svar utan faktiskt fick ett mail tillbaka från Hedvig i egen hög person där hon lovade att undersöka saken och sen återkomma. Jag tänkte återigen att det var det sista jag hörde från henne(Sorry Hedvig!) och fick återigen komma på skam när hon berättade att hon kunde fixa en tröja till mig med sin autograf på och vad det skulle kosta eftersom hon måste köpa tröjan själv. Några dagar senare kom ett paket på posten med en målvaktströja med autograf på samt en mängd andra vykort, lappar med autografer och sånt. Gissa vad årets julklapp var det året  


Hedvig är inte bara hjälpsam mot barn och deras föräldrar. Jag har hört flera gånger att hon är ute och promotar fotboll, möter barn och ungdomar och kort och gott är en strålande förebild för svensk fotboll. En sån som jag skulle vilja att Emma blev om hon fortsätter spela fotboll. Jag vill att fotboll ska betyda mer än bara springa runt och sparka på en boll. Fotboll är till syvende och sist en lek med boll. Det är inte på allvar(mer än på individnivåeftersom den kan förändra livet för fattiga tex) men eftersom det har en så stor genomslagskraft i världen bör den också användas till gott. Det gör Hedvig, i det lilla och det stora. Nån som aldrig blir en stor fotbollsspelare i mina ögon är å andra sidan Tomas Brolin som inte ens kan ta sig tid att skriva autografer till ett gäng flickor som ber om det när han kommer och tittar på en fotbollsturnering. Pojkarna däremot fick autografer... En förklaring tack! Det spelar ingen roll hur bra man är på planen om man är en skithög utanför den.


Det finns å andra sidan fler skithögar. Indiens polischef tex... "Om du inte kan stoppa en våldtäkt så njuter du av den!  Jag saknar ord för hur dumt det är...


Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards