Alla inlägg den 11 september 2013

Av Fia - 11 september 2013 09:51

Igår var det dags för föräldramöte på Emmas skola. Jag kan konstatera att jag för Emmas del inte är orolig alls. Hon kommer nog trivas bra men jag flaxade lite extra med öronen när man kom in på det här med resurser, special-lärare/-pedagoger och deras sätt att jobba. Jag är inte imponerad. Alls! Faktiskt är jag riktigt orolig för de barn som behöver hjälp på skolan. Barn med adhd/aspergerproblematik. Jag började prata med en mamma i klassen efter mötet och där kräp det fram att hennes dotter har ADHD och har gått i liten grupp. Hon har det kämpigt så jag talade om för henne vad skollagen säger och att hon har rätt att bråka tills hennes dotter fått den hjälp hon behöver. Tyvärr, för varför ska hon behöva bråka??? Jag kunde inte släppa detta över natten utan låg och funderade så idag skrev jag ett brev till skolsköterskan på skolan som också är en vän.


Ska bli intressant att höra svaret. Jag vet redan att skolsköterskan är med på mitt tåg men nu får hon lite mer ammunition förhoppningsvis.


Hej!
Jag har funderat lite efter föräldramötet igår ang special-läraren/-pedagogens arbete och tänker några år fram i tiden till min Ida ska börja högstadiet.
 Nu lät det som att man valt att satsa nästan uteslutande på stötinsatser för att hjälpa upp svaga elever för att sen släppa och hoppas på det bästa. Det kan fungera om man är lite svag i ett ämne eller två och behöver boosta.
 Däremot är det sättet att arbeta helt förödande för barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Med NPF-problematik, även lindrig, vet både du och jag att man behöver en lugn studiemiljö, mkt och snabb hjälp och att hjälpen finns kontinuerligt under hela studietiden. Vilka möjligheter finns förutom special-lärare/-pedagog för dessa elever? Liten grupp i all ära men det räcker oftast inte till för alla elever utan där hamnar ofta stökpellarna som märks men lilla Lisa(jo jag vet att jag generaliserar!) som är introvert ställer inte till för andra och glöms därför bort. Istället  får Lisa gå och må dåligt, känna sig dum och ingenting värd för att sen bli deppig och inte sällan utveckla självskadebeteenden. Vilken hjälp finns till barn som Lisa?
 Att bara ge stötinsatser för barn med NPF-problematik är som att ge ett hörselskadat barn hörapparat i sex veckor för att hon ska lära sig höra och sen får hon klara sig utan ett tag. Du hör ju själv hur dumt det låter. NPF är ett funktionshinder precis som blindhet och hörselskador.
Nu går min Ida bara i första klass men hon har resurs i klassrummet nästan hela tiden. Finns den möjligheten även på högstadiet? Får föräldrarna information om detta på möten?  Jo, jag tänker långt fram men barn som Ida går redan i Emmas klass och den mamman är orolig, väldigt orolig, över sin dotters skolgång. Jag kan ärligt säga att jag inte hade satt mitt NPFbarn i skolan nu. Dessutom, en klass på 22 elever är ingen liten klass. Det är en normalstor oavsett vad rektor tycker...
 
Jag vet att du är sjukskriven men jag tänkte att du kanske kan ta med dig detta till jobbet och lyfta frågan i elevhälsan. Skolan är till för alla barn.
Med vänlig hälsning Fia

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards