Alla inlägg den 10 september 2013

Av Fia - 10 september 2013 10:25

Jag måste ha ett av världens mest omväxlande jobb. Dels har jag naturligtvis lektioner efterosm jag är lärare. I det ingår att förbereda lektioner(se till att täcka in så många delar av läroplanen som möjligt varje lektion. kopiera, skriva uppgifter, fundera ut lösningar på hur man når olika elever mm), sen har jag själva lektionen och det är ungefär lika enkelt som att jonglera med tio bollar i luften samtidigt som du har fem tallrikar du ska jonglera med. I varje grupp kan de läsa olika ämnen på helt olika nivåer så det är inte ovanligt att man kastas från This is a red dog till meningar som motsvarar Bkursen i engelska på gymnasienivå eller steg fem eller vad den heter numera. Du kastas också mellan svenska, engelska, matte, SO hejvilt och måst eklara att diskutera Hållbar utveckling lika effektivt som du redogör för en grammatisk regel eller skillnaden mellan adjektiv och adverb. När lektionen är slut måste du gå igenom vad elevn gjort, rätta, planera nästa lektion, skriva tjänsteantecningar om lektionen, föra in elevfrånvaro, ringa frånvarande elever/föräldrar, planera möten, vara med på möten där inte bara eleven är inblandade utan även föräldrar, socialtjänst, olika vårdinstanser mm. Helst ska dockså hinna med att vara vaktmästare när nåt går sönder, ringa och bråka om sophämtningen som glömts bort igen, hålla efter hantverkare som irrar omkring och inte hittar felet, beställa papper helst innan det tar slut, beställa böcker/läromedel/skrivblock/pennor, vattna blommor, lösa akuta problem, egen fortbildning, samtalspartner för ledsna elever, duka fram fika, äta pedagogisk lunch, hoppa in och täcka för varandras lektioner när någon msåte åka på möte, fundera över schemaändringar både för dig själv, dina kollegor och eleverna när nåt inte fungerar, handla. Det här är bara ett litet axplock av vad jag gör på min arbetsdag. Ibland kan jag bara drömma mig bort till en värld där endast lektioner och lektionsplanering och egen fortbildning ingick i lärarjobbet.  Tänk vad bra mina lektioner skulle bli då!

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards