Alla inlägg under augusti 2013

Av Fia - 9 augusti 2013 22:04

En stilstudie

Han verkligen lider av att matte och husse inte är hemma. Saknaden är olidlig;-)

Av Fia - 9 augusti 2013 08:30

I måndags åkte mamma, pappa och Linnea iväg på husvagnssemester och vi flyttade in i huset på landet för att passa hunden och katten och få lite lugn och ro. Jösses, lugn och ro får man verkligen. Den största happening som sker är om man möter någon granne på vägen till brevlådan:-D
Vi har i princip inte gjort nåt alls några dagar bortsett från skjutsat Emma till träningar, matcher och lekkompisar. Jo sånt man måste också så klart. Hur skönt som helst och ganska tråkigt så idag ska jag nog koka lite saft tror jag!

En vända till jobbet blir det också. Nu har jag hittat nycklarna igen som varit borta nästan hela sommaren. De tog nog också semester för som jag letat. Städat hela huset. Tvättat igenom alla kläder. Kammat gräsmattan, letat på Mårtens jobb. Igår låg de under byrån i hallen där jag letat massor av ggr, dammsugit dagligen. Kan de ha ramlat ner bakom och fastnat? Jag rotade runt i alla lådor innan... Nåja, semestern är slut. Nycklarna hittade och nytt arbetsår börjar på måndag.

Förresten, är sommaren slut nu? Efter en fantastisk sommar är det idag gråmulet och kallt. Såna vändningar från sommar till höst är inte helt ovanliga. Mamma rapporterade om årets första höstdag från Lappland, Jämtland och Dalarna med 12 grader mitt på dagen och bara nån varmgrad på natten. Linnéa hade frusit som en gris<3

Våningssäng i Rasbo;-)

Av Fia - 3 augusti 2013 09:01

På kvällarna nu börjar det bli mörkt igen. Lite tråkigt kan tyckas men man får å andra sidan njuta av såna här...

De sista bilderna är från Rasbo. Inte konstigt att jag längtar ut dit. Det är vackert där:-)

Av Fia - 3 augusti 2013 08:51

Igår kokade jag saft på sista rabarberna och det blev jättegott om man hade i citronsaft och citronsyra. Kan rekommenderas! Nu är jag sugen på att koka på jordgubbar. Måste bli gott liksom!
Igår var vi iväg på bio också. Barnen fick se Monster University. De var supernöjd men jag vet inte om jag tyckte lika mkt om den. Alldeles för förutsägbar, halvtråkiga karaktärer. Jag saknar den där extra knorren som lyfter deras filmer. Som den där ekorren i Ice Age:-D Men som barnfilm får den godkänt, inte mer. Jag förväntar mig mer av pixar helt enkelt. Efteråt gick vi runt på stan. Ida är fantastiskt positiv. Allting var Wow och alla blommor skulle få sig en sniff:-)

Idag ska vi roa oss med ett oplanerat frisörbesök. Ida själv friterade sig hos mormor i förrgår.

Det kunde ha varit värre men på nära håll är det illa nog. Förutom luggen då som är mkt värre på nära håll så har hon klippt av massa tafsar lite överallt, i olika grader av längd. Baktill får man kamma över för där står det rakt ut:-D Vi får se vad frisören kan göra åt det...

Av Fia - 2 augusti 2013 13:16

Måste väl ändå vara att dricka ett glas läskande rabarber och citronsaft i solen en underbar sommardag:-)

Annars väntar vi besked. Min cancersjuka farbror är inlagd på sjukhus och familjen sitter vid hans sida. Är det dags nu efter 10 års kamp mot cancer?

Av Fia - 1 augusti 2013 09:22

Igår var det en sån där dag där 1000 saker skulle hinnas med. Vi skulle städa lite snabbt innan vi åkte till IKEA, köpte pajformar och lite annat jox, vidare till rasbo för att hämta Ida som sovit hos mormor, plocka av deras bär och skörda deras rabarber för att sen hinna hem och möta upp farmor som skulle komma och hälsa på. Det var tanken iaf. När jag väl började städa insåg jag att jag må ha torkat golven i helgen men jäklar var skitigt det var! Det fick bli lite mer röj så jag tog rummen ett i sänder och hann med övervåningen iaf bortsett från lekrummet som lustigt nog sällan blir skitigt utan bara stökigt. Det är ingen som leker där inne. Det används ju resten av huset till...

Jag har också börjat röja i lådorna. När barnen och den händige mannen städar så tar man bara och öppnar närmaste låda och öser ner saker där. Det är städning, tycker de... Jag har tagit itu med dessa lådor och organiserat upp dem och nu när det är massa smålådor med specifika syften hoppas jag att motståndet för dylik städning ska öka och chansen att man städar undan på riktigt också sker. Den som leer får se!


Förutom att jag röjde hemma igår så var det fullt ös på barnfronten. Jag hade tre barn hemma men det hindrade inte att det var 7-8 barn här ändå. Emma lekte med grannpojken A, Linnéas kompis M var här eftersom föräldrarna önskade sig barnvakt för att kunna handla och fixa lite andra ärenden. Dessutom kom tre pojkar från gatan och frågade efter Ida. När inte hon var hemma lekte de med Erik istället. När så Erik gick in för att sova middag stannade pojkarna kvar ändå ett par timmar. Det var roligt att byta lekplats gissar jag  


På eftermiddagen kom sen farmor hit och vi fikade innan vi gjorde ordning maten. Alltid trevligt! Hon gick husesyn också, i trädgården eftersom det hänt en del där sen sist. Poolområdet börjar närma sig klart nu med däcket, blommorna, soffan. Igår fick vi en solstol också att ha på uteplatsen. Aldrig fel! Lite mer nya möbler bara så är det ju färdigt  


När farmor åkt hem stoppade vi isäng Erik och Linnéa medan Emma och kompisen A tog sovsäckar och liggunderlag och gick ut till sitt tält där de skulle sova i natt. Jag har inte hört av dem sen dess så jag gissar att de nog sov kvar i tälten den här gången. Jag tycker att det är himla kul att Emma fortfarande kan leka med killar trots att hon är så stor. Fast jag tror att hon skulle döda mig lite för att jag säger leka  


Idag däremot ska vi ta itu med allt det där som inte blev gjort igår. Vi ska åka till IKEA, Erik ska få hälsa på pappa på jobbet, vi måste handla lite, köpa kläder till Erik som växt ur det mesta i sommar. Vi ska hämta Ida och plocka bär och sen koka saft ikväll. Imorgon sen skjutsar jag iväg Emma till fotbollsläger innan jag åker hem och förbereder mat till lördagen. Då ska vi på bygdespel i Rasbo och i år blir vi lite fler för min faster och farbror kommer och min moster och morbror. Extra mkt ser jag fram emot att få träffa min farbror. Det kommer förmodligen vara den sista gången. Han är sjuk i cancer och man har slutat med alla hans mediciner pga biverkningarna eftersom de ändå inte hjälper och låter honom istället få må så bra som möjligt sista tiden.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards