Direktlänk till inlägg 27 maj 2013

Nya utmaningar

Av Fia - 27 maj 2013 16:02

Jag brukar säga att jag alltid vill lära mig saker. Barn ger en oändliga områden att utforska för ungar ställer ju inte direkt såna där självklara frågor som 'Vilken är Sveriges huvudstad?' utan mer frågor av karaktären 'Vem delade in Jorden i longitud och latitud?'. Såna där frågor som man aldrig hört svaret på och således varken kan svaret på eller vet var man ska hitta informationen för att svara på frågan.


Jag har börjat rådda i en ny utmaning på hemmafronten och jag har verkligen ingen aning om var man vänder sig. Den här utmaningen är dock lite mer 'hands-on' och härstammar från behov snarare än barnens funderingar. Linnéa spelar som sagt fotboll och förra gången slutade hon helt enkelt för att hon blev osäker. Då hade hon inte orden för att beskriva utan det var mer gissningslek. Nu finns orden och hon pratade med sin teckenspråkslärare. Hon hör inte vad tränarna säger så Linnéa´måste vänta in och se vad kompisarna gör innan hon själv gör likadant. Det gör henne osäker naturligtvis och på matcher hör hon inte när det är byte heller även om hon inte börjat spela match än. Teckenläraren hade då sagt att hon behöver en tolk. Ja visst, hon behöver en tolk. En tolk som översätter från svenska till svenska... Det finns inte nej. Nu har jag börjat spåna kring hjälpinsatser som kan fungera likadant. Jag kan inte säga att jag kommit så längt än men trägen vinner. Om du har nåt tips får du gärna säga till! Däremot kan jag säga att hjälpinsatser finns inte i något överflöd för hörselskadade. Hade hon däremot varit döv hade det varit mkt enklare! Faktum är att mkt hade varit enklare om hon varit helt döv. Nu passar Linnéa inte in nånstans. I den hörande världen är hon annorlunda och i den döva världen passar hon heller inte in.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards