Alla inlägg den 20 mars 2013

Av Fia - 20 mars 2013 11:28

I senaste tidningen från facket var det fokus på stress. Tydligen har antalet utbrända lärare ökat lavinartat. Lärare är överpresenterade i rehabiliteringsgrupper. Alla är förvånade och ingen förstår varför. Vill de veta varför kan de ju fråga oss lärare... Ingen lärare är nog förvånad gissar jag. Inte en enda.


I tidningen fanns det också ett test man kan göra om man ligger i riskzonen för utbrändhet. Jag gjorde det. Jag blev uppmanad att höra av mig till läkare snarast. Om man inte kan sova på nätterna, lider av spänningshuvudvärk(migrän), ont i axlar/rygg/nacke, har svårt att sitta still, svårt att koncentrera sig och har svårt att komma ihåg saker samt lider av magbesvär. Om man har alla dessa symtom har man prickat in alla symtom för utbrändhet. Jag har vartenda ett. Jo, jag glömde tröttheten också! Om man aldrig känner sig utvilad.  Tja, vi får se om jag överlever vintern  Det är tur att vi snart har ett lov.


Idag har jag suttit med en av de saker som åligger oss lärare. Dokumentation. Jag är ingen förespråkare av att vi ska sluta dokumentera. Inte så länge vi inte har något förtroende hos resten av Sverige. Om vi säger nåt så är det inte sant om vi inte kan belägga när det sagt, till vilka och hur vi sagt det och har vittnen som styrker. Idag är jag tacksam för det. Idag har jag sammanställt info om vad vi gjort kring en elev under året. 2,5 A4 blev det med datautskrift. Idag är jag glad att jag lagt ner så mkt tid på det men jag önskar att det inte behövdes. Jag skulle också önska att jag fick sova på nätterna.



Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards