Alla inlägg den 13 mars 2013

Av Fia - 13 mars 2013 13:46

men jag har fått en idé och även om jag inser idéns klara nackdelar så inser jag okcså att det är en förbaskat bra idé. Är den genomförbar?


Våra barn är väldigt olika. Emma är sportnörden. LInnéa älskar djur och scouterna. Ida vet jag inte vad hon gillar än men enligt hennes lärare så blir hon nåt stort, nåt kreativt som skådis eller så. Erik blir med största sannolikhet sportnörd som Emma. Emma är aktiv med sin innebandy, fotboll och nu vill hon börja skjuta pilbåge också. Hon får verkligen massa stöd av oss för att kunna utvecklas som främst fotbollsspelare eftersom det är där det stora intresset ligger. Linnéa har inte alls samma intresse för sport. Jag vill ändå stödja hennes fritidsintressen. Scouterna är hon med i och hon får åka på övernattningar och läger så småningom. Inga problem. Djurintresset däremot är svårare. Jag skulle så gärna vilja ge henne en hund att träna med. Agility, vardagslydnad och liknande. Hon älskar djur. Djur älskar henne. Hon är superduktig med djur och tja hon skulle bli skitduktig som agilityförare. Det vet jag! Enda kruxet är redskapet som behövs för det. En hund... En hund är vansinnigt mkt jobb. Det är som att få en bebis som aldrig växer upp. Det är en person till som ska följa med på semestrar eller som ska fixas barnvakt till. Det är en person till som ska rastas, flera ggr varje dag. Å andra sidan är jag själv uppväxt med hund. jag vet hur mkt det ger att ha en hund. jag vet hur bra man mår med en kompis som aldrig gör annat än älskar en. Jag vet också hur väl vi alla trivs med en hund i familjen. Hela familjen blir engagerade. Hela familjen aktiverar sig i hundpromenaderna och då har vi inte ens kommit in på hälsoaspekterna i det. Har ni förstått att jag funderar på att skaffa hund  


2 av barnen är stora nog att komma hem från skolan och rasta. Det går att lösa utan att hunden blir alldeles ensam. Däremot kräver det mycket mer förhandlingar innan det är klart. Morgnarna är stressiga redan nu så där kräver det ltie mer av oss. Det är faktiskt det stora tvivlet nu. Inte vill jag ha en valp heller. Jag vill ha en vuxen hund. Frågan är också VILKEN hund? Vilken ras? Strl? Självklart kan man inte utgå från enbart ras eftersom individen måste passa. Jag vill ha en hund som tycker om att jobba med tex agility men som ändå är trygg med barnen. En som inte behöver aktiveras precis hela tiden utan faktiskt är nöjd med att ligga och mysa ibland också. Den måste också kunna hänga med på kortare resor, cuper, fotbollsmatcher osv. Gissa om jag ska prata med HundKarin på fredag när hon kommer och jag funderar lite på att kontakta min kusin som håller på en hel del med agility... Det gäller att utnyttja expertisen liksom  


Jag får fortsätta fundera så får vi se var vi landar! Det är inget lätt beslut att ta när hjärnan kopplas in. Hjärtat har redan bestämt sig. undra om de inte kan tänka sig att göra en omstart med det där barnprogrammet de hade förrut där familjerna fick prova massa olika hundar och sen välja en? Skulle passa oss  



Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards