Alla inlägg den 25 januari 2013

Av Fia - 25 januari 2013 12:50

Jag ser fram emot sovmorgon imorgon. Visst, sovmorgon hos oss är iaf som längst till halvsju men jag slipper faktiskt gå upp på en gång. Jag kan ligga kvar i sängen fem minuter eller hur lång tid det nu tar för Erik att fylla blöjan till bristningsgränsen  Ingen kan ju anklaga honom för att inte vara regelbunden iaf  


Idag var vi iväg till skolsköterskan med Ida. Hon växer väl inte med nån rasande hastighet om man säger så. Hon är 6,5 år, 120,8cm lång och 25kilo tung. Lite tung för längden så där ska vi hålla koll. Vi har fått order om att byta bort lactulosen mot movicol istället eller motsvarande preparat. Vi pratade mkt om Idas mage. Hon är kroniskt förstoppad och har varit sen hon var miniliten och jag slutade amma. Hon har ofta ont i magen och hon har sura uppstötningar. Till viss del trodde hon att det berodde på förstoppningen men precis som jag på att hon stressar upp sig pga koncentrationssvårigheterna och får stressmage. Vi avvaktar och ser effekten av nya medikamenterna. Ida ska komma och berätta när hon varit på toa så vi har lite koll på hur ofta hon går.


Synundersökning var det också dags för. Förra gången var hon 4 år och klarade inte ens av att sitta på stolen utan låg upp och ner och skulle försöka men tittade på allting utom tavlan. Allting är relativt och med tanke på det så var dagens försök en omåttlig framgång. Hon inte bara satt på stolen och pekade på bokstäverna. Däremot skulle hon ju peka på rätt bokstäver och sitta still på stolen. Vi klarade av ett öga och så ska skolsköterskan kalla tillbaka henne en gång till för andra ögat. Koncentrationen tog slut där. Vi tror nog att hon ser okej, räcker det  Det är å andra sidan bra att skolsköterskan får träffa henne och se den här sidan av henne till nästa elevvårdskonferens vi har i mars.


När jag lämnat tillbaka Ida till fröknarna i klassen köpte jag Emmas födelsedagspresent(sorry men hon läser här så vi får veta sen) innan jag åkte tillbaka till jobbet. Jag hann lagom till andra lektionen.


I helgen har vi tre kalas inbokade. Emma ska på ett ikväll men hon är sjuk, Ida imorgon och sen Ida ett till på söndag. Ida ska leka med en kompis imorgon också innan kalaset så jag tror nog tiden går. Annars ska vi väl försöka klura ut vad Emma vill ha för mat på tisdag till sin födelsesdag och diskutera med henne om varför man inte kan åka och träna på sin födelsedag och ändå vilja att släktingarna kommer... Som vanligt är det ett smärre berg av tvätt som behöver tvättas och tvättberget som tvättades förra helgen är inte ens ihopvikt än  


Däremot ska vi nog njuta av att det inte kommer några byggjobbare på några dagar. De har isolerat klart huset nu men glömde visst vår veranda. Mårten skulle ryta i om det så får vi se vad som händer. Annars är det bara fönstren kvar att sätta in och det lär nog gå rätt fort.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards