Alla inlägg under november 2012

Av Fia - 21 november 2012 12:21

Det är nog inte FK och jag. Däremot verkar de gilla mig. Iaf förfölja mig. Jag väntar och väntar fortfarande på pengarna sen Ida opererades. Förra lönen var en riktig höjdare eftersom lönen dragits för mitt vabbande men inte fk betalat ut nånting. Jag vet inte hur er ekonomi ser ut men det känns surt när jag får ungefär 65% av lönen eftersom jag vabbade en vecka och hade lite annan vabb därtill.

Intygen har jag skickat in, både en och två ggr för det första försvann visst hos fk... Nu har de dessutom bestämt sig för att jäklas lite mer. Det räcker inte att man ska skicka in intyg tydligen utan nu har de ringt min löneass och kollat så jag inte kvitterat ut lön också utöver mina vabbdagar. Visst, jag lever på oxfilé här hemma   Å andra sidan, tänk vad rik jag kommer vara när jag väl får pengarna nån gång så där på andra sidan nyår. Då är det mååååånga dagar som betalas ut samtidigt  

Äh, nu ska jag inte klaga. Vi har iaf mat på bordet, tak över huvudet och kläder på kroppen. Egentligen går det ingen nöd på oss men jag är lite irriterad och vill skriva av mig så ni får ha överseende med det  


en sak som jag insett att jag måste handla det är kläder. Linnéa har växt ur sina byxor, allihopa! De har visst krympt på bredden   Men visst, under det senaste året har hon gått från sparris till smårund och det märks ju på kläderna. Jag bara väntar på att tillväxtspurten kommer också som den gjorde med Emma som visade samma tendens i samma ålder. Hon smalnade av rätt dramatiskt så jag oroar mig inte nu med Linnéa som jag gjorde med Emma. Jag kan slå vad om att tillväxtspurten kör igång när jag uppdaterat hela garderoben åt henne  Jag funderar på att ta henne till Thun´s en helg och shoppa loss. Till henne iaf. Till Erik brukar jag inte hitta nåt till tyvärr men man kan ju hoppas! Vore skönt med lite julklappar färdiga också. 


Just nu har jag sååå mkt jag vill göra och helst på en gång. Emmas rum ska fixas. Övre/nedre hallen ska också fixas. Allt det där är nödvändigt men ack så tråkigt. Det jag VILL göra är att tapetsera om vårt sovrum uppe, flytta in Erik där och sen tapetsera nuvarande lekrummet och sen ställa in vår dubbelsäng där igen. På väggen bakom sängen vill jag ha en sån här tapet fast med rosa blommor och sen en ljusbeige, enfärgad tapet på resten av väggarna.

Till Erik skulle jag vilja ha ens ån här tapeteller en sån häreller varför inte den här till vår traktorgalne charmörArt nr 2301. Fans bårder också om man inte vill ha så mkt. Jag vill inreda ett riktigt killigt rum efter alla prinsessor! Det vore så himla roligt.


Av Fia - 21 november 2012 09:40

Jag tror det kan sammanfatta min morgon. Jag är blind. Ögonen gör ont, skaver, känns som grus i dem och svider. Idag fick det bli glasögon men när ögonen geggar och lider så ser iaf jag rätt illa.


Ida har inte heller nån bra dag idag. Faktiskt så har hon inte haft en så här dålig dag på över ett år. Jag försöker komma på vad som är fel men kommer inte på det. Vi gjorde ingenting igår som skulle vara orsaka det. Vi var hemma, åkte iväg och köpte mat iofs men det var från en restaurang så knappast någon storhandling. Ida sprang runt i morse och betedde sig som en halshuggen höna. Sprang runt, runt utan att ha en hjärna att tänka med. Hon klarade inte av att klä på sig, inte att borsta håret, inte borsta tänderna, inte äta frukost. Ingenting fungerade i morse! Klockan tio över 7 imorse hade hon fortfarande pyjamasen på sig, inte ätit frukost eller fått nånting klart. Hon klarade inte ens av att hämta trosor! Eller klä på sig kläderna jag tagit fram! Vad hände där liksom? Total hjärnsmälta? Så här var hon ju förrut men det var länge sen nu. Det blir jobbigt i skolan idag för henne om inte huvudet följde med i väskan åtminstone för det gjorde varken överdragsbyxorna eller vantarna eller frukten trots att jag lade fram det åt henne, påminde henne och bar ut dem på trappen. Hon tappade bort sakerna mellan bilen och trappen!!!


Trött får stå för alla andra hemma inkl mig och Ida. Jag skyller stenhårt på årstiden. Det är mörkt hela tiden tom mitt på dagen känns det som. Jag hatar den här årstiden!!!!! Hellre 10 grader kallt och snö för då är det iaf lite ljust!

Av Fia - 20 november 2012 11:29

Det är nästan värt ett kors i taket, inte sant  

Igår när jag kom hem från jobbet så hade jag en uppspelt nästan 12åring hemma. Emma hade blivit utsedd till skolans lucia och gissa om hon är glad! Hon ville väldigt gärna det även om hon aldrig trodde att det skulle ske. Nu är glädjen ännu större och ganska välförtjänt också eftersom hon är en så himla bra kamrat mot alla, ställer upp på de svagas sida. Dessutom gör hon mer än sitt bästa i skolan och förtjänar lite medgångar. Jag är himla glad för hennes skull och en aning stolt också. Hon kommer bli superfin som lucia! Lång och ståtlig nu när hon växt om mig med en halv cm eller så. Gissa om jag får höra det  Däremot tror jag med säkerhet att hon växt ur lucianattlinnet från sexårs när hon lussade sist 


Det kanske är lagom till Linnéa istället som är rätt mkt kortare än Emma? Till Ida har vi säkert nåt ligger. Tror vi har alla strl upp till 146/152. Nån som har ett vuxennattlinne att låna ut förresten? Strl 170/S typ? Kostar inte så mkt men det kommer med säkerhet bara användas en gång.  Undra om Erik skulle vara lucia också på dagis;) Han och alla andra tjejer bara för att utmana könsrollerna  


Jag har börjat inse att december blir precis så där hektiskt som det brukar vara. Alla barnen har varsitt luciatåg, Ida sjunger i kyrkan på tredje advent. Basar på dagis, terminsavslutningsaktiviteter, mysmiddagar med skolklasserna och så två födelsedagar därtill. Det är tur att allting är roligt!








Av Fia - 19 november 2012 13:39

har jag rätt?

Jag beklagade mig om teknikens (vid)under hemma hos oss och att datorn iofs fungerade då men skulle gå sönder. Guess what? den gick inte att starta i helgen  Däremot kan vi stryka en sak från listan på framtida inköp och önskade julklappar. Kaffebryggare har vi numera en ny. Svärmor kom förbi med en liten present igår efter att ha läst när jag beklagat mig och hon hade med sig en ny kaffebryggare. Den inte bara fungerar. Den är snygg också! Tack Agneta  


Vi körde ett virusprogram på datorn igår också och sen startade den så den här gången var det inte värsta sortens fel. Tur det för när det är kört så är det kört eftersom Expert sas ligger i graven.


I lördags var jag morgonpigg. Jag gick upp halv6. inte det minsta frivilligt men jag och Linnéa skulle vara i björklinge strax efter sju och då får man bita i det sura äpplet. Å andra sidan föredrar jag tidiga morgnar istället för arbetspass mitt på dagen. Nu var jag klar med mitt pass kvart över 10 och kunde åka hem och städa istället. Jippi! Vilket lyxliv jag lever  På kvällen sen kom mamma och pappa, brorsan och hans sambo över för att äta middag. Alltid trevligt även om jag misstänker att jag och sambon missförstod varandra. Jag tror att hon menade att HENNES barn var bortskämda även om jag tolkade det som att MINA var det och jag misstänker att hon tror att JAG sade att hennes VAR det när jag menade att MINA barn var bortskämda  Det är inte lätt när den ena kommer från andra sidan jorden. Hur som så tror jag inte att hon blev sur.


Igår roade jag mig med att parkera mig i tvättstugan. Efter en hel dag där med att tvätta och vika så syns det iaf att jag tvättat. Lådan med sängkläder är iaf väldigt full! Eriks klädlåda är inte riktigt lika full. Jag har sorterat ut det som är för litet till honom och kvar finns nästan bara de kläder som Karin köpte till honom som tack för alla andra kläder hon fått av oss. Jag måste iväg och shoppa lite för barnbidraget tror jag bestämt för det är i minsta laget och sen hoppas jag på utökning till födelsedagen och julaftonen  


Karin, en full kasse finns i strl 86/92 om du vill ha med en jacka, väst, fleeceoverall, byxor, tröjor, skjortor, tröjor osv. Du har den här veckan på dig sen säljer jag det!


Av Fia - 16 november 2012 10:56

Inom lärarkåren runt om i Sverige har vi fått ett nytt uttryck. Vi har börjat pimma. Det är bara högst tillfälligt som man pimmar. I vårt fall den här terminen. Olika skolor har det under olika perioder men inom Uppsala är det nu nästan obligatoriskt vad det verkar.

Idag ska jag pimma på eftermiddagen. Inte på mitt vanliga jobb utan jag ska till Linnéas skola på studiebesök, prata med lärarna, fota massor. Sen ska jag hem och börja jobba med att förvandla mina foton till en fotoberättelse. Jag har inte helt bestämt inriktning på arbetet än. Antingen blir det hörselskador och hur man kan förenkla tillvaron för såna barn i skolan eller så blir det en berättelse om Linnéa och hennes skolgång. Vad tycker ni?


Vet du inte vad pimma är? PIM står för Praktisk IT och Mediekompetens och innebär att vi lärare och kanske annan personal ska lära oss att hantera olika program. Vi har tre examinationsuppgifter som ska lämnas in. Den första är på Word. Den andre på powerpoint. Nu håller jag på med PIMtrean som är photostory eller liknande program och jag ska göra en berättelse med ljud och bild på 2-5 minuter. Ska bli spännande att få sitta ner och fördjupa sig lite mer i detta. Få se vad mitt arbete kommer utvecklas till  



Av Fia - 15 november 2012 22:57

eller så har utomjordingar dragit nåt slags magnetiskt fält runt huset eller så vill gud bara jävlas med med. Välj själv vad du vill tro på. Själv gissar jag nog på alla tre. Varför annars skulle allting som innehåller nån slags elektronisk krets gå sönder i vårt hus och några till? Bilen är på lagning igen... Den här gången får den för sig att stanna lite hur som helst. Det är superlyckat att stanna när man står mitt i en korsning tex. Eller varför inte när man susar fram inne i stan och den stannar så där helt obefogat? Den är bäst tror jag. Mitt i farten liksom och inte bara att tjuvstanna vid start och tomgång så folk tror man fått motorstopp och mest sannolikt körkortet i cornflakespaketet samma morgon  


Nu ska du inte tro att det bara är bilen. Telefonen vet ni ju om också som nu också slutat skicka iväg sms och ha ett fungerande internet. Datorn fungerar just nu men det är bara tillfälligt. Ge den en dag så är den kaputt igen. Lovar! Den har inte fungerat bra på ett år, iaf inte mer än några dagar i taget. Utöver dessa så kan du lägga till matberedaren som började brinna och elvispen som gick i pension. Inte alls nödvändigt för mig eftersom jag aldrig bakar. Assistenten vågar jag inte ta fram för jag vet att den kommer gå sönder då! Utöver dessa pettitesser kan du lägga till vattenkokaren, kaffebryggaren som står med ena benet i graven och den andra i kremeringsugnen typ.


Utöver dessa elektriska detaljer så har vi också två icke fungerande toaletter. De är inte bara trasiga, de är ´totalt slut. Toaletter är jätteroligt att köpa nytt. Verkligen!!! Däremot är det väldigt bra att ha! Vi tänkte göra en fuling och kolla återbruket. Finns det nån fin där så tar vi den. Jag antar att de är rengjorda och inte har skitranden kvar   

Nu ska du inte tro att det roliga stannar där. Så enkelt ska inte livet vara. Nej då, vi drämmer till med det absolut värsta jag vet. Ok, delad första plats iaf även om jag börjar bli härdad för det verkar som att mina minsta gryn är magneter på min topplista. Gårdagens överraskning fick jag när jag bytte blöjan på Erik och jag upptäckte att den var bebodd.  En hel jäkla koloni hade slagit läger där! Gissa vem som åkte till andra sidan stan för att köpa medikamenter så där mitt i natten? Jag ska utrota de där jäklarna! Lössen har sett det som enklast att undvika oss sen jag skaffade två flaskor lusmedel i skåpet. Undra om det funkar lika bra med mask? Det värsta är ändå inte att det är äckligt för jag börjar bli så härdad att jag knappt bryr mig längre. Däremot är det så sabla dyrt med medel mot ohyran! Vem fasen vill betala 500:- för att bli av med mask liksom??? Eftersom vi alla sover i samma säng fram och tillbaka också så är det liksom ingen idé att vara dumsnål och inte behandla alla heller. Det är nog billigare i slutändan att bita i det sura äpplet, behandla alla och sen städa järnet ett par veckor för att bli av med skiten. Skoj, jätteskoj  

Nu mina vänner ska jag dyka ner i min nybäddade säng, i mitt nystädade sovrum och blunda för den gigantiska tvätthögen som tronar i ena hörnet. Dagens sex maskiner blev sängkläder, trosor, strumpor, byxor, pyjamasar och annat som hade maskvarning på sig. Måste köpa tvättmedel imorgon!


Förresten, ni som skickat sms till mig idag. Kalle, ta med dig ett glatt humör och en miljon kronor så är vi nöjda  

Mamma? Du kan öppna dörren till Erik klockan fyra fast det är kanske lite sent nu  


Nu säger jag som Christer Björkman. Imorgon är en annan dag!

Av Fia - 15 november 2012 08:51

Jag har aldrig gillat Zlatan. Han är enormt duktig. Det kan man inte ta ifrån honom men han har varit för kaxig, för stöddig, för pengagalen och girig. Sista månaderna har det ändrats och därmed min åsikt.

Jag är en sån som tycker att fotboll ska spelas med hjärtat, hjärnan oxå naturligtvis men främst med hjärtat. Om man inte spelar för att det är det roligaste som finns är det inte roligt att titta oavsett hur bra man är. Fotboll ska vara glädje.

Zlatan har inte haft roligt på plan. Nu har han det och nu är han inte bara bra. Han är helt enkelt outstanding och glädjen i fotbollen lyser i ögonen. Nu är det bara en njutning att titta.

Gårdagens målfest var inte illa heller och ännu bättre blev den med Anders på plan som gör en jäkligt fin assist. Den passningen var inte dålig! Förstår inte alla som vill kasta ut honom ur landslaget? Han är en slitvarg som jobbar i det tysta. Däremot gör han aldrig en dålig match. Han är stabil, bra placerad och skicklig med bollen. Vad mer kan man kräva?

Av Fia - 14 november 2012 09:13

Min mobil är helt konstig. Ljudet är katastrofdåligt och tydligen hörs det knappt när jag pratar. Däremot om jag kopplar på högtalaren börjar mikrofonen fungera och ljudet blir bra???? Var i ligger den logiken? Får köpa nytt headset och prova om det fungerar också för att ha högtalaren på när man pratar är inte alltid så himla praktiskt.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards