Alla inlägg under oktober 2012

Av Fia - 11 oktober 2012 11:10

Det har flyttat in en häst hos oss nu sen några dagar. Han är ganska söt om jag får säga det själv   men det verkar inte finnas någon botten i honom! Nu gör det liksom ingenting för är man snart 3 år och 11kg lätt kan man kosta på sig lite extra mat men jag förstår inte var det får plats i honom??? Igår till middag käkade han först sallad(mest majs, gurka och tomat) sen först en potatisbulle, sen en till och en till och en till. När han ville ha sin femte erbjöd jag en macka istället som åkte i den med. Till bullarna åt han lite bacon och sylt dessutom. Fyra potatisbullar är rätt mkt mat i en liten pilts mage! I vanliga fall äter han en... Vi får se om det har nån effekt på vikten för det skulle inte skada men han brukar mest bara ränna iväg på längden istället och bli ännu smalare  


Appropå sötgrisen så kom dagisfotona idag. Det var lite extra roligt i år eftersom jag glömt bort och inte hade en aning om vad han hade på sig. Det blev helt okej tror jag. Allting klär en skönhet  


Erik har förresten börjat sova mer på dagis nu. Efter sommaren bestämde vi en timme som lämpligt eftersom han itne sov middag varje dag hemma i somras. Det var lite lite tyckte nog Erik som har varit toktrött på kvällarna och hyper på dagis(enl personalen). Vi förlängde sovtiden nu till så länge Erik själv vill och igår var han iaf inte redo för sängen klockan fem som han varit innan och sen har det varit transportsträcka fram till sovdags. Middagen har varit lite knackig också men det var den då inte igår. Däremot var han lagom trött klockan 7 så jag tror vi har gjort nåt bra. Vi får se vad som händer framöver. Dagis får lite mer vila iaf från vårt lilla kvicksilver  



Av Fia - 10 oktober 2012 13:39

Faktiskt är jag sjukt rik just nu. En halv miljonär, ja eller en kvarts då om man ska dela med maken men det är väl onödigt   Vi skiter i honom. Jag blir ju dubbel miljonär om han dör så vi kan väl ta livet av honom, iaf i fantasin fast då blir det fantasipengar också jag får... Näe, han får nog leva vidare för trots allt är han bra att ha ibland. När huset behöver renoveras eller så  


Jo, vi har varit till banken idag och på mitt gamla konto som jag fick när jag var miniliten, typ i doppresent eller nåt sånt så finns pengarna. Tänk vad mkt roligt man skulle kunna ha för de pengarna! Jordenruntresa, lyxiga middagar, köpa nya fina saker, nya bilar... Varför skulle vi betala pengarna till snickarna egentligen?? Låter ju skittråkigt! Nåja, jag antar att eftersom vi inte har nåt tak för tillfället så är det ju praktiskt om de får sina pengar och vi får vårt nya tak. Det blir inte så trevligt att bo annars misstänker jag.


Jag kan ju också berätta att det tar tid att byta bank! Jag trodde att vi skulle dit, få lite information och lite papper att läsa och sen skriva under och så var det klart. Riktigt så gick det inte till. Snarare var lite papper mer i form av en skottkärra full med papper och en skrivare som spottade ut nya i parti och minut så det flög papper över hela rummet. I detta snöfall satt vi och försökte se allvarliga, seriösa och vuxna ut samtidigt som vi pratade om pantbrev hit och dit, lånehandlingar hit och dit, konton hit och dit och fram och tillbaka och sen lite på tvären också  Hon var himlam trevlig vår bankkvinna och tur var väl det för vi stannade i en och en halv timme och ändå är vi bara halvklara. Vi har fått nya konton, mitt gamla dopkonto är vårt nya lånekonto som numera vi båda står som ägare för och det är omvandlat till E-konto dvs kopplat till internetbanken för det var det inte innan.  Vi snuddade vid pensionsförsäkringar, vanliga försäkringar och livförsäkringar. Vi ska tillbaka dit för att fortsätta prata sparande i olika former tex även om lånet är klart nu. Däremot fick bankkvinnan mig helt på sin sida för hon uppmanade oss att gifta oss. Gissa vem som ivrigt hejade på samtalsämnet    ...  Jag tror hon tar upp det igen nästa gång för hon beskrev sig själv som äktenskapsförmedlare  

Av Fia - 10 oktober 2012 08:20

Idag var barnen färdiga redan klockan sju och redo att åka till fritids och dagis. Är det inte typiskt att det skulle ske idag när vi hade relativit gott om tid? Jag gjorde de till viljes så halv åtta ungefär åkte vi till fritids och dagis och jag återvände hem för att äta frukost i lugn och ro. Idag har jag inte bråttom. Jag ska till banken kl 9 för att skriva på lånehandlingarna så vi har råd att betala alla killar som jobbar uppe på vårt tak nu. Underlättar säkert misstänker jag  

Idag var också första gången som jag behövde skrapa rutan på bilen. Vaknade till en nästan vintervit värld och termometern har bara precis kommit upp till 1 grad. Jag är inte alls redo för vinter än. Inte höst heller för den delen. Jag vill fortfarande ha sommar. Väntar fortfarande på att den ska komma. Hann man ens ta undan alla vinterkläder i år? Känns inte så. Fleece och sånt hade vi iaf framme hela sommaren. Vi får hoppas på en kall och snörik vinter och en solig och het sommar nästa år.

Av Fia - 8 oktober 2012 12:04

och tro mig men det behövs! Sista veckorna har varit smått hysteriska med nåt varenda eviga dag och sen galet många timmars jobb både hemma och på jobbet. Jag hoppas att jag har möjlighet att ta ut några timmar nu från timbanken som jag ligger plus på:D


I helgen var Linnéa iväg på hajk för första gången. I fredags planerade jag att fara runt halva stan för att fixa grejer till den(trodde jag). Sovsäck hade vi sen förrut och liggunderlag. En kåsa för dryck men ingen för mat. Inga bestick, ingen ryggsäck. Inget underställ som värmer bra när man ska sova och resten av dagen. Mamma ställde upp som chaufför för att det skulle gå snabbt eftersom Emma skulle iväg på innebandyträning och Linnéa och Ida till simskolan. Det går snabbare när man slipper parkera, ta med sig alla barn och sen in i bilen igen för nästa ställe. När jag rabblade listan sade mamma att vi kunde börja på Claes Ohlson. Hade inte ens tänkt tanken att de hade sånt. Jag och Linnéa sprang in och hittade faktiskt allting vi behövde på första försöket, utom understället. Hur smidigt som helst. Understället och tre par vantar köpte vi hos grannen(sportaffären) istället och sen var vi klara. Dessutom blev det rätt billigt. Underställen var rabatterat pris så 199:-. Ryggsäcken för 349:-, campingbestick och kåsa för några tior. Jag är nöjd!


När vi kom hem skickade vi iväg barn till träningarna innan vi gjorde mat och packade Linnéas väska. Vi hann med en kopp kaffe också innan mamma nattade Erik och jag åkte och hämtade Emma och en träningskompis i Stenhagen.  Tänk vad skönt det är när man får ett extra par händer i vardagen!


I lördags var vi uppe med tuppen. Halv sex tyckte Erik att det var morgon. Jag höll inte alls med men det är bara till att kliva upp och se glad ut. Det var fullt ös hela dagen ändå. Eller fullt ös och fullt ös. Det var massor att göra men lite tid att göra det på pga att små morgonpigga pojkar sover bäst i sängen i lugn och ro och helst länge så han dels orkar resten av dagen men också helst undviker att bryta ihop under kalaset på kvällen  


Det som stod på dagordningen var att fixa iordning det sista till hajken. Linnéa behövde nässpray och jag hade glömt att ta ut pengar eftersom hajken inte var gratis. Vi skjutsade iväg lInnéa till kyrkan där det var samling och sen packade vi in tre barn till med packning för vidare transport till Hammarskog. Där släppte jag av alla för en vandringstur med full packning till ett torp en dryg km in i skogen. Jag insåg att det var himla tur att vi köpt ryggsäck även om det saknades fästanordning för liggunderlag och sovsäck. Däremot är ju jag ett geni på uppfinningar så jag fick fast de ändå om än under över och under utan vid sidan   Inte lika smidigt men Linnéa var nöjd och hon slapp bära i handen.


På vägen hem bröt Erik ihop. Hungern kom ikapp och därmed tröttheten så han grinade sig hem hela bilresan. Han grinade och jag sjöng för att han skulle tänka på nåt annat. Min fina kråkstämma tex eftersom jag varit hur hes som helst senaste dagarna  


Vi kom hem och gav honom lite mat innan han fick krypa till kojs. Sen sov han och för en gångs skull så hade ju inte jag tid att låta honom sova lika länge som han ville... Jag fick väcka honom för att vi skulle hinna iväg för att fixa present till Emmas kalas på kvällen. När vi väckt honom ringer grannen och frågar om Emma vill följa med dem och fixa present  Emma åkte iväg och kom tillbaka rätt fort igen då hon fick vända i dörren för vi hade mindre än en timme på mig att fixa underställ till henne också eftersom det skulle behövas dagen efter och sen present till Karin som fyllde år. Vi åkte iväg och hann med iaf Emmas inköp innan jag fick åka hem med sonen som ville hem och äta. Hem, äta och sen iväg igen för att fixa presenten och snabbhandla det viktigaste(läs öl till brorsan som var här och rev taket). Vidare till Karin där maken kommer men utan Kalle för han hade åkt hem eftersom det inte fanns öl då(iaf enligt maken men jag vill tro att orsaken mer var nåt annat!)... Jag har fortfarande 12 öl som står hemma till ingen nytta. Vad ska jag göra med dem??? Jag avskyr öl!


Däremot hade vi himla trevlig hos Karin som bjöd på middag och gott sällskap. Den här underbare lille gossen tex   Lille Lowe som ligger och sover i morfars famn. Morfar är bra på att få små bebisar att sova. Han var nog den ende som lyckades med min skrikhals Emma också  Lowe har lärt sig hur man bäst och bekvämast tar sig fram i livet trots sin späda ålder. Antingen äter man eller så sover man. Livet kan vara så enkelt och så bekvämt. Helt ljuvlig är han!


Igår sen så var vi uppe lika tidigt. Den här gången sov alla barn som grisar men klockan ringde. Det är väl ända gången som barnen sover? Det var samling med fotbollen 7:50 och första matchen var 8:50 så vi var på plats tidigt. Trots det var det lite körigt med parkering så jag fick cirkulera lite innan jag hittade en på en gata en bit bort. Vi(Erik och jag) gick bort till planen och snackade lite skit med de andra mammorna. Vi konstaterade att dagen skulle bli hård eftersom vi hamnat i den svåraste gruppen och endast vinnaren går vidare. Vi förlorade första matchen, spelade oavgjort i andra och tredje. Vi gick inte vidare tyvärr. Däremot gjorde andra halvan av laget det så vi stannade och hejade. För de fungerade spelet lika bra som det gått dåligt för Emmas lag så de kom till final där de fick se sig besegrade. Det var en heldag på planen för framemot fyra fick vi vända kosan hemåt. Ansiktet stramade och hade sig så jag kikade i spegeln och insåg att solen tar även i oktober. Jag var lite för röd i ansiktet för att det ska vara snyggt om man säger så. Rejält trött var jag också och tydligen barnen för Ida och Erik kröp isäng vid halv7, Linnéa strax efter och Emma strax efter åtta. Jag röjde undan lite, städade badrummet och lekrummet men struntade i tvätthögen som ändå finns kvar idag innan jag stöp i säng halv 9. Det var nog tur det för jag hade en liten nattsuddare med ont i magen inatt. Däremot var han pigg imorse igen, åt som en häst och ville till dagis. Han kanske var hungrig? Vore skönt om han kunde äta välling tycker jag!

Av Fia - 3 oktober 2012 13:08

Jag måste väl börja med viktigheterna antar jag  


Hemma just nu gäller det att njuta av lugnet för det lär inte vara. På måndag invaderas vårt hus av byggjobbare från sju på morgonen för vi ska lägga om och förlänga taket samt mura om skorstenen. På fredag kommer de och ställer upp byggställningen, i helgen ska alla tegelpannor ner och sen på måndag körs det igång. Det roliga i kråksången är också att de kommer använda vårt hus som "uppehållsrum" för att äta och rasta. Vi hade lite förhandlingar hemma igår om vem som ska göra vad då eftersom det annars blir jag som ska hålla huset i topptrim och andra bara behöver jobba. Jag tror att vi fick till en hyfsad kompromiss även om jag inte är så himla säker på att den kommer följas.


I tre veckor ska de hålla på och riva och bygga upp taket så håll tummarna för att det itne kommer spöregna nu i tre veckor! Det vore mindre kul när vi inte har nåt tak. Det känns lite så där när man vet hur sommaren och hösten varit fram till nu.


När vi sen förhoppningsvis blir av med byggjobbarna får vi besök från vår förra inneboende som saknar sin extrafamilj och undrar om hon får komma och bo hos oss någa dagar. Självklart får hon det men hon är förvarnad om att det kanske inte är klart  och att huset kanske invaderas av snickare klockan sju på morgonen 


Igår gick jag en introduktion till PIM på skolan. Alla lärare i hela kommunen ska bli Pimcertifierade och PIM står för Praktisk It och Mediakunskap. Första delen är förutom en föreläsning att göra ett prov om upphovsrätt, olika programvaror osv och för att klara det måste man ha max 4 fel. Jag hade alla rätt! Jag är en stjärna, ett under av kunskap. Jag är helt enkelt bäst- på att gissa   Det skiter vi i för jag är rätt nöjd  


Idag har Emma erbjudit sig att hämta Erik på dagis och Ida från fritids. Hon mår bättre nu igen. Det onda huvudet har givit med sig efter smällen i söndags och den värsta svullnaden har lagt sig. Nu är det mest bara färggrannt över hela ögat och så börjar det leta sig ner vid sidan om ögat också. Hon påminner en hel del om en treåring som lånat mammas smink. Ska bli intressant att se hur stort ärret kommer bli och hur pass det kommer synas.

Av Fia - 1 oktober 2012 16:22

Jag måste få tacka en gång till för alla fina kläder som vi fick igår. Jag är så läjligt glad eftersom alla kläder var superfina och precis vad vi behövde eftersom Lilleman växt ur större delen av garderoben. 


Igår när jag varit med Emma på match, avslutat på sjukhuset efteråt för att lappa ihop henne och sen skjutsat Linnéa på innebandyträningen kom vi hem till ett fullt hus. Karin, Emre och Yavuz hade kommit över på besök. De hade köpt med sig två kassar med kläder till Erik som tack för overallerna de fått dagen innan och för alla andra kläder som vi skickat över dit när Erik växt ur dem. Det var en av de bästa presenterna eftersom det verkligen var precis vad vi behövde just nu. Erik inviger Ooopströjan idag och både dagis och jag instämmer i att det stämmer så otroligt väl. Erik är ett litet monster som har sönder massa saker både hemma och på dagis. Till den blev det en av koftorna. 

Av Fia - 1 oktober 2012 16:06

Visst är det en fantastiskt tur vi har som bor så nära ett stort universitetssjukhus.  Jag är tacksam tro ingenting annat för jag vet att vi annars hade fått åka hit iaf tvärs över halva landet. Det är smidigare att bo här. Däremot är jag less nu. Först Idas operation, sen Emmas fotbollskrock i går och idag har vi varit där större delen av dagen på LKGuppföljning. LKG står för Läpp/Käk/gomspalt. Linnéa har inte gomspalt. Det har vi sluppit men de misstänkte det förrut och vi blev remitterades dit förr. Då blev hon undersökt och det konstaterades att hon har en försvagning av muskulaturen i käken. Ingen nyhet egentligen eftersom all muskulatur är försvagad på höger sida men det ska följas upp. Det och hur hennes käke utvecklas eftersom ena käken är mindre och växer långsammare så hennes assymetri i ansiktet blir tydligare för varje år.

Den här dagen har vi roat oss med att springa stafett mellan olika läkare och mottagningar. Först till Öron för att anmäla oss och vidare transport till käkkirurgen. Där röntgades LInnéas käkar både i profil och en panoramabild. Jag kan intyga att hon har ett komplett skelett om ni undrat  De tog också några vanliga bilder av hennes mun och ansikte. Sen vidare till plastikkirurgen för samtal och sen vidare till logoped(varför då???) och foniatriker(återigen rätt meningslöst). De båda sista anhalterna behövs inte för Linnéa. Visst, hon talar inte perfekt men det är ingenting som märks och det är ingenting som de kommer göra nåt åt idag iaf. Logopeden på skolan kan lika gärna träffa henne nån gång per år och slå larm om det behövs. Nåja, efter det fick vi åka hem och slapp stanna kvar för lunchmöte med läkarna. Det tackar vi för!


Istället fuskade vi lite och hämtade Emma hemma eftersom hon har ont idag efter olyckan igår och så köpte vi lite mat innan vi åkte och hälsade på lille Lowe. Äntligen fick vi tärffa honom. En riktig liten godisbit som gör precis som sin andre lillkusin när han kom till mig som liten. Får jag presentera Skittanten, mig själv   Bebisar kommer till mig och sen skiter de. Funkar nästan varenda gång. Enda betalningen jag vill ha är att jag får gosa lite. Jag kan tom offra mig att byta blöjan så länge de ammar. Sen får nån annan göra det  


Efter en kort visit hämtade vi på fritids och dagis innan vi åkte till mormor för att bjuda på middag. Skönt för jag kände att jag behövde få lite tyst omkring mig och det blir det här eftersom pappa tar de Erik och Ida följer med på kuppen= semester för öronen en stund.


Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards