Alla inlägg under oktober 2012

Av Fia - 22 oktober 2012 17:16

Nyss när jag kom hem så ser jag att huset ser annorlunda ut. Snabbtänkt som man är letar man efter fel. Då utbrister ungarna: Jaaaaa, vi har fått tillbaka tv'n!
Wtf är ungarna hyperintelligenta eller för jag hade inte ens fattat att byggställningen var borta förrän de både identifierat skillnaden och resultatet:-o Inne var det dessutom ingen katastrof heller. Visst har vi två hål i väggen som lappats ihop men de hade städat efter sig. De killarna är bäst och kommer få installera kassetten i öppna spisen sen. De ska få premieras!

Av Fia - 22 oktober 2012 11:06

På jobbet håller vi på med PIMutbildning av alla lärare. Jag har precis fått min andra PIMuppgift godkänd. Känns skönt faktiskt och jag är otroligt nöjd med den ffa som jag aldrig innan jobbat med powerpoint. Nu var ju det mkt lättare än jag trodde och rätt lika word som jag är bra på. Tur ändå att jag slipper arbeta med excel för det programmet är verkligen fullständigt obegripligt. Eller är det ett tecken på att jag borde lära mig  


Den tredje uppgiften tänkte jag skulle spegla en dag på Linnéas skola som erbjuder lite annorlunda saker. Mindre klasser, fler lärare, tecken som stöd, logoped, bra ljudmiljö och en allt igenom bra, genomtänkt skola med massor av bra personal. Jag inväntar godkännande från föräldrarna till de andra barnen för att kunna fotografera och veta vilka barn som kan vara med. Hittills har jag fått OK från alla  


Dessutom ringde jag precis till banken och fick veta att de pengarna som jag aldrig fick ut igår från bankomaten är återinsatta på kontot igen. Skönt att det gick så fort och att det inte blev värre. Nu är det bara att invänta nytt kort då. Tills vidare har jag snott ett annat kort där mina pengar finns införda.

Av Fia - 22 oktober 2012 08:52

För det första, varför kan inte folk bara hålla sig till sina egna saker? Varför måste människor envisas med att ta saker som inte är deras? Det är några mindre intellektuellt bemedlade människor som har stulit från firman i Knivsta, inte bara en gång utan två i helgen. Jag blir så förbaskad på sånt! Om man nu MÅSTE stjäla kan man väl hålla sig till företag som inte ens märker om en maskin försvinner för att man tjänar så himla mkt. Måste man ge sig på småföretagare som kämpar för att få pengarna att räcka? Imbeciller!


Imorse laddade vi inför byggjobbarna som skulle göra entre efter helgvilan. I torsdags och fredags var det bara två som kom och de höll till på taket hela tiden utom vid lunch. Idag var de några till. Fem stycken som kom klockan sju. Trevliga killar faktiskt som skojade och skämtade med barnen. Det märktes att de hade egna om man säger så  Sånt gillar jag. Erik är otroligt nufiken och frågar nära nog hundra ggr i minuten "Vad gör ni?" Bara det att de tog sig tid att svara, böja sig ner till hans nivå under svaret och dessutom fråga honom om HAN fick gå in med skorna? Jag vet att mamma och pappa var nöjda med servicen från Eldabutiken. Jag är lika nöjd med bemötandet!


Mig däremot var de också väldigt snälla mot. De kom och berättade att vi kommer få ännu mer att göra. De vill slå två hål till i väggen hemma. Ett nere i källaren och ett uppe i vardagsrummet i kåpan till öppna spisen. Hålen skulle de lappa igen men måla om fick vi göra själva    Tack för den liksom. Var det inte taket de skulle fixa????  Nu måste vi måla om i vardagsrummet, hallen och nedre hallen också. Morsan, du behöver inte oroa dig för att pappa kommer ha tråkigt närmaste året eller så! Han är välkommen så fort byggjobbarna är klara.


jag kanske skulle ta itu med källartrappen samtidigt??? Den är täckt av en minst sagt sunkig, äcklig heltäckningsmatta som nästa kryper av sig själv. Jag vill riva ut mattan, måla om trappen och sätta på halkskydd. Mkt snyggare! Fast jag måste nog börja titta på tapeter och sånt också... fasiken vilket snyggt hus vi kommer få efter det här med nya tapeter nästan överallt! Jo man måste se det positiva, eller hur  Jag väljer att blunda för röran som jag kommer mötas av när jag kommer hem ikväll med byggdamm både uppe och nere, byte av sängkläder överallt i alla sängar och svabbandet av golvet typ åtta ggr innan jag får krypa ner i sängen och hosta lungorna av mig. Har jag glömt att berätta att jag är dammallergiker? Går finfint ihop med ombyggnationer. Som bensin på en brasa ungefär  

Av Fia - 21 oktober 2012 11:45

Åh vad arg jag är. Skulle hämta ut pengar till rabatthälften och jag slår koden. Det kommer meddelande: Ta kort och pengar. Lättare sagt än gjort för bankomaten spottar inte ut mitt kort utan det fastnar!!!!! Inget kort, inga pengar... Tusen tankar snurrar. Är det skimning? Varför tog jag den bankomaten trots att magen sade nej?
Pengarna förs över till ett annat konto och kortet ska spärras antar jag... Felanmälan av bankomater kan man inte göra tydligen. Enda numret som finns är till personlig service, öppet banktider.... Fint:@

Av Fia - 20 oktober 2012 12:49

Lök är inte alls antiseptiskt. Fråga mitt finger får ni höra. Det har börjat gegga:-( nu har jag infört diskförbud för mig själv. Oj så tråkigt;-) sen har jag lagt på ett tillklippt skavsårsplåster. Brukar göra susen:-D

Av Fia - 18 oktober 2012 12:41

Jag har ställt upp på mänskliga försök. Frågan har ställts av miljoner människor är jag säker på och jag gjorde likadant och eftersom jag är så snäll så bestämde jag mig för att svara på frågan åt alla andra så ni slipper både undra och försöka själva.

Igår när jag stod och hackade lök kom jag på idén att undersöka exakt hur mkt av fingertoppen man kan skära av i ett enda snitt om man använder en inte obetydlig styrka? Jag hade en vass kniv i handen och lökolja i sår ska ju vara antiseptiskt också har jag hört så jag provade. Jag lyckades skära mig från nagelbädden nästan en cm ner från toppen och hela vägen runt till andra sidan nagelbädden.

Jag kan faktiskt lyfta på hatten numera även om hatten sitter på fingret. Nu har ni säkert hundra frågor om smärta, blodflöde osv och lugn jag ska stilla er nyfikenhet. Är du inte intresserad av någon konstig anledning så avstå från att läsa mer.


Om man nästan skär bort fingertoppen så blöder det nåt inihvte... Det rinner längs med armen och över den hackade löken faktiskt så den fick slängas men jag hoppas iaf att den var antiseptisk!!! Jag fick rusa efter lite papper ochlinda runt fingret och sen några meter till. När tummen såg ut som en fotboll av papper kunde jag fortsätta. Inte at hacka lök kanske men iaf leta i förbandslådan efter lite saker. Jag försökte att först tejpa med kompresser och kirurgtejp men det blödde igenom alldeles för snabbt så jag spolade i kallt vatten tills det gav sig och sen tejpade jag med suturtejp för att hålla ihop toppen med resten av fingret. Hatten av var bara roligt en gång. Det blöder lite för mkt och gör onödigt ont att ha den av hela tiden. Läker nog lite sämre också misstänker jag  


Smärtan var faktiskt inte så farlig. Precis när jag skar mig svor jag lite men efter det så sved det och dunkade bara. Fullt hanterbart.


Nåja, med suturtejp och sen ett skavsårsplåster som jag format om blev det riktigt bra så jag kunde sätta på en handske och hacka om löken efter att ha rengjort köket lite. Nu har jag bytt förband lite så nu har jag suturstripar där och sen kirurgtejp och det fungerar finfint. Tejpen hjälper till att hålla saker på plats också  


Nu hoppas jag verkligen att jag stillat er nyfikenhet så ni slipper testa ni också. Visst var jag snäll?  


Av Fia - 17 oktober 2012 13:16

Numera är de digitala och man får välja själv vilka bilder man vill ha. det är himla smidigt eftersom man dels får välja motiv men okcså beställa de serier man själv vill ha och slipper skicka tillbaka hälften. Ur miljösynpunkt är det ännu bättre. Årets bild på Ida har jag redan berättat om för er med bra minne annars kan man läsa här. Orkar du inte så handlar det om att Ida är så läskigt lik mig att tom jag ser det. Hon är en exakt kopia av mig i samma ålder. Då fick jag inte till bilden och inte idag heller. Däremot ville facebook samarbeta så jag lade ut den där, kopierade den, döpte om den och voila så fungerade det. Här kommer årets skolfoto på mig, nej just ja, IDA! Fotograf som synes är Skolfoto Norden.

 

Av Fia - 17 oktober 2012 12:20

Jag är ett tekniskt geni. Igår fick jag roa mig med att få en häftapparat att fungera. Det var otroligt svårt. Häftstiften hade inte matats ut genom springan utan fastnat i en salig röra innanför. Ni måste ju förstå hur svårt det var att ta en liten metallgrej och peta bort alla små häftstift som fastnat  


Idag fick jag visa mina enorma kunskaper igen. Den här gången var det lärarens bästa(läs sämsta) vän- kopiatorn. Den fungerar alltid- utom när man verkligen behöver den. Mina kollegor gick en match med den och vinnaren utsågs till kopiatorn.


Jag gav mig också in i matchen och gav mig den på att jag skulle fixa den. Följde alla instruktioner som står överallt men inget resultat. Drog i alla 12 klaffar och kikade i alla fack och snurrade på alla snurror för att hitta pappret som satt fast enligt kopiatorn. Det fanns inget jäkla papper. Startade om skrället men fortfarande pep den som besatt och ylade om ett papper som satt fast. Letade lite till, öppnade fler luckor, drog i fler spakar. Om ni inte sett en skolkopiator kan du aldrig tro exakt HUR många rattar, spakar, fack och grejs som finns. De är nästan oändliga.


Kopiatorn ylade fortfarande och tjurigheten, den svenska sisun(jo det finns svensk sån också!) i mig bestämde att nu jäklar ska jag vinna! Helt plötsligt ser jag en spak jag aldrig sett förr, som inte är märkt men när jag drar i den så händer det grejer. Hela innandömet, inälvorna på kopiatorn, åker ut och voila, där sitter det lite papper fast! Papper som jag skrev ut för 2 veckor sen...


Jag tar min fångst, stänger igen hela skiten och skrället börjar går igång. En underbar sekund går den igång innan den börjar pipa igen. Pappret är borta men häftklamrarna är slut. Det skiter jag i idag. Idag behöver jag inga klamrar. Det får jag ta en annan dag. Förresten är det inte mitt jobb  

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards