Alla inlägg den 19 september 2012

Av Fia - 19 september 2012 10:56

Av Fia - 19 september 2012 10:35

Vi håller som bäst på att renovera tvättstugan. Det är inte det roligaste rummet i huset precis och budgeten är minimal men det blir iaf mkt finare än förr när det var smutsgula väggar och smutsgult golv. Jag tycker att golvet behöver åtgärdas också när vi ändå håller på men där har jag inte fått medhåll från HSBOU(Han som bestämmer och utför) Vi får se hur det blir längre fram. Golvet går ingenstans direkt! Däremot skulle jag återigen behöva lite assistans. Kom med tips, bilder, idéer om hur man inreder på bästa sätt!

Vi har en hyfsat stor tvättstuga faktiskt även om jag inte kan uppge kvadratmeter direkt. I det här hörnet har tidigare hängt linor för atthänga tvätt. HSBOU som inte är så förändringsbenägen tycker att vi ska göra likadant nu. Jag som i princip bara torktumlar anser att det är slöseri med plats och hellre ser nån slags förvaring här, typ skjutdörrar och förvaringssystem bakom som kan sluka alla sängkläder, handdukar, dukar mm som just nu ligger slängda i hallen och annars på bänken i tvättstugan för att det inte får plats ngn annanstans. För att hänga det som måste hängas använder jag oftast ett rör i taket vid dörren eller en ställning istället. Linorna är oftast oanvända eftersom jag är den enda som tvättar. Om ni tycker att mitt förslag är bättre så är man varmt välkommen att bearbeta HSBOU  

 I det här hörnet kommer vi sätta upp en bänk igen, under kaklet och därunder kommer vi förvara smutstvätten. Så var det innan och det fungerar finfint. Det får plats en torktumlare och fyra trådkorgar. Mitt önskemål här är dock att de två korgarna på marken får korta ben/hjul och på så vis lyfts upp en liten bit. Det får plats! Bänken skulle jag gärna se en likadan som i köket, en svartmarmorerad med typ stenmönster. Här har vi inte pratat om det än... Framför korgarna kommer jag nog sy ett skynke i nån fin färg för att dölja tvätten och för att få lite mer liv därinne. Var hittar man fina tyger på nätet? Jag är så velig att jag aldrig kan bestämma mig i affären utan behöver göra det hemma...


Hmm, inser att jag saknar en bild? Nåja, den kommer sen och så skriver jagom den här  

I det hörnet står tvättstugan mellan bänken och en dubbelgarderob. Just nu har vi en ful hylla ovanför som iofs är vit men som ser ut som ett köksskåp utan luckor. Jag vill gärna ha något annat där för att förvara tvättmedel, klorin, mjulmedel och en liten korg eller nåt för såna där udda saker man hittar i tvättmaskinen ibland. Förslag? Bredd, samma som en 8 kgs tvättmaskin  


Av Fia - 19 september 2012 09:41

Visst är han mitt fjärde mirakel men jag kommer nog inte vänja mig även om jag fick 14 barn. Dessa utvecklingsfaser är så himla häftiga. Erik håller på att bli tre år med rasande fart med allt vad det innebär. Han pratar, hela tiden och använder massor av ord. Nya ord kommer nästan varje dag och man ser glädjen när man förstår och ilskan som lyser i ögonen när man inte gör det. Han har också börjat säga" Belv" när man ska klä på honom. Kan själv-åldern har gjort entré och inte tänker jag protestera när han vill klä på sig själv. Har man bråttom får man väl hjälpa till lite i smyg   Det märks också att de jobbar mkt med förberedande matematik på dagis. "Måna bålar" flyger det på himlen nu för tiden och i helgen satt han bredvid mig i sängen och räknade. Ett, två, tre, fyra, fem kunde han räkna till. Sex var svårt att säga  men sen kom hu, åtta, nio. För att testa honom gömde jag en napp och han räknade och fick fram att det saknades en napp. Då krävde han tillbaka den. Testade igen och samma resultat. Han visste hur många som saknades varenda gång.  Han fick också tillbaka alla nappar utom en eller två och då märkte han det. Imponerande tycker jag när man bara är 2,9 år.


Erik kan också en sak som inga andra av våra barn kunnat. Han leker själv inne på sitt rum. Han kör omkring sina bilar där inne och kan roa sig själv över en halvtimme. I vår familj har det aldrig hänt. Linnéa kan pyssla men ingen annan kan leka själv så länge utan kompisar.

Appropå bilar! Erik älskar bilar, traktorer, lastbilar, grävskopor. I princip allting som har en motor och hjul fungerar. Jag letar efter bilar till honom som jag sett på många förskolor. Massa småbilar/flyg/traktorer/lastbilar med däck som inte låter så mkt och som levereras i en hink= automatisk förvaring. Kan man köpa såna som privatperson? Jag letar också efter snygg förvaring till hans rum. Innan han föddes hittade jag en trälåda på Fullerö handel som var ljudsblå med en målad bil utanpå och så stod det bilar på den. Skitsnygg. Tyvärr fanns det inte kvar sen när jag behövde den. Om ni sett nåt snyggt får man gärna tipsa mig för jag letar biljulklappar för brinnande livet(nåja) men faktum är att han fyller år och det är jul snart nog. Det gör ingenting om den är hyfsat stor/djup så det faktiskt får plats en och anna bil i den  


Av Fia - 19 september 2012 09:41

Visst är han mitt fjärde mirakel men jag kommer nog inte vänja mig även om jag fick 14 barn. Dessa utvecklingsfaser är så himla häftiga. Erik håller på att bli tre år med rasande fart med allt vad det innebär. Han pratar, hela tiden och använder massor av ord. Nya ord kommer nästan varje dag och man ser glädjen när man förstår och ilskan som lyser i ögonen när man inte gör det. Han har också börjat säga" Belv" när man ska klä på honom. Kan själv-åldern har gjort entré och inte tänker jag protestera när han vill klä på sig själv. Har man bråttom får man väl hjälpa till lite i smyg   Det märks också att de jobbar mkt med förberedande matematik på dagis. "Måna bålar" flyger det på himlen nu för tiden och i helgen satt han bredvid mig i sängen och räknade. Ett, två, tre, fyra, fem kunde han räkna till. Sex var svårt att säga  men sen kom hu, åtta, nio. För att testa honom gömde jag en napp och han räknade och fick fram att det saknades en napp. Då krävde han tillbaka den. Testade igen och samma resultat. Han visste hur många som saknades varenda gång.  Han fick också tillbaka alla nappar utom en eller två och då märkte han det. Imponerande tycker jag när man bara är 2,9 år.


Erik kan också en sak som inga andra av våra barn kunnat. Han leker själv inne på sitt rum. Han kör omkring sina bilar där inne och kan roa sig själv över en halvtimme. I vår familj har det aldrig hänt. Linnéa kan pyssla men ingen annan kan leka själv så länge utan kompisar.

Appropå bilar! Erik älskar bilar, traktorer, lastbilar, grävskopor. I princip allting som har en motor och hjul fungerar. Jag letar efter bilar till honom som jag sett på många förskolor. Massa småbilar/flyg/traktorer/lastbilar med däck som inte låter så mkt och som levereras i en hink= automatisk förvaring. Kan man köpa såna som privatperson? Jag letar också efter snygg förvaring till hans rum. Innan han föddes hittade jag en trälåda på Fullerö handel som var ljudsblå med en målad bil utanpå och så stod det bilar på den. Skitsnygg. Tyvärr fanns det inte kvar sen när jag behövde den. Om ni sett nåt snyggt får man gärna tipsa mig för jag letar biljulklappar för brinnande livet(nåja) men faktum är att han fyller år och det är jul snart nog. Det gör ingenting om den är hyfsat stor/djup så det faktiskt får plats en och anna bil i den  


Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards