Alla inlägg den 23 augusti 2012

Av Fia - 23 augusti 2012 20:39

Alltså jag vet inte hur många inlägg jag skrivit om tvättmaskiner här på bloggen men de är åtskilliga misstänker jag. Vi har iaf glädjen att för tredje gången på sju år få byta maskin. Den gamla som iofs var gammal från början har fått slita ont med tre maskiner om dagen i ett par år. Den har gått sönder och vi har lagat, den har gått sönder och vi har lagat men den har iaf gått att laga. Nu går det inte längre. Den låter så illa att man tror att det står ett reaplan i källaren. Ungarna som sover som grisar kommer uppspringande i ren panik och tror att undergången är kommen. Själva tvättmaskinen har fått en abnorm längtan efter friskluft för den går ut och går varje gång vi använder den. Jag letar efter en ny. Eller en ny begagnad...


Jag drömmer mig bort i tvättmaskinernas förlovade land. Hittade en på 11 kg. Den är som gjord för oss. Jag slipper tvätta precis hela tiden. Det måste ju innebära att maskinen håller bättre i långa loppet okcså???? Visst måste det vara så   tyvärr är det ont om såna på blocket för en spottstyver och i nästan nyskick. Jag gissar att vi landar på en 7kgs och visst är det bättre än idag men nja... Kan ingen förening sälja ut sina stora maskiner till oss? Andra drömmer våra drömmar av en mer hmmm   romantisk karaktär. Jag drömmer om stora maskiner så jag sparar massa tid och får tvätta massor på en gång. DET är lyx för mig!

Å andra sidan så ska inte det vara nåt problem... Jag har haft en diskussion med en bankman några dagar senaste tiden. Han hävdar att alla människor har en buffert på 100 000. Jag argumenterade emot lite kan man säga och hävdade att alla människor inte alls hade en buffert men att det var rimligt att man iaf hade liiite pengar undanstoppat, typ 25000. Det underkändes grovt kan man säga. Nu undrar jag så här mellan tummen och pekfingret. Hur stor buffert har du? Du får vara så anonym att du blir blågrön i ansiktet. Jag skiter i vem du är men jag skulle gärna vilja veta. Jag har frågat på jobbet. Där är alla akademiker och har således en ok lön även om lärare/syvar inte är högavlönade. Rimligen borde vi väl ligga på undre medelsnitt kanske????  Där svarade 1 att de ingen buffert hade alls, en svarade att de hade ung 20000. Två svarade inte hur mkt men blev upprörd över arrogansen hos bankkillen. En enda hade en buffert på 100000. En av oss! Det var rätt långt från ALLA som bankgubben hävdade. Jag har frågat några till också och inte en enda har svarat ja av ca 10.


Jag kanske är lite korkad men jag förstår inte varför jag ska ha massa pengar på ett konto som jag inte får använda? Dessa var alltså inte till om tvättmaskinen går sönder för det hade man annat sparande till utan mer om man blir arbetslös eller sjukskriven. Nu förstår jag ännu mindre för finns det inte a-kassa? Sjukförsäkring? Lever man så på gärdsgårn att man inte har råd att minska sina inkomster med 20% under en begränsad tid? Borde man inte se över sina lån då och kanske välja ett billigare boende eller nåt? Jag vill inte leva så nån längre tid. Visst har jag gjort det när jag jobbade halvtid och fick en fp baserad på det men då valde jag att börja jobba tidigare istället. Vi försöker ha lite marginal i vardagen och ffa ha koll på var pengarna går och ffa vad vi behöver dra ner på för att minska kostnaderna. Har vi överlevt på min halvtid och en urusel heltidslön kommer vi överleva framöver också även om man får dra ner på roligheterna, tänka mer ekonomiskt och ffa ta tillvara mer av naturens resurser istälet för att köpa sylt/saft osv mm. Det blir lite mer besvärligt och tar längre tid men det går. Däremot föredrar jag att inte behöva leva så jämnt.


En annan aspekt i det här med att ha massa pengar på ett konto till ingen nytta. Varför ska jag ha det istället för att betala av på lånen??? Det här förstår jag inte alls. Jag har både huslån och csnlån. Jag betalar varje månad in extra på csn för att det ska minska nån gång. Förklara för mig som för en idiot. Varför ska jag ha 100 000 på kontot istället för betala av på lånet? Blir jag av med det lånet sparar jag liksom 1500:- månaden... Nåja, jag är inget matematiskt snille så jag hoppas att nån förklarar detta för mig  

Av Fia - 23 augusti 2012 18:20

Ikväll har jag fått en underbar nyhet.

Av Fia - 23 augusti 2012 14:43

Det är en tvserie som jag gillar, skarpt. Så där lagom sjuk, brittisk humor som får mig att vrida mig av skratt och kippa efter andra. Det är lustigt med det där. Det är roligt när det drabbar andra men inte när man själv råkar ut för det???? Så har mitt liv varit sen skolan började. Ingenting fungerar som det ska, det som kan gå sönder gör det och det som kan strula gör det också. Alla som kan bete sig som as gör det ocskå och så där fortsätter det.


För det första så måste jag väl dock säga att skolstarten gått bra. Emma har en lärare(tror jag) den halva tiden som hennes ordinarie är sjukskriven. Jag väljer att inte bråka där eller ens lägga nån energi. Ungen är om inte glad så iaf nöjd med skolan och även om humöret är i full motsvarighet med mitt som tonåring så får jag väl vad jag förtjänar antar jag. Man väljer sina fighter också för hon har ganska lösa tyglar men jag tror hon lärde sig igår att man gör klokt i att komma hem i tid... Då var tiden för hemgång satt till halv8. Klockan 8 kom hon hem och fick belöningen av två dagars utegångsförbud. Då ska sägas att hon redan var ute på svag is sen tidigare i veckan då hon drog i väg till en kompis utan mobil och utan att meddela... Hade hon ringt och frågat hade hon fått stanna kvar en halvtimme men så smart var hon inte  

Smart förresten, jag börjar tro att mina barn har allvarliga hjärnskador. Emma gick till skolan imorse i gympaskor, luvtröja och ingenting mer. Det ösregnade imorse!!! Skitsmart, verkligen... Linnéa tänkte åka iväg på friluftsdag idag som ska vara utomhus och med kläder efter väder som instruktion för klädval. Hon tyckte jeans, platta tygskor och luvtröja var bra val också. Jodå, det regnade då med... Det var så jobbigt att bära allting var motiveringen. Visst, det var gympakläder, regnkläder, badkläder(simskola idag med skolan också) men hon ska bära 10m till taxin och lika långt mellan taxin och skolan. Verkligen jobbigt!

Linnéas skolstart har varit kanon. Hon trivs bättre nu och har sin bästis A i skolan som är som ler och långhalm. De är bra för varandra! Nu kommer hon också börja åka taxi hem från skolan tis-fre vilket hon är nöjd med. Hon får en egen nyckel nu också  Hon och A har dessutom börjat ha gympa med 5/6orna vilket fungerar bra. De får utmaningen som behövs där. Dessutom har Linnéa siktet inställt på att bli bättre på engelska än Emma och är dessutom villig att träna hemma med mig så oddsen är bra för det. Hoppas att Emma får lite motivation att skärpa sig  

Ida har också börjat skolan och jag har inte hört så mkt därifrån än. Det finns resurs för henne som vad det låter är i klassen varje dag. Ida själv är upp och ner/ut och in. Saker som fungerat förr gör det inte längre. Ilsken som ett litet bi, gapar och skriker, kastar saker och tja hon får utbrott 10 ggr per dag men inte så där så hon blir hysterisk utan det går över på några minuter och det är som hon är en ångmaskin som behöver lätta på trycket. Jag hoppas att det blir bättre på sikt sen när allting lägger sig igen och rutinerna hittar tillbaka.


Nu hinner jag inte skriva mer men får se om jag hinner senare!

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards