Alla inlägg den 10 juli 2012

Av Fia - 10 juli 2012 15:42

Nu har mamma och pappa varit här och hämtat husvagnen. Det är deras tur att åka på semester nu och vi flyttar ut til Rasbo några dagar för att ta hand om hund och katt. Ska bli mysigt och rätt skönt att komma ut på landet. Då behöver man inte hålla koll på Erik varje sekund   Vi är fem i familjen som vill flytta ut på landet. En vill flytta in till stan i en lägenhet. Just lägenhet har jag lagt in veto mot. Det kommer inte hända. No way! Alldeles för begränsat för mig. Ut på landet däremot lockar. Jag är uppväxt där. Barnen trivs med miljön där ute och det rimmar väl med LInnéas djurintresse. Där ute gör det ingenting att jag är allergisk eftersom hönsen, kaninen eller vad det nu är inte kommer in i huset. Om man inte räknar min gamla tupp Glenn då förstås. Han sov i min säng eller i ett gammalt akvarium bredvid min säng. Han flyttade dit som dygnsgammal kyckling och tja han flyttade aldrig ut helt och hållet. Mamma var så där nöjd misstänker jag även om hon aldrig sade nåt  


När de åkte iväg med husvagnen tog de med sig Erik. Det är som att jag blir handlingsförlamad när han försvinner. Vad gör man när man inte måste passa på varje sekund? Jag är inte van! Med tre rätt stora barn hemma får man ju hur mkt tid som helst.  Då kanske man måste aktivera sig själv ju


En sak jag däremot har gjort var att läsa lite på Aftonbladets hemsida och jag länkar gärna till en artikel om barnuppfostran. Den är mer än läsvärd och jag måste säga att jag instämmer till fullo. Sluta behandla era ungar som kungar! Om ni vill veta vad jag har för mål med min uppfostran så är det sammanfattat i en enkel mening. Jag vill att mina barn ska växa upp till kompetenta, självsäkra, ansvarstagande och inkännande människor. Det gör jag genom att mina barn får ta ansvar från tidig ålder. Jag curlar inte! De får stå för sina misstag eftersom alla gör misstag. Då diskuterar man vad som hände och så lär man sig av det.  Man får alltid en ny chans om nåt blir galet.


Mina barn får heller inte drivor av leksaker. Däremot får man massor av min tid, uppmärksamhet och sade jag tid??? Mina barn kan alltid lita på att jag finns där för dem. Jag ställer upp och pratar, diskuterar frågor, hjälper till att lösa problem men det är aldrig så att jag säger "Gör si eller så" utan jag är en lots som råder med barnen om kurs i livet, jag styr inte.


Däremot måste jag säga att jag utvecklats massor med alla mina barn i min föräldraroll. Det kanske alltid är så? Alla mina barn är olika. Med Emma var jag mer mjuk för att hon behövde det. Linnéa får man vara lite mer krokig med och inte ge order utan mer föreslå eller linda in. Ida klarar bara korta meningar och då blir det en otroligt rak kommunikation. Ibland, eller ofta, låter den hård och kantig och det är inte den föräldern jag vill vara men den hon behöver. Däremot får hon massor med pussar och kramar så hon får det mjuka också. HOn behöver korta tydliga instruktioner i tal och massor med närkontakt fysiskt. Det är bara att anpassa sig. Erik är bara en vildbatte än så vi får väl se vad han behöver sen. Än så länge går det att lura bort honom från nåt olämpligt.



Av Fia - 10 juli 2012 07:51

Igårkväll roade vi oss med att leta husvagnar. Vi har lite olika sätt att närma oss området kan man säga   Jag sätter mig ner, googlar fram husvagn 6 bäddar och klickar runt på olika firmor. Redan här får jag mothugg." Där kan du inte titta", "Den där är alldeles för dyr", "Gör så här istället..." "En sån där vagn ska vi inte ha, vi ska ha med två axlar" Jag skiter fullkomligt i priset eller axlarna eller just nåt annat än inredningen just nu. Jag ska inte köpa vagnen idag utan jag vill bara ha BRA bilder på husvagnarnas inredning och ffa planlösning. Just blocket är bra när man vet vad man ska ha men de som säljer där är nog inte kvinnor. Det är alldeles för många bilder av husvagnars yttre men sällan på planlösningen... Hur vagnen ser ut utanpå intresserar mig inte det bittersta. Det är väl tämligen ointressant eller? Så länge den inte är möglig, fuktskadad, krockad eller så men det köper man liksom inte. Det är utrymmet inne i vagnen som vi ska leva med. Får vi plats? Vilken planlösning passar oss bäst, långbäddar/barnkammare/loft? Alltså letar jag på husvagnsfirmor för att få en bra bild på just detta. Sen när jag vet vad jag vill ha så kan jag börja leta på blocket. Då vet jag vilka märken som har vilken planlösning och vilka jag helst undviker.


Jag har kommit en bit på vägen. Jag har hittat en som jag verkligen gillar planlösningen på men inser att den inte är den vanligaste... Det är en barnkammarvagn med två våningssängar istället för en våningssäng och en dubbelsäng. Jag har sett EN sån... Måste man bygga om den själv då eller? Den var så himla bra för att man har golvyta att gå på mellan sängarna även när de är bäddade. Det har man inte om det är dels en våningssäng och en dubbel. Kraven är annars: 6 bäddar, luftig, barnkammare som man kan dra för och ändå få köket och vår del för oss själva och så självklart ska den vara hyfsat fräsch, inte alltför dyr och inte ta för mkt vind.


Igår fick Erik möjlighet att se en polisbil på nära håll. Lyckan var total! Den stod parkerad utanför vårt hus och Erik drog dit fortare än kvickt, kikade in i den, spanade in däcken, gav polisen en blomma samtidigt som han gick runt och skrek ii-oo-ii-oo-ii-oo för så låter polisbilar enligt Erik  

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards