Alla inlägg den 6 juli 2012

Av Fia - 6 juli 2012 16:42

Idag har barnen hittat en björktrastunge. Det är en sån där halvvuxen som inte lärt sig flyga men som nog kommer ha gjort det inom nån vecka eller så. Den hoppar omkring på marken och ropar på maten. Barnens ögonblickliga reaktion var att vi skulle adoptera den. Jag är inte så övertygad om man säger så. Jag vet att det är vanligt att fåglar överger boet pga platsbrist men att föräldrarna fortsätter mata ändå. Barnen däremot ser att ungen kommer bli uppäten av en katt. Mkt möjligt men är inte det livets gång? Jag har sagt att de ska låta den vara resten av dagen. OM den inte fått mat innan jag somnar är den säkert övergiven och jag matar den istället. Gissa om jag hoppas få se en vuxen björktrast innan kvällen   För ovanlighetens skull var det VÄLDIGT tyst på just björktrastarna när vi var ute. Jag hoppas att de bara höll uppsikt på oss istället för att jaga varandra som de brukar göra. De är inte speciellt fredliga björktrastar  


Jag måste erkänna att jag inte har så bra erfarenheter av att ta in vilda djur och föda upp dem. Kan ju bero på att sist jag provade var jag typ 11 år och inte riktigt påläst om vad som behövdes   Dessutom var det oftast skadade djur som katterna lekt med innan jag fått tag på den så deras öde var nog redan förseglat. Det enda jag gjorde var nog att förlänga lidandet men det förstår man inte alltid när man är liten.


Min kusin däremot har gjort det flera gånger och lyckats. De har haft olika fåglar inomhus som växt upp, lärt sig flyga och sen flyttat hemifrån. Behöver jag säga att hon jobbat med djur i hela sitt liv, antingen som yrke eller hemma. Nu bor hon tillsammans med en allergiker... Hon och Linnéa är stöpta i samma form. Det är på nåt sätt förutbestämt att de borde jobba med djur. De har handlaget liksom.


Bortsett från att barnen har trissat upp sig över en lite fågelunge så har vi gjort absolut ingenting idag. Erik är riktigt genomförkyld stackarn. Jag har ónt i huvudet/tjockskallig så jag gissar att min förkylning ligger i startgroparna. Emma är inne på dag tre med förkylning. Den enda som har full ork är LInnéa. Jag hoppas ingen tänker bli sjuk på riktigt i helgen när vi ska campa. Det räcker gott med regn och åska i väderprognosen  


Nu ska jag nog gå och hänga tvätten i maskinen och köra igång en ny!

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards