Direktlänk till inlägg 31 maj 2012

Ibland är det lite svårt att förstå

Av Fia - 31 maj 2012 14:18

Och ännu lite svårare är det när tidsbegreppen sviktar. Igår på förskolan avtackade man alla sexåringar. De fick ta emot sina pärmar som förskolan dokumenterat i under alla år. De fick en present(ett par shorts) som personalen sytt upp med Yrsas logga på och så sexåringarnas tårtfest på kvällen med teater. Gissa vem som trodde hon hade sommarlov idag??? Ida var inte alls med på noterna när vi skulle göra oss i ordning imorse för att gå tillbaka till skolan?!?!!? Vi klarade oss utan några större utbrott så jag ser det som en stor framgång men visst var hon arg. Jag förstår henne. Vem hade inte varit arg om man måste gå i skolan på första sommarlovsdagen  


Tårtfesten gick kanon och framförandet av sången skedde nog i alla tonarter som det är möjligt  Tårtorna måste ha varit väldigt goda för jag tror faktiskt att alla gick åt! Vad kan det ha varit, 8st??? Stackars Erik fick ingen alls för alla innehöll ägg och jag glömde ta med hemifrån till honom. Han protesterade däremot inte utan fick en godis som han tuggade lite på innan jag fick tillbaka den, bättre begagnad  Han är inte så mkt för godis den killen, om det inte är choklad. Annars smakar han, tuggar och suger lite, innan han spottar ut. Fortsätt gärna så!  


Däremot kom vi lite sent till teatern. Den började fem och då bör ju aktörerna vara på plats lite innan. Jag kom hem kvart över fyra från hämtningar och ahndlingar och började göra iordning tunnbrödrullarna med blixtens hastighet. mitt i så där en kvart i bryter Erik ihop fullständigt. Orken är slut och han bara gråter. När han är sån eller bara helt hyper finns det bara ett botemedel- MAT! Jag blandade ihop lite gröt och gav honom och insåg att teatern blir sen... Med fem minuter till godo till start hade han ätit klart och skulle bara byta om, Ida borsta håret och tvätta ansiktet för sist jag kollade hade inte prinsessor hela munnen och ansiktet fullt med smuts. Mitt i ringer dagis och efterlyser Ida... Lite småstressigt men iväg kom vi och teatern kunde börja nästan på utsatt tid. Ida fick massor av beröm för att hon kunde svida om så fort och kasta sig in i sin rolltolkning(nåja!).


Teatern gick bra iaf. Myrorna, spindlarna och fåglarna i skogen räddade draken som trollet kastat en förtrollning på så han inte kunde spruta eld. För att kunna göra det behövde de samarbeta med  älvan och prinsessan och inte bara fick draken sin eld tillbaka utan trollet fick dricka en dryck som gjorde henne snäll och tillsammans grillade man marshmallows på en eld som draken tänt  Handlingen har sexåringarna själva kommit på och kulisser och ljudeffekter likaså så här kan man snacka om pedagogisk verksamhet! Älskar förskolan eftersom barnen lär sig så otroligt mkt hela tiden. 


På jobbet håller vi på att spurta med elever och nationella prov. Många är klara men så här fem i tolv har några vaknat och inser att det är lite bråttom. Det gör att det blir aningens stressigt för oss lärare och vi får rucka på scheman och låta eleverna komma varje dag och hela dagar om det behövs. Vi byter också elever sinsemellan för att dels få ett andra omdöme om nåt är osäkert men också för att maximera hjälpen. Tur att vi bara är fem lärare och alla känner alla. Några kommer få spurta ända in i mål, dygnet runt i princip, för att hinna med.


Hemma ser det ut som en krigsskådeplats och jag fick bita ihop för att inte få utbrott imorse när det låg grejer överallt. Ingenting får mig ur fas så mkt som det! Jag hittar ingenting och inga lediga ytor finns heller så oavsett vad jag ska göra så måste jag röja. Två dagar tog det från välstädat till kaos. Är det bara mina ungar som är såna? De sprider grejer efter sig så man kan följa deras spår. Jag får väl se det positiva. Det är ingen risk att de någonsin går vilse i skogen iaf  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards