Alla inlägg den 9 maj 2012

Av Fia - 9 maj 2012 14:41

Det finns två dominerande byggnader i den här staden. Det är nog svårt att ha missat dem om man besökt Uppsala. Den ena är Uppsala slott som stoltserar på sitt berg och vakar över staden. Den andre står på Domberget och är Uppsala Domkyrka. Dagens studiebesök gick till Domkyrkan och vår eminente guide var barnbarn till en av lärarna här. Barnbarnet studerar konsthistoria och hon är duktig!


Varenda gång jag går in i domkyrkan inser jag att man kan nog bo där i en månad och ändå ha massor att upptäcka. Jag har sjungit i körerna där i flera år och ändå ser jag nya saker varje gång. Idag var det väldigt intressant att få ett litet konstihistoriskt perspektiv på allting man såg och idag såg jag ännu fler saker som jag aldrig sett förr.


I den jagellonska gravkammararen där drottning Katarina Jagellonica och hennes man kung Johan III vilar. På fönstret finns en ingravering som åter återfanns i deras vigselringar- Nemo nisi mors( ingen utom döden). Romantiskt så det förslår och varför är de orden så oanvända vid bröllopsinskriptioner??? Jag tänker inte rabbla upp allting vi fått veta för då vet jag knappt var vi ska börja! Tankarna snurrar på rätt bra måste jag säga. 



Av Fia - 9 maj 2012 10:58

Ibland känns det som jag går på möten hela tiden. Igår var det uppföljningsmöte igen med Linnéa och hennes placering på resursskolan. Det är lite lustigt vilka olika ögon alla har som sitter på mötena. Lärarna på resursskolan tycker att Linnéas problem inte märks och därför tar de upp frågan om återflytt till vanlig klass. Jag förstår dem för nu får hon det som behövs och hennes problem märks inte. Hon ligger i framkant vad gäller ämnena och läser redan på åk 2 nivå.


Vi andra, hörselpedagogen, rektorn och jag som förälder har ju även backspegeln och kommer ihåg hur kämpigt det var. Vilket slit det var att bara få Linnéa till skolan och hur stor frånvaron var. Vi kommer ihåg tröttheten, håglösheten och när Linnéa stängde av allt och alla runtomkring sig. Allra mest ser vi nog hemma skillnaden. Bara det att kunna jobba heldag, slappna av och veta att Linnéa orkar. Hon kan vara på fritids. Vi kan åka och handla efter skolan och fritids utan att hon säckar ihop i flera dagar. Vi har ingen brådska att få henne tillbaka till vanliga klassen.


Däremot är det ju ett litet problem, eller utmaning om man så vill, att hon är så duktig i skolan. Hon läser bätter än de äldsta i hennes klass som går i åk tre som har talsvårigheter som ställer till det även i läsinlärningen. Vi pratade om att låta henne hoppa över en klass. Om att låta henne läsa med andra mer avancerade grupper för att hon ska kunna utvecklas så bra som hon kan. Jag tror att det blir bra. Här litar jag på skolan faktiskt. Det är inte lätt att både vara hörselskadad och ha lätt för sig i skolan helt klart. MEN det är ett problem för lärarna att lösa, inte för Linnéa. Vi är också överens om att även om skolan går bra har hon sociala färdigheter att träna upp som alla åttaåringar. Det här med att fungera i en grupp är svårt ibland  


Till nästa år kommer grupperna också att ändras om. En förskolegrupp kommer att komma(6års alltså!). Bra för det har vi föräldrar efterlyst. Det innebär att lärarna kommer få flytta runt lite så Linnéa kommer tappa båda sina nuvarande lärare men skolan är inte större än att hon redan känner sina nya så jag tror inte att det kommer ställa till det för henne. Jag däremot vet ju inte vilka de är men det lär jag märka  Däremot har inte den här informationen gått ut till eleverna än så Linnéa vet ingenting.


Annars igår gjorde vi inte mkt. Vi åkte en vända till Nelins för att fylla på grönsaksförrådet. Det blir en näst intill vegetarisk vecka hemma och tja det var länge sen jag var där insåg jag. Sist var när de låg vid skeppet och då var de ju en regelrätt grönsakshandlare. Det var de inte längre... Jag lär inte komma tillbaka för vitsen var ju de billiga priserna. Såå mkt billigare var det inte längre.


Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards