Alla inlägg den 23 april 2012

Av Fia - 23 april 2012 15:13

Den här bloggposten vaccinerar 95 barn. Bara genom att jag lägger upp den här så bekostar Apoteket Hjärtat 95 vaccinationer. Självklart lägger jag upp det då. Det är dessutom enklare än att gå till bvc själv  

Jag är med UNICEF i kampen för varenda unge. Vill du också vara med och förändra barns liv? Bli Världsförälder här: unicef.se/bli-varldsforalder. För 100 kronor i månaden är du med och ser  till att barn över hela världen får vaccin, medicin, rent vatten och utbildning.

Har du en blogg och vill vaccinera ytterligare 95 barn? För varje bloggare som publicerar den här bloggposten mellan 16 april och 13 maj så skänker Apotek Hjärtat 95 stelkrampsvaccin. Läs mer och hämta bloggmaterial på unicef.se/sprid-budskapet/bloggkampanj

 

UNICEF vaccinerar barn i Elfenbenskusten

© UNICEF/Asselin
 
 

      

Av Fia - 23 april 2012 14:38

Två rätt suddiga och dåliga bilder tagna i all hast med mobilens rätt usla kamera men om Ida sitter i ett hörn och leker med leksaker själv då är det ett smått mirakel som måste förevigas. Helst då utan att hon märker av det och avslutar leken  Hon lade ut handduken på golvet och satt länge och lekte med djuren från Sydafrika som barnen fått av farmor och spelade upp rollspel och grejer. Som ni säkert anar så händer det typ aldrig att hon leker öht med nåt utan antingen spelar vi spel eller så springer hon omkring. Leka kan hon göra ute men inte inne. Det har hon aldrig kunnat egentligen utan då sätter hon på tvn eller datorn och försvinner in i den världen. Ni kan ju gissa hur dyrt vårt leksakskonto är  Hon har nästan inga leksaker. Några dockor med kläder som ligger och skräpar mesta delen av tiden om inte Rally Harry   är framme. Då ligger dockorna utslängda och vagnarna krockade i en hög nånstans    I leksaksväg har vi nog provat en hel del annars men det har sen hamnat i garaget eftersom de bara kastades på golvet istället för att man lekte med det. Däremot inser jag att vi måste köpa bilar, traktorer, grävskopor, lastbilar och allting annat i bilväg till min bilfantast till son. Numera får man bråka på en tröja om det inte är tato på den... Det finns inte så många såna och tja mamman är inte så förtjust i tattoer eller andra fordon varken på tröjor eller i verkligheten. Eriks favorit just nu är en traktorkalender som inte får sitta på väggen som tänkt utan på bordet där han bläddrar lyckligt. Den som envisas med att det inte är skillnad på pojkar och flickor kan komma hem och övertyga mig om det. Erik är första pojke efter tre flickor. Flickorna har haft lika mkt bilar som nallar och dockor och har valt hmmm sportaktiviteter. Erik fick inga bilar som riktigt liten för de hade försvunnit innan han föddes. Ändå körde han som halvårsbebis bil med dockorna???? Tro mig, jag stod och tittade på bilar och fordon med Emma men jag gjorde det baske mig itne med Erik. Emma var totalt ointresserad, inte Erik som nog gladeligen skulle kunna tillbringa en dag i rondellen hemma tittandes på alla fordon. Skitsnack att det är uppfostran om barnen blir intresserade av fordon eller dockor!!!! Det måste vara till viss del genetiskt också. Med tanke på uppfostran annars så skulle Erik vara värsta fjollan annars då(ursäkta uttrycket) eftersom han ve och fasa hade rosa och röda kläder som riktigt liten, hade massa dockor och andra klassiska flickleksaker. Han har tre storasystrar att se upp till och tja han är biltokig! Han skiter fullständigt i dockorna men älskar att mecka sönder en bil eller försöka laga dito sen 


För er som är intresserade har jag idag roat mig med att förnya beståndet av linser hemma hos oss. Jag har klickat iväg en beställning på nya eftersom mina gamla börjar protestera och gegga ihop sig. Dags att byta mao   

Av Fia - 23 april 2012 14:34

I en liten portugisisk fiskeby återvände en fiskebåt till hamnen.
En amerikan, som råkade vara vid bryggan gav fiskaren beröm för den goda kvaliteten
han hade på sin fångst och undrade hur lång tid fiskaren hade varit till sjöss.

”Inte så länge”, svarade fiskaren.
”Ja men, varför stannade du inte kvar längre och fångade ännu  mer fisk?” frågade amerikanen.
Fiskaren svarade att han inte hade behov av mer.Då frågade amerikanen, ”men vad gör du den övriga tiden?”
”Jag sover litet extra länge om morgnarna, jag fiskar litet, jag leker med mina barn och tillbringar så mycket tid som möjligt med min fru. Om kvällarna går jag till byn för att träffa vänner, dricker litet och pratar om människorna i byn. När allt kommer omkring så har jag mycket att göra”.

Amerikanen avbröt honom: ”Jag har en fantastisk plan för dig! Jag har en MBA från Harvard och jag kan visa dig hur man blir rik. Du skulle börja med att fiska litet längre varje dag. Med denna extra vinst skulle du kunna köpa en större båt och kunna fånga ännu mer fisk! Med ännu större vinst skulle du kunna köpa en båt till och så vidare ända tills du har en hel fiskeflotta! Och i stället för att sälja din fisk till en mellanhand, som reducerar din vinst, skulle du förhandla direkt med en fiskfabrik eller ännu bättre, öppna en egen konservfabrik! Sedan kan du flytta ifrån din lilla by till Lissabon och därifrån till Los Angeles eller till och med till New York! Därifrån kan du
sedan styra din verksamhet och expandera över hela världen”.

Fiskaren funderade en stund och frågade sedan; ”Ja, det var en intressant plan du har för mig.
Men hur många år skulle det ta?” ”10 eller 20 år”, svarade amerikanen. ”Verkligen, men vad
händer sedan?” ”Efter det? Det är nu det börjar bli intressant!” svarade amerikanen med sitt bländvita leende. 
”När detta händer ska du in på börsen och då kan du tjäna många miljoner”. ”Miljoner? Och sen då?”
”När du väl har tjänat dina miljoner, kan du dra dig tillbaka, slå dig ned i en liten fiskeby vid kusten, sova litet extra länge om morgnarna, fiska litet, leka med dina barn, ta en middagslur med din fru och tillbringa kvällarna med dina vänner och dricka och prata…”

Av Fia - 23 april 2012 10:28

har det varit fram och tillbaka men nu har jag iaf bestämt mig för vilken mobil jag vill ha. Jag ska skaffa en samsung galaxy s2 när abbonemanget går ut och jag slipper den som jag lånar fört illfället efter att min blev stulen. Den verkar ha det jag vill ha dvs en bra kamera, fina bilder och stor skärm förutom det självklara en telefon ska ha så klart  Några nackdelar med den som jag bör veta?


Sen är jag sugen på att börja leka lite med bilder. Finns det några bra fotoredigeringsprogram som är så enkla att en idiot förstår sig på dem? Jag har inte tid eller lust att först hålla på att lära mig programmet utan det ska vara självklart hur man gör.... Finns det? Hoppas det!


Det är ju ingen brådska med att fixa programmet än iaf för datorn har inte kommit tillbaka från lagning än... Det verkar ta tid sånt där. Hoppas bara att de faktiskt provkört den den här gången så den fungerar. Det förväntar iaf jag mig av ett så stort företag som är vad de heter. Yeah right liksom. Vi märker det. Kanske skulle bussa brorsan på dem så får han jobb och jag min dator tillbaka 


Helgen har annars inte varit mkt att skryta om. I fredags svällde min mage upp och jag såg ut som jag var gravid. Det i kombination med att den lever rövare talade om att jag fått magkatarr. Hade inga tabletter hemma så jag fick vackert vänta in morgonen och apotekets öppnande. Dessutom hade jag lovat Linnéa att hon skulle få nya  skor. Hon önskar sig vad jag kallar basketskor men som nu visst heter Converse(kopior)   De fanns på Maxi och det passade ju bra eftersom vi behövde storhandla också. Det är inte jättekul att storhandla med magkatarr men vad tusan, det som inte dödar en stärker en- visst ?!   Vi har inte gjort just nånting alls i helgen. Lite trädgårdsarbete, lite tvätt och plock(som vanligt), igår lekte Ida med en kompis en stund och Linnéa med en annan en längre stund. Emma har haft tråkigt men inte velat ringa nån och Erik har varit dassig i magen sen magsjukan och ovillig att äta. Den spinkiga lilla killen har blivit ännu smalare och knäna är just nu den bredaste delen på hela benet. Låren bukar inåt och blöjorna läcker som ett såll. Fantastiskt roligt när han bajsar ffa för då rinner det lite hur som helst. Några tips på hur man får upp honom i vikt? Vad som helst? Sondmatning kanske nattetid  Karin, Emre är garanterat ikapp och om nu! Lust att pumpa ut lite grädde och göda även min med ? Fast pumpa... Du har ju brandspruta. Den kanske räcker till oss ändå 


Däremot har jag bestämt att jag har vabbat för sista gången den här terminen nu och tagit sjukdomsgudarna i Herrans tukt och förmaning. Nu måste vi bara vara friska och Erik ska äta som en häst och helst lite till. Så släng hit solen, värmen, friskheten och alla må brahormoner som kommer med sommaren för den här veckan ska bli BRA!!!

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards