Alla inlägg den 18 april 2012

Av Fia - 18 april 2012 11:12

Idag är jag tillbaka på jobbet. Jag flyr fältet. Nån annan vuxen får ta över resten av veckan nu  Alla barn är hemma. Erik är smittfri iofs från magsjuka men han har fått ögoninfektion som inte är att leka med så han är iaf inte välkommen på dagis, så klart. Hans stackars ögon geggar igen på en liten stund och vi torkar och torkar. Igår såg han ut som en babianrumpa i ansiktet eftersom han var som skinnflådd runt näsan och ögonen  Efter oljeinpackning av huden under natten ser han lite bättre ut idag men han har som ett sår under ena ögat som gör ont! Idag får han torkas med bomullsrondeller istället för mjukt papper och sen med olja runt omkring. Stackars liten!


Dagsformen på barnen kan jag inte uttala mig om dock. Alla var uppe med tuppen eller före så det är väl ett tecken på friskhet antar jag... Ida var pigg igår redan och gissar att hon kommer driva den vuxne hemmavarande till vansinne  Då kan hon nog gå till dagis imorgon.


Linnéa var totalt däckad igår och sov verkligen hela dagen. Hon piggade på sig fram emot kvällen men somnade ändå snällt vid 8. Det tar på krafterna att vara magsjuk. Hoppas att hon är piggare idag! 


Emma var sist ut att bli sjuk och roade sig hela natten till igår men var ändå "pigg" igår. Hon är lite orolig för att missa skoldiscot och träningslägret i helgen men den risken ser jag som väldigt liten. Det är fördelen med att alla blir dåliga samtidigt. Ingen kan smitta nån annan 


Frågan är nu bara hur många Erik lyckades smitta på kalaset i lördags? Mormor fyllde 80 år och det var många människor där. Jag fick faktiskt nöjet att hålla en liten gosebit på tre veckor i min famn i några minuter och jösses vad liten och söt man kan vara  En underbar liten I som min kusin fött. Det fanns en annan liten godisbit där också, en kusin till I som var hela tre månader äldre och född på Eriks födelsedag. Det är lite roligt. Dessutom är det fascinerande att se hur mkt som händer på några få månader. Den ena var som ett litet knyte(men väldigt duktig på att hålla upp huvudet!!!) och så en liten gosse till på fyra månader som är med på ett helt annat sätt. Som skrattar så han kiknar. Helt ljuvliga var båda bebisarna!    


För att återgå till Eriks del av partandet så var vi inne på efterrätten när Erik blir trött. Han vill gosa hos mormor. Eftersom det är hans vanliga sovtid är det ingen som tänker två ggr över det utan han sitter i mormors knä och hon äter sin efterrätt. Helt plötsligt så ändras den fridfulla scenen smått... Mormor blir totalt nerspydd, golvet omkring dem och Erik så klart i en riktig kaskad. Jag hade inga extrakläder till Erik och föga förvånande hade inte mormor heller det  Efter städ och dusch av golv, mormor och Erik och ännu mer kaskader från minstingen och några fler handdukar i tvättmaskinen så får vi två förkläden och ett paket sängdragskydd av en rådig moster. Tack Anne, de räddade bilen och sängen hemma! 


Det fick bli lite omplanering av förare hem för jag ville inte åka hem själv med en kräkande unge i baksätet så mormor fick åka med som chaufför i min bil medan jag satt bak med Erik och parerade hans kaskader. Det var en resa jag gärna glömmer om jag uttrycker mig så  


I måndags när jag ringde dagis fick jag höra att det tydligen hade varit en familj som varit hemma pga magsjuka på dagis. Familjen ifråga leker ofta med mina barn och tja, de har inte samma syn på de här 48 timmarnas karens som jag har... Hur mkt jag än tycker om dem så är jag rätt sur! Dessutom kunde dagis satt upp en lapp också för hade jag vetat att det gick hade jag inte åkt till min hjärtsjuka mormor med risk att barnen skulle smitta henne med magsjuka  Hur svårt är det dessutom att vara hemma 48 timmar efter sista symtom  .


Min planerade utekväll i lördags med mammagänget fick frysa inne dock. Jag hade verkligen längtat efter att få sitta och surra med tjejerna men efter att ha blivit nerspydd i bilen, torkat spyor och med tre trötta barn kunde jag inte lämna hemmet för att gå ut och roa mig. Det får bli en annan gång istället  


Idag däremot har jag en annan sak att fira. Idag var jag iväg till tandläkaren och blev klar där!!! Jag har gått nu sen 23 december 2008 då jag fick tandvärk stark nog att tvinga iväg även tandläkarrädda mig och sen dess har jag gått där för att behandla diverse fel. Vägen har varit lååååång och jag tyckte jag mest stod och stampade så jag valde att byta tandläkare för nästan ett år sen. Sen dess har det gått bättre. Han tog tag i saken, lagade en tand i taget, åtgärdade en sak i taget och nu, idag, är jag klar! Det ska firas. Jag blir kallad för undersökning i höst men jag behöver inte gå till tandläkaren på ett halvår liksom!!!!


Hur jag ska fira? Jag har några idéer men en som jag lovat mig själv är att försöka mitt yttersta att inte orsaka fler hål. Jag ska sluta äta sötsaker. Peppa mig allt ni kan för det kommer behövas! Min förhoppning är dessutom att det ska påverka vissa andra hälsoproblem jag har. Den där vågrelaterade  

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards