Alla inlägg den 11 april 2012

Av Fia - 11 april 2012 12:29

att Emma och Erik är stöpta i samma form. Många säger emot mig men jag vet att jag har rätt. De har samma temperament så hujedamig om ett halvår när Erik kommer in i trotsåldern på riktigt  De är dessutom väldigt aktiva båda två och måste få utlopp för all energi för att kunna koncentrera sig och öht kunna uppföra sig. De är båda extremtidiga med kroppskontroll och motoriska utvecklingen är ljusår före. Erik har förmodligen gått om Ida redan på vissa områden   De är väldigt lika utseendemässigt också eller vad sägs om det här, Emma och Rasmus när de var två...    och så Erik nu i julas...   Erik är bara väldigt mkt spinkigare och kortare än sin storasyster i samma ålder och Emma hade mer hår... Det är lustigt för mina barn verkar bli kortare och kortare. Erik är nu lika kort som 2,5åring som Emma var när hon var 1,5. Emma var dessutom 95cm lång vid 2,5. Erik är en decimeter kortare. Vikten ska vi inte prata om Erik verkar göra som Linnéa som inte gick upp ett gram mellan 2 år och 3,5 år fast hon åt ju inte.... hon slutade ju gå upp när jag slutade amma henne. Det kan inte Erik skylla på som valde att sluta för lääääänge sen.


Nu ska man som bekant inte jämföra men det är roligt, iaf syskon emellan för att se skillnaderna. Tänk att fyra så olika personligheter kan komma från samma föräldrapar!


Jag får däremot alltid höra hur lika mina barn är????? Okej, Erik och Emma absolut men Ida och Linnéa???? Kom igen. De är inte alls lika varandra!   Däremot ser jag att ida nog dragit iväg på längden sen förra sommaren för hon ser mkt smalare ut nu. Linnéa däremot har gått åt andra hållet sen dess. Jag gissar att hon precis som Emma laddar batterierna för pubertetsstart och är smårund ett par år innan hon drar iväg på längden hon med  

Av Fia - 11 april 2012 08:55

Nästan alltid sitter det uppe nån lapp på dagis. Anmälan till föräldramöte, fixardagar, föräldrafester, grillsammankomster, pulkaåkning tillsammans, föräldrafika osv. Inte heller helt sällan sitter det uppe lappar som påvisar förekomsten av infektioner som halsfluss, vattkoppor, mask i magen(urk!), magsjuka och andra godbitar. Just nu sitter det den värsta lappen uppe. Löss! Nån familj har drabbats återkommande med löss och ber nu alla att kamma sina barn.


Om nu lössen kommer tillbaka flera gånger kan jag inte låta bli att undra några saker. För det första: Sen Ida hade löss sist har hon fått gå med uppsatt hår på förskolan. Det är ingen garanti för att få det att fungera men jag försöker iaf minimera risken vilket känns bra. Både risken för att få det men också för att minimera risken att sprida vidare OM hon får det. Erik är så kortklippt så där borde det synas även om jag luskammar honom också när vi håller på. Sen undrar jag också om man väljer att låta bli att luskamma vid risk för smitta??? Rimligen måste det ju finnas barn på förskolan som har löss men som inte upptäcks för att man väljer att inte kamma??? Varför gör man så???? Man kan ju inte vilja ha lössen kvar eller? Tyvärr är det itne så många som är immuna eller som lössen väljer bort även om både jag och brorsan verkar höra dit. Brorsan lånade en mössa som liten som formligen kröp av sig själv   Han fick inga. Jag delade kudde med en kille när jag var 15 som hade löss och jag slapp  När Ida hade löss hittade jag en krypande i mitt hår(luggen) men inga som satt fast eller några ägg. Den gillade nog inte mig den heller. Emma och Linnéa verkar inte heller vara några lusmagneter men det betyder inte att jag inte luskammar allihop inkl mig själv. Vi roar oss med det en gång i månaden när det inte går löss och en gång i veckan när det finns på skolan/dagis. Om nåt barn som mina leker med har haft blir det istället en gång om dagen.  Ännu så länge har vi bara fått jackpot(nåja) en gång.



Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards