Alla inlägg den 20 mars 2012

Av Fia - 20 mars 2012 13:51

och det blev inte riktigt som jag hade trott. För Idas del fungerar allting så himla bra just nu med tanke på hennes svårigheter. Hon får precis det hon behöver från resursen och lite till. Tjejen är sååå glad och nöjd, lär sig nya saker hela tiden. Hon når de mål vi satt upp förra gången som konflikthantering, klara av en lek fullt ut, klara av spel. Allt detta fungerar sååå himla bra. Det enda molnet på himlen där är väl som kontaktpersonen sade"Det talade ordets dyslexi" Ida förstår instruktioner och tal jättebra när hon får dessa 1 mot 1, när läraren kommer och visar och berättar bara för Ida. Då är det inga problem. Instruktioner i helgrupp fungerar inte alls. Ida behöver nån som tar henne, styr in blicken och fokus på uppgiften och visar vad hon ska göra och då gör hon det, med bravur! Om hon inte får extrainstruktionen fladdrar hon iväg, tycker att det är svårt/tråkigt eller tjurar och sätter sig på tvären. Hon KAN lika bra som alla andra och mer dessutom MEN hon kräver ett litet annorlunda arbetssätt. Målet till nästa gång är dels att kunna be om hjälpen hon behöver. "Kan du komma och visa mig vad jag ska göra?" istället för att säga "Jag förstår inte/Jag kan inte" Man behöver måla upp en bild i huvudet på henne på uppgiften och då går det bra.


Ett annat område och ett annat mål till nästa gång är att hon inte ska ta på sig skulden för allt. När hon hamnar i en konflikt tar hon på sig hela skulden istället för att berätta om vad som utlöste hennes reaktion. Det är inte lätt att göra men dagis tränar och tränar och tränar och om några kan så är det dem! Jag är verkligen lycklig som har barnen på ett så bra dagis.


Den delen av samtalet var verkligen inget problem. Skönt och väntat för Ida är återigen den där glada, sprudlande tjejen hon alltid varit. Skönt!


Den delen om  fungerade mindre bra var väl Erik... Jag har fått höra många smeknamn på honom idag. Furie, virvelvind, tornado, storm, kvicksilver... Dagis har sett sidor av honom som jag själv inte sett och måste försöka ta till mig. Erik är det full fart på. Det tänker jag inte argumentera mot. Han klättrar och far, är högt och lågt men han är trots allt lååååångt ifrån Ida i samma ålder. Däremot är han väldigt lik Emma i samma ålder som förskolan också hade vissa svårigheter med eftersom hon klarade av klätterställningar som bara var för de stora barnen tex och krävde en hel del passning. Erik är som hon. Intensiv till tusen, stark, smidig, energifylld. Emma satte vi i elitsatsning på gymnastik bara för att hon skulle få utlopp för all energi. Det fungerade finfint med 12timmars träning i veckan + fotboll  Hon är fortfarande aktiv men har lärt sig rikta den mot träningen och rasterna då hon också sportar. Som hon säger själv, hon behöver springa på rasten för att orka koncentrera sig på lektionen... På förskolan kan Erik på två minuter hinna välta alla 12 backar med leksaker, plocka av alla lock på varenda penna på hela förskolan OCH dessutom hinna tvätta hela badrummet. Jag förstår att han kräver passning! Däremot anser nog jag att det ska personalen se till att man tillgodoser? Som det är nu så är förmiddagen aktiv men under kontroll. Efter lunch sover han ett par timmar, äter mellanmål och SEN börjar problemen. Då är frågan om problemet uppstår för att just Erik är en vildbatting eller för att ALLA fyra småttingar går långa dagar och personalens antal minskar? De kanske måste ändra lite i sitt schema? Det kanske inte fungerar att man bara är 1 personal kvar efter 4 tex när alla fyra småttingar är kvar och en massa andra barn dessutom?

 Hanna, du som är insatt, borde inte såna lösningar finnas också? Kom med dina åsikter här! Du har ju träffat alla mina barn  Jag kanske bara är blind och ser Ida som måttstock för ett fladdrigt barn? Borde Emma också ha en diagnos(tror jag inte!)? Var går gränsen för när ett barn är individuellt och när det går över gränsen till ett problem? Hemma visar Erik absolut samma beteende men vi har inga problem att bryta det och leda in honom på annat. Dessutom ser jag inte alls samma koncentrationsbrister som förskolan hävdar att han har, annat än på tvn då   


Får fundera lite så kommer jag tillbaka men kommentera gärna!

  

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards