Alla inlägg den 18 september 2011

Av Fia - 18 september 2011 16:23

Idag vaknade vi allihop i ottan för tja vi var nog trötta igår. Jag somnade med Erik redan vid nio. Mårten väntade in Emma som var hos granntjejen och kom hem vid halv10 men sen somnade tydligen han också . Jag är ju inte van att lägga mig så tidigt direkt så jag vaknade och var piggelin redan klockan 5. Nåja, jag vaknade av att jag knappt kunde andas eftersom jag somnat från kvällsdosen av medicin men jag var iaf piggare än en vanlig vardag. Jag gick upp tog lite medicin och sen läste jag en stund eftersom jag inte hunnit läsa ut boken vi skulle ha läst till cirkeln för att sen somna om en stund till. Klockan sju kom ALLA upp samtidigt och Mårten åkte till jobbet. Barnen och jag såsade omkring(läs jag läste och barnen lekte) ett tag innan vi åt frukost och röjde upp lite hemma. Vips var klockan 11 och Mårten var hemma för att ta över hemmavid så jag kunde rymma ett par timmar till bokcirkeln.


Jag tog bussen ner på stan eftersom vi skulle vara mitt på stora torget och kom ner lite tidigt så jag strosade runt inne på Åhléns en stund innan jag väntade ute. Vet ni? Alla kom i tid! Jösses vad jag inte är van vid det märkte jag. Är inte det tragiskt? Ungarna på jobbet kommer aldrig i tid(undantag finns!), de flesta av mina vänner kommer inte i tid(Hanna, du är undantaget!), min mamma kommer verkligen inte i tid så detta var en trevlig överraskning  


Eftersom vi i bokcirkeln inte alls känner varandra var jag rätt nervös. Nya människor tycker jag är superjobbigt. Jag är alldeles för blyg! Jag hade dock tur för först av alla kom en av de två jag känner i gruppen och efter det var det lugnt  Inte blev det sämre av att vi endast var fem personer idag. DET klarar jag av.


Jag vet inte om jag kan säga att vi pratade så mkt om själva boken idag men vi har läst The other hand och handlar om en nigeriansk flicka och hennes erfarenheter av oljekrigets påverkan på landet och det vävs samman med en familj i England. Det är en rätt lättläst bok och riktigt bra men den lämnar en hel del saker öppna som slutet... Vi hade tolkat det HELT annorlunda allihop. Självklart är mitt sätt att tolka rätt  .


Jag måste också vara otroligt pessimistiskt eller världsvan eller tja välj själv men i en del av de riktigt hemska scenerna tänkte vi otroligt annorlunda. Det är roligt tycker jag, att vi alla reagerat så olika på samma bok. De andra försökte förmildra en del av hemskheterna i boken medan jag snarare tog de som för givna. De undrade varför man våldtar barn och för mig var det mer en "självklarhet" att man använder sexuellt våld som vapen i vissa länder. Inte rätt så klart och riktigt vidrigt men ingen nyhet alls.

Idag fick jag också veta att bokcirkeln heter Bokskorpionerna. Lite töntigt men så är det ju töntigt med bokcirkel också har jag fått höra  Nästa bok röstades fram efter jag gått men jag hoppas att det är Elefantskötarens barn av Peter Höög(hur skriver man danska ön?) Det enda jag läst av honom förr är Fröken Smillas känsla för snö och DET var några år sen. Gymnasiet kanske??? Den andra som verkade locka har jag redan läst. Det är om barnsexhandeln i Kambodja av Somaly Mam, De oskyldigas tystnad. Det är helst inte en bok jag vill läsa om för jag tänker fortfarande på vissa delar i den som är värre än vanligt och då är allting sant...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards