Alla inlägg den 8 september 2011

Av Fia - 8 september 2011 08:56

Och jag sitter och väntar in mina elever som antingen försovit sig eller inte ansett sig börja riktigt än  


Vet ni, i dag kan jag nog fira. Jag har fått sova själv i min säng hela natten. Ida och Emma sov i lekrummet i våningssängen. Erik i spjälisen och Linnéa hos mormor eftersom hon är hemma från skolan idag också. Det är ganska skönt faktiskt! Inte blev det sämre av att maken kunde sova i samma rum som mig. Det har inte hänt på lääänge faktiskt, typ sen Anders Breivik ägnade sig åt prickskytte och bombade regeringskvartalet i Oslo.


 Det var sist Emma vågade sova själv i sin säng. Den händelsen skjutsade in henne i en dödsångest som iaf jag inte träffat på hos ngn annan mer än dödligt sjuka patienter  Hon insåg på en och samma dag att vad som helst kan hända, när som helst och mot vem som helst. Det hade kunnat vara jag, mormor, farmor, pappa, småsyskonen, kompisarna-vem som helst. Nu har hon tagit steget ut från vår säng och sover i lekrummet som sagt men vägen till källaren och hennes eget rum känns lång.  


Jag ställer mig fortfarande frågan kring varför alla barn ska ha ett eget rum. Ingen av mina har då ngt behov av det utan tränger hellre ihop sig i samma säng tom. En egen vrå däremot på dagtid absolut men det kan man uppnå utan att ge barn ett eget rum  Vi kanske skulle göra om hemma och göra mer plats för mamma och pappa istället. Jag drömmer om ett hobbyrum   


Igår hade jag en riktig slappardag. Eftersom jag skulle hämta Linnéa hos mormor bjöd hon på mat och jag tänker inte tacka nej. Det är alltid mkt godare när ngn annan lagar maten än när man ska göra det själv. Dessutom måste erkännas att maten just nu är under alla kritik. Jag försöker laga mat i ett halv kök och utan ugn. Jag använder ugnen till nästan allt annar så jag känner mig lite handikappad. Nu blir det mest soppa, pannkaka/raggmunkar, köttbullar/färsbiffar, blodpudding, pasta med sås, potatis och kött, kycklinggryta och den typen av mat. En hel del halvfabrikat också tyvärr som vi sällan använder annars. Ge mig gärna tips på bra, nyttig mat är ni snälla! 


Som jag sade så är Linnea hemma från skolan. Igår natt sov hon 12 timmar men vaknade ändå tröttare än när hon lade sig. Hon fick följa med mig till skolan en sväng men min lilla skatt som älskar att läsa orkade inte. Inte heller orkade hon räkna några enkla tal på ett papper hon fick som jag laddade hem från lektion.se. Om ni har några vetgiriga barn så använd er av det. Det är inte så tokigt och man måste inte vara lärare för att logga in .


 När mormor kom och hämtade kröp Linnéa upp i tvsoffan och låg där större delen av dagen. På eftermiddagen ville hon läsa men orkade inte då heller så det fick bli talbok. Tur att jag lånat hem såna från jobbet! Vi får se hur hon mår i morgon men jag gissar att hon nog stannar hemma veckan ut. Hon orkar liksom inte med skolan. Det är för stora klasser och resursen räcker inte till.  Fritids är inte bättre heller med sina 50 barn trots att de verkligen försöker tänka till. Många barn låter helt enkelt och det är ljud som är jobbigt! Ljuden gör det jobbigt och tvingar henne att koncentrera sig till max.


Frågan om Pilskolan(hörselklass) har aktualiserats igen.  De tungt vägande argumenten FÖR vanlig klass faller liksom en efter en. Eftersom Linnèa inte orkar leka, lyssna och vara med på samma sätt som andra så faller också kompisrelationerna. Just nu känns det bättre att låta henne få komma till pilskolan, gå där några år och sen få en chans i vanlig klass igen när barnen lärt sig sitta still och vara tysta. Kompisrelationerna kan man liksom odla på fritiden lika väl och då orkar LInnéa dessutom på ett annat sätt.


Vi ska till parkskolan den 23 för hörselskoj och då ska jag ta upp ämnet med lärarna där. Egentligen ÄR linnéa för "normal" för att gå där. Hon behöver varken hörapparat eller tecken som stöd men samtidigt är det hörseln som gör att hon inte orkar med vanlig skola. Vi får se vad de säger som jobbar där.


Ikväll ska jag försöka ta tag i tvättstuga när jag kommer hem från jobbet. Det är iofs inget stort berg men garderoberna ekar tomma ändå så jag gissar att jag nog måste köra ngn maskin också. I tvättstugan står också kassen med vinterkläder. Jag måste nog tyvärr ta mig i hampan och kolla vad vi behöver. Det är skittråkigt att köpa vinterkläder. Det betyder ju att sommaren är slut, att hösten är här och att ännu värre, vintern och kylan är på intåg. Jag drar mig för att inse det. Jag avskyr att frysa. Frysa är precis det jag gör ett halvår framöver nu. Det är raggsockar och fleecetröja inomhus. Å andra sidan, om jag tar tag i det ikväll kanske jag hinner njuta av några fina sommardagar till med lite tur och kan återförtränga vintern  

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards