Alla inlägg den 7 augusti 2011

Av Fia - 7 augusti 2011 23:10

Nu har det börjat, förberedelserna för att börja jobba, börja skolan, börja dagis efter en för all del rätt lång och slapp sommar med massor av sol och värme. Idag var jag iväg och köpte regnkläder och gummistövlar till Erik. Han fick lite nya tröjor inför hösten också och tre par strumpor. En bra början. Det kanske var det konkreta som körde igång min hjärna för nu är det full fart. Det är triljoner saker som ska göras på ingen tid alls. Sakerna ska naturligtvis ske nu fast det kanske inte ens är viktigt... Prio ett är dock att barnens lådor ska städas, Emmas garderob rensas och sorteras för att hon ska hitta själv. Hon har annars sina kläder som mattor mest till min stora förtjusning   JAg vet inte hur många mornar vi sprungit runt som skållade troll, försenade och stressade för att hitta ngt som damen ifråga borde ha koll på. Vi kommer säkert hamna där igen men inte första veckan iaf hoppas jag. Hur som haver så kan det inte bli värre.


 Jag kommer också införa nya rutiner för ingen kommer få leka med kompisar förrän morgondagens kläder är framtagna och alla andra saker som behövs(gympakläder, träningskläder, skor, handduk). Dessa saker ska också tas omhand innan lek när det är använt. Jag kör iaf det här ett tag med mottot: Försöka duger!


Hjärnan kokar också på ämnen som märkning av kläder, förberedelse av mat, hämtning/lämning, logistik, rutiner för kvällarna för att allting ska hinnas med, möten och resurs för Linnéa i skolan, mail som måste skickas osv osv osv i all evighet. Jag är sån, vill ha saker planerat och klart för jag ogillar att ha saker ofärdiga men livet är lite svårt att planera så ibland blir det lite för mkt av det goda och hjärnan kokar torrt eller nåt.


Nu ska jag ta och lägga mig i sängen och mysa med Erik som vaknat och vill ha hjälp att somna om. Även Emma ligger där och har svårt att sova ikväll, igen. Hon är lite nervös för att börja skolan, byta lärare, ökade krav och allt vad det är. Hon kommer klara det galant men just nu är det lite jobbigt.


Appropå Emma. Hon har dragit iväg en del på längden i sommar, en hel del så vi roade oss med att mäta henne idag. Jodå, hon har växt. Min stora, lilla tjej som var lång redan innan har växt hela 7cm över sommaren. Hon är nu ca 152cm lång. Om nåt år får jag se upp på henne...


God natt!


Av Fia - 7 augusti 2011 10:50

var vi på igår för ja vilken gång i ordningen kan man fråga sig  Jag blir lika glatt överraskad varenda gång för det är verkligen bra! Ensemblen är en brokig skara av rasbobor med mer eller mindre teatervana och kunnande men sätta upp en rolig teater för oss besökare kan dem. Årets teater heter Till Harbo och fria och utspelar sig på Nyckelholmen, ett litet skogshemman. Gården befolkas av husbonden, frun i huset, dottern, en piga som är som dotter i huset samt en dräng. Det är ett kärleksdrama men jag tänker inte avslöja mellan vilka   Middagen följdes av en middag ute hos mamma och pappa samt Britten och Lennars och Anne och Nola(mina mostrar och deras män). Himla trevligt var det iaf och vi kanske kan göra det igen om ett par år när det är en ny uppsättning?



Igår fick vi lite oväntat besök. Mårten var ute med barnen i trädgården medan jag var inne och lagade mat. När jag bär ut brickan med lunch kommer det en tjej gående på uppfarten med Erik i famnen. Hon hade hittat honom uppe i rondellen . Tror Mårten fick sig en liten tankeställare om varför jag tjatat om grind och staket i sex år. Erik brukar iofs inte rymma, iaf inte fram till nu, men bilarna kör som tokiga på gatan och Vattholmavägen vill jag inte ha mina ettåringar vid! Säger ett hjärtinnerligt tack till damen i fråga som letade rätt på oss och tog hand om Erik.


Idag ska vi städa ur husvagnen för nu är det slutsemestrat för i år och mamma och pappa ska åka iväg imorgon. Undra var de hamnar? De hade tydligen pratat om söderöver vilket är ovanligt för annars är det dalarna eller norrland som brukar locka.


Idag kommer också barnen hem igen. Linnéa har varit hos mormor sen i måndags och det är tomt utan henne. Även Emma har varit borta men eftersom hon har träningar så har vi sett henne en hel del ändå. Kan vara bra med en heldag hemma i lugn och ro innan skolstart. Det finns saker att göra minst sagt!


Annars har jag fortsatt rensa lite garderober. Igår fick sig Eriks och Idas en omgång. Erik har inte så mkt kläder iofs så det går rätt fort och sånt som är höstkläder kan jag inte rensa bort förrän jag vet vilken strl han har om en månad eller så. Han har många plyschbyxor i strl 86 nämligen och frågan är om han kan ha dem fortfarande??? Får prova kanske???


Idas garderbob däremot tog lite längre tid men det var nog ett tag sen. Jag hittade kläder i strl 104 därinne... Det hade hon förra vintern  Nu är det bara saker hon kan ha där i lämpliga kläder för vädret och gott om plats igen. Det märks vad hon gillar att ha på sig för hon har 12 klänningar. Ungen bor i klänning! Hon har fått ärva några shorts från Linnéa(som fått dem av Wilma, svärmors nya mans barnbarn) men det blir eeeeh..... inte så snyggt? Hon drar upp dem till under tuttarna ungefär  


Idag funderar jag på att åka iväg en vända till Gränby och shoppa upp mig på lite mer kläder till Erik samt jacka, regnkläder och gummistövlar. Har hittat fina från Bamsekollektionen på Lindex. Annars är stövlar för killar så sanslöst FULA men dessa tycker jag är helt okej. Bäst vore kanske om vi kunde hitta hans gamla stövlar men de är och förblir borta! De har varit borta hela sommaren och verkar inte komma fram heller. En annan fin stövel(gul med svarta stjärnor) har jag i källaren i vad som borde varar rätt strl men där har jag tyvärr bara en stövel. Sist jag kollade hade Erik två fötter  


Ha en bra dag!











Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards