Alla inlägg den 3 augusti 2011

SJ

Av Fia - 3 augusti 2011 10:04

Bättre och bättre dag för dag- ni vet låten va? Den stämmer inte så bra in på SJ! Sämre och sämre dag för dag stämmer bättre! Det finns en slagdänga om SJ också. SJ, SJ gamle vän, roligt att du lever än... Nej, den är inte heller så sann. Hur många sätt kan ett företag tabba sig på utan att folk sviker och väljer andra alternativ?  Räcker det inte med inställda avgångar, signalfel, trasiga växlar, för få lokförare, snö på spåren, förseningar och nu senast haveri av tåg? Nu ska man visst ägna sig åt att kasta av småbarn från tågen för att de saknar biljett?

Exakt hur tänkte konduktören som tog en 11årig flicka och kastade av henne från tågen ensam i en främmande stad???? En ursäkt är att hon verkade större... Jaha, så det är okej att göra det med en 15åring då eller???? Kasta av dem från ett tåg i främmande stad????! Vi pratar om barn här. Man är inte så stor vare sig man är 11,15 eller 17 för den delen. Är det inte bättre då att kontakta föräldrarna som får komma och lösa ut barnet på stationen när det är framme???? I det här fallet fanns dessutom en biljett, på toan på tåget!!!! Flickans storasyster satt på toa med biljetterna.

Polisen utreder om det finns ngt brottsligt i handlingen och oavsett om det är det eller inte så kanske man skulle utreda möjligheten för att dumhet i sig kan vara brottsligt????


Av Fia - 3 augusti 2011 09:14

Dagarna för sista semesterveckan rusar på. På tisdag börjar jobbet igen. Jag gillar verkligen mitt jobb men jag längtar inte tillbaka, alls. Jag är gärna ledig lika länge till faktiskt. Å andra sidan har jag för första gången någonsin kunnat njuta av att ha semester och få betalt så jag klagar bara lite  


I fredags packade vi in vårt semesterbohag i husvagnen och styrde kosan mot Köping och svärmors sommarstuga. Det tog en liten stund att komma fram men vad gör väl det, det är fredag!  Fram kom vi iaf och installerade oss och hann prata en liten stund innan barnen tyckte att det var sovdags och de ville ha sällskap i husvagnen.

På lördagsmorgonen vaknade barnen vid sju så vi gick upp, gjorde oss iordning och packade in vagn, extrakläder, regnkläder, paraplyer och sånt som behövs för en heldag på Kolmården. På vägen dit bestämde vi oss för att dela på oss. Ida hade en sån där skitdag där allting innebär krig  Ibland är hon precis hur mysig som helst men så andra dagar är hon som besatt av onda makter och ingenting fungerar. Mårten tog Ida och Linnéa på sin lott och jag EMma och Erik. Emma och jag gick runt och hade det mysigt mest. Emma ville se säl och delfinshowen så efter inledande lunch på Farmors kök i Bamseland drog vi bort mot sälarna och tittade på alla djur på vägen dit.. Eller försökte iaf, ska vi säga, för vi kom inte ens i närheten av några sälar. Det var tokfullt överallt och vi kom inte ens in i poolområdet. Vi försökte hinna tillbaka genom tigerlandet för att kunna se fågelshowen istället men konstaterade att det inte gick så rätt svettiga efter att ha bestigit tigerberget två ggr inom en kvart satte vi oss och drack lite och barnen fick varsin glass innan vi tog oss an berget igen för att gå och ställa oss i kön till delfinshowen som vi inte ville missa. Vi var om inte först så åtminstone bland de 30 första, bara 50 minuter före utsatt tid  Det var varmt, väldigt varmt så Emma fick springa och fylla på vattenflaskorna en gång och Erik och jag dansade en regndans för att åtminstone få liite svalka från molnen. När det nästan var dags för insläpp såg vi hur molnen kom i horisonten och sakta kröp närmare. Emma och jag hoppade på lite mer moln så det skulle bli svalt. 

 Delfinshowen som nog var likadan som förra året var också precis lika bra. Jag måste vara felprogrammerad eller nåt för så fort de kör igång börjar mina ögon rinna. Jag snörvlade mig igenom hela showen. Det måste vara ngt i vattnet som gör det 

När vi kom ut hade det mulnat på ordentligt. Jag hämtade vagnen och Emma gick runt i shoppen för att titta runt lite. Hon köpte en liten påse med delfiner på. Jag satt utanför och gav Erik lite mellanmål när vi hörde hur det började låta konstigt. Berg och dambanan hade dånat hela dagen men det här lät mer som ...... hm åska???! Stora, tunga regndroppar började ramla från himlen och jag satte på regnskyddet på vagnen och satte mig själv under paraplyet för att fortsätta mata Erik. Jag tänkte som så att det snart går över, åskskurar gör ju det. 


Regnet började snart ösa ner för att sen öka och förvandlas till ett vattenfall. Erik och jag, tillsammans med många andra, tog vår tillflykt till affären som fick strålande affärer i regnet  Jag köpte en ryggsäck till Erik som han ska få ha på dagis tänkte jag med lite klädombyten och sånt i. Många regnponchos gick också åt även om inte vi köpte några.

Efter en liten stund avtog regnet och Emma och jag började gå därifrån för att titta mer på resten av djurparken. Då ringde Mårten. Han sade att han hade ledsnat på Idas utbrott och LInnéas gnäll och var på väg tillbaka till bilen men vi behövde inte skynda på utan göra det vi hade tänkt. De väntade!


Emma och jag strosade oss vidare genom det lätta regnet som snabbt övergick till samma hällregn som innan. Vi såg just inga djur men vi gjorde oss ingen brådska ändå. Regnet kan man inte göra så mkt åt och lite vatten har ingen dött av... Sen när vi kommit en bit till var det som om himlens portar öppnade sig samtidigt som åskan dundrade. Gatorna vi gick på förvandlades till floder och forsar. Gruset vid sidan av asfalten åkte med regnvattnet och bildade snabbt diken där det nyss varit plant. Eftersom vi ändå var blöta rätt igenom både Emma och jag så fortsatte vi strosa oss igenom djurparken. I öknen där det fanns kameler var det mest lervälling och sjöar. Såg lite roligt ut. Hos de stora djuren dvs elefanter och noshörningarna hade hjortarna försökt gömma sig från regn och åska och tryckte mot väggarna för att få skydd medan elefanterna och noshörningarna verkade tycka att det var helt okej med regn 


Vi såg inga apor för de hade gömt sig i husen och inte så mkt annat heller för rätt vad det var så hade vi tagit oss igenom hela parken. Vi gick tillbaka till bilen där Mårten väntade. Tjejerna hade fått klä av sig för även de var genomblöta trots regnkläder. När vi packade in i bilen märkte vi också att allting var blött, utom Erik som sovit sen efter mellanmålet under regnskyddet och sufletten. Däremot var skötväskan som är vattentät och dessutom suttit under regnskyddet blöt och innehållet likaså. Det måste ha stänkt upp underifrån????


Jag tog fram de extrakläder jag hade som klarat sig från den värsta vätan innan vi styrde kosan mot Köping igen. Det blev rätt kallt med blöta kläder så vi satte tom på värmen. Emma påpekade efter en stund att min och Eriks regndans hade varit mer än lovligt effektiv. Jag kanske ska ta med mig Erik och dansa lite i Afrika också  


Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards