Direktlänk till inlägg 28 juli 2011

12 år

Av Fia - 28 juli 2011 22:38

gammal tror jag att jag var när jag åkte på ett gigantiskt scoutläger. Ett sånt där som pågår just nu i Kristanstad. Jag har ingen aning om hur många vi var då men vi var från hela världen och inom det stora lägret fanns flera små där man hade uppgifter och planerade aktiviteter att göra. Några uppgifter vi gjorde var att spåra oss genom ön med hjälp av en karta. Vår grupp lyckades gå totalt vilse och irrade omkring i över två timmar utan att kunna komma rätt. Till slut hittade vi en bondgård där vi bad om vatten och lite hjälp. De var ytterst hjälpsamma dessa människor och visade oss vägen. Oj vad vi var vilse! Vi var på helt fel sida av ön  En annan aktivitet var att ha en braskväll med historieberättande. Här hade man nog tänkt till med tanke på språken för 12åringar då var inte så bra på engelska i sverige så vi fick NOrge som åhörare. Gissa om sverige/norgehistorierna duggade tätt . Jag tror dock att vi vann tack vare undertecknad som kastade ner norrmän från eiffeltornet för att vi hade så många i vårt land Ett annat minne var den sk duschen, dvs en dunk som hängde i ett träd. NÄr jag skulle tvätta håret var det så iskallt att jag fick en sprängande huvudvärk.   Som sig bör blev vi tokkära. I en av scoutledarna så klart som var sååå snygg och vi fnittrade hejdlöst så fort han var i närheten. Vi var så diskreta att vi nämndes i avslutningstalet för lägret om att man skulle bli kär  Den scoutledaren brevväxlade vi med ett kort tag innan han flyttade till Norge och gifte sig. Nu har jag sett att han flyttat tillbaka för han var med i tidningen för ett tag sen. Han hade fått in en serie i lokaltidningen. Det här lägret som kallades Tromöy. Det fanns tom tromöydaler som man kunde handla saker för i kiosken.


Häromdagen, för nästan en vecka sen, satt jag och tittade på tv och fick se precis den gården som vi tiggt till oss vatten på och som hjälpt oss med färdriktningen. Jag fick också se hela ön och jag kände igen varenda sten, stig, hus... Det var Utöya. Det krävdes inte mkt fantasi för att förstå hur det varit på ön med en skjutgalen människa efter sig. De allra flesta där var dessutom barn, som vi alltså när vi var där!!! Kan inte låta bli att fundera på hur en människa är funtad för att kunna ta ett vapen, rikta det mot ett barn och trycka av. Vuxna absolut kan jag förstå men barn???!?!?


Barn å andra sidan ligger mig varmt om hjärtat. Det kanske märks med tanke på mina egna och det jag valt att jobba med. Därför är det med fasa som jag ser nyheterna nu för tiden. Jag ser bilder på barn som svälter ihjäl. Treåringar som väger 5 kg och så gnäller jag på min 1,5åring som är så liten. Han väger ändå 9kg liksom... Nästan dubbelt så mkt och HAN är rätt spinkig. Hur mager är då inte treåringen??? Tänk dig att du har ett barn som du älskar över allt på jorden som du ser sakta tyna bort utan att du kan göra ngt åt det. Jag kan inte ens föreställa mig känslan. Vad gör man liksom, svälter sig själv och ger allt man äger till barnen? Men vem tar då hand om barnen när jag är borta???? Det värsta är ändå inte bara att barnen dör. De barn som faktiskt överlever får svåra hjärnskador, utvecklingsstörningar, som bieffekter av svälten. Det är liksom inte så lätt att man bara ger barnen mat och så är det frid och fröjd utan de får lida resten av livet. De lever dessutom i länder där det inte finns skyddade boenden för begåvningshandikappade eller andra svårigheter.

Jag tycker att här måste hjälporganisationer och ffa media ta ett större ansvar. Man måste börja hjälpa innan katastrofen är ett faktum, inte när det redan är för sent. Är vi så cyniska i vårt trygga land att bilden av ett barn som kommer svälta om ett halvår inte är viktig? Kanske är det så att den bilden inte säljer löstidningar och därför bemödar man sig inte om att publicera????

Men titta på bilden i förra inlägget och fundera ett varv till, behöver du verkligen de där 50/200:- eller kan du avvara ditt cigarettpaket, godispåse eller vad det nu må vara? Om du kan det så bidra! 50:- för oss är inte mer än ovanstående men i Afrika är det 25 personer som får rent vatten i en månad eller 28 personer som får extra matranson som räcker i en månad. Ibland kan lite räcka långt.

 
 
Ingen bild

Britten

29 juli 2011 10:42

Hej, ja det är hemskt det som händer i Somalia. Man mår dåligt av att se bilder på barnen. Jag har nu SMS-skänkt 100 kr. För övrigt har Lennart o jag skänkt pengar till barnen på Fillippinerna(hur sjutton stavas det) i 20 år. Nu ger vi 200 kr i månaden dit. Det dras på autogiro. Kram Britten.

Fia

4 augusti 2011 17:57

Då blir Sally(Kalles flickvän alltså) glad om du skänker pengar till hennes hemland:)
Good on you by the way! Önskar man kunde åka dit och jobba istället för här hemma...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards