Alla inlägg den 12 juli 2011

Av Fia - 12 juli 2011 07:25

i det jaredalska/lundgrenska hushållet. Så sent som igår hade vi varken fungerande internet eller fungerande tv. Internet har fungerat förr iofs men sade upp sig, igen, för några dagar sen. En sladd hade gått sönder???????!!!! TV'n däremot har inte fungerat bra på flera månader. Vi har haft fyran och sexan, that's it och sexan bara om inte tåget gick förbi... Det är tur att vi inte är ngn tvtittande familj men tom jag tycker att det är skönt att iaf ha möjligheten. Dessutom har väl inte tittandet underlättats av att vi behövt ha ett tomtebloss instucket i kontakten för att alls få bild. Tomteblosset har varit väldigt roligt att dra bort för Lilleman. Nu har vi varken tomtebloss eller en vass kontakt att kliva på men väl alla sex gratiskanaler. Nästan så vi blir bortskämda nu . Nu hoppas vi att ingenting mer går sönder!


I helgen var vi till Vansbro. Vi velade fram och tillbaka om vi skulle åka men i torsdags bestämde vi oss för att packa in de barn som ville och dra iväg. LInnéa hyrde vi in hos faster Karin för hon ville stanna hemma.


Emma fick migrän precis när vi skulle åka så hon fick stanna hemma hos mormor istället som iofs skulle på fest men morfar fick rycka ut lite han med och vara barnvakt. Emma är ju sååå jobbig   Jag törs inte ropa hej än men från det att hon var två tills nu har hon fört ett himla liv. Hon har haft humör som ett åskväder ungefär och jag har fasat för tonåren. Om man kan vara så DÄR gapig redan som tvååring hur jobbig blir man inte då SEN?!?!?! Farmor har hela tiden sagt att så där var visst faster Karin(eller var det Maria???) men hon lugnade ner sig lagom till tonåren. Kan det stämma???? Kommer vi ha en sån tur eller är det lugnet före stormen???? Det visar sig nog. Puberteten är här iaf och med den kom lugnet. Emma är den goaste unge som finns helt enkelt. Lugn som en filbunke(när hon inte är hungrig/trött). Skönt och jag njuter av lugnet!

Nåja, tillbaka till Vansbro. Två barn fattigare styrde vi kosan mot Dalarna och Vansbo eller snarare Nås där vi hade hittat campingplats. Kalle och Mårten ställde upp förtältet medan jag gjorde ordning ngt att äta i husvagnen. Återigen kan man konstatera att förtältet nog inte alls passar till husvagnen för det ser ut som Lustiga huset när vi ställt upp det. Det är snett och vint och jag måste säga att det nästan såg snyggare ut när vi ställde upp tältet provisoriskt i Pilsbo än nu när "proffsen" gjorde det. Det blir nog inte bar hur man än gör tror jag för pinnarna passar inte till tältet eller om det är tvärtom och eftersom husvagnen är så gammal så håller inte hållarna på husvagnen när man sätter upp tältet heller... Ja, ja, lustiga huset skyddar mot regn även om det är fult och det underlättar att slippa tränga ihop sig 3 vuxna och två barn i en husvagn med 3,5 sovplatser. Nu fick simmarna sova ute i förtältet.


Jo, det var ju simningen som lockade oss till Vansbro. Mårten och Kalle försöker ta klassikern. Mårten klarade inte Vätternrundan men Kalle har bara Lidingöloppet kvar nu. Simningen klarade båda av galant. De simmade på strax över 1h10min, inte illa pinkat på en sträcka på 3kg. Funderar på om jag ska vara med nästa år och slå deras tid men då bara på simningen. Resten av klassikern får de gärna behålla själva  Vill ni se mig i Vansbro nästa år vet ni vad ni ska köpa till mig i födelsedagspresent  

     

Medan atleterna gick till starten för att kolla var den var fastnade jag, Erik och Ida på ett annat ställe...

          Det var tivoli i stan och Ida fick åka så mycket hon ville av de fem karusellerna som fanns för små barn. Hoppborgen var nog roligast. Inte var det några köer heller utan de fick oftast åka helt själva i karusellerna. På slutet var det en familj till som kom och då var de hela tre barn som åkte samtidigt   MEdan Ida roade sig satt Erik och slappade i vagnen. Han var lite trött men vägrade sova.


Efter karusellerna gick vi till bilen med vägen förbi ICA för att köpa fika för jag hade tänkt lyssna på fotbollsmatchen på radio. Ida var ganska nöjd ändå om hon bara fick fika. På vägen till bilen sade hon: "Mamma, nu vill jag gå till bilen och ha tråkigt"  I bilen hittade vi Kalle och Mårten som också ville lyssna på fotbollen medan Ida lekte lite, åt lite, åt lite mer bullar, lite godis...  Jag fick faktiskt lyssna på hela matchen och tjejerna vann. Jippi!!!! När fotbollen var slut gick Ida, jag och Erik tillbaka till målområdet där vi varit några gånger under dagen. Bortsett från kiosker och massa annat fanns det också en himla massa högtalare. Vi stod och tittade på simmarna när de kom. Hur många som helst!  Trots att vi stod precis vid en sån här högtalare så somnade till slut Erik. Han sov sig igenom allting. Ida hon väntade och väntade   och väntade på att Kalle och pappa skulle komma.Hon gjorde lite gymnastikövningar...

  Tittade lite efter pappa och Kalle igen...

 

 Den ena efter den andra gröna mössan kom men inte rätt gröna mössa. Många simmare var det...  

Men så rätt vad det var såg vi ett grönt huvud guppa mitt framför mig. Kalle hade kommit till målrakan     . Efter att Kalle kommit förberedde jag Ida på att väntan nog skulle bli lång innan pappa kom men efter bara 3 minuter kom han ju, ett litet huvud som guppade i grön mössa och vinkade på oss

Jag är grymt imponerad över att de klarade av att simma så långt. 3 km är ganska långt att simma. Dessutom på så bra tid. 


 


Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards