Alla inlägg den 28 juni 2011

Av Fia - 28 juni 2011 11:55

Alla har säkert sina semestrar redan färdigplanerade för länge sen men här i huset går det inte till så. Jag vet ju alltid från år till år när jag är ledig. Det är en fördel med att vara lärare. Vi jobbar veckan före och efter skolstart resp skolavslut men annars är vi lediga när barnen är lediga, bortsett från småloven då när vi har studiedagar.

Maken däremot vet aldrig när han är ledig utan jag har fått tjata och tjata för att få iaf en vecka och ställde till slut krav och deadline för att JAG ska kunna planera MIN sommar med barnen. Igår fick jag veta... Jag är I N T E nöjd, inte alls!!!!!! Vi har ingen semester alls ihop. Han kan inte få ledigt förrän i mitten av augusti och då har jag redan börjat jobba. Jag ska vara ärlig men jag är inte bara besviken utan så jävla besviken och arg. Jag tror att de flesta kan föreställa sig själva hur de hade känt när de hade en make som aldrig är hemma i veckorna, oftast på helgerna men då har tusen saker att göra som inga inkluderar familjen(känns det som) och sen som grädde på moset inte ens kan ha semester med oss.

Han säger att vi får åka iväg på helger och så och visst det kan vi göra, mellan träningspass, maratonlöpningar, vansbrosimning, cykelpass och allting annat. Jag har inte heller ens vågat fråga om köksrenoveringen... Blir den ens av??? Köket håller inte ens ihop så det är verkligen akut   


Nu är det slut på gnället för det finns ingenting som gör det bättre och då är det bara att gilla läget men lite rätt har jag att tycka synd om mig, eller hur  


Idag har vi varit iväg till VITSteamet. Det står för Vardagliga Insatser i Tydlig Samverkan och de håller ihop nätverken runt de barn som har lite större behov än andra. Ida alltså! Det gick väldigt väl och vi fick en klok kvinna som handläggare som jag kände stort förtroende för och som var precis rätt. Skönt! Hon verkade förstå exakt hur vi har det en bra och en dålig dag utan att jag behövde förklara in i minsta detalj och vi fick bekräftelse på att vi gör rätt. Vi ska inte ställa högre krav på Ida än vi gör idag, vi ska ta det lugnt, inte stressa, ha fasta rutiner som vi har idag även om det i sig är rätt tråkigt för en annan. Mycket av det vi gör är ju att förebygga för att undvika tråkiga situationer. Vi åker inte och handlar på Gränby Centrum med Ida när det är som mest folk utan väljer en annan tid och inte minst viktigt en annan affär som passar henne bättre(Nu vet du Karin varför vi alltid åker till Maxi;) ). Vi behöver inte utsätta henne för stora folksamlingar i önödan utan bara när vi verkligen måste osv.


Mycket av det här är saker som vi gör utan att tänka på idag men för ett år sen var det värre. Då var det verkligen kaos hemma och ingenting och ingen fungerade. Bara det i sig har varit ett kvitto på att det fungerar, idag mår alla så mkt bättre!

Vi fick också lite tips på hur vi kan underlätta ytterligare för Ida med bildschema, ännu tydligare rutiner, fasta strukturer i vårt sätt att arbeta på morgonen osv och där fick vi lite tips. Tack för det säger jag!


Nu är det nog dags att göra lunch till alla barn som är här. Det har blivit några stycken under dagen, tre av mina, två av grannen, två som vi barnvaktar och så en övernattare  Det är väl det som är sommarlov, att få leka så mkt som möjligt med kompisar utan att behöva titta på klockan och passa massa tider hela tiden! 

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards